Odborníčka na výživu:
Aké jedlo je skutočne zdravé

Margit Slimáková, špecialistka na zdravotnú prevenciu a výživu, 25. júna 2022     7 minút čítania

Farmaceutka a dietologička Margit Slimáková vám prezradí, aké potraviny si vyberať, aby ste sa cítili spokojní a plní energie. Zdravá výživa akoby stále podliehala módnym trendom, odborníčka však tvrdí, že jej princípy sa desaťročia nemenia.



Foto: Shutterstock

Venujem sa zdravotnej prevencii, desaťročia zanietene študujem to, čo robiť, aby sme si udržali zdravie a nemuseli trpieť chorobami. Vychádzam z poznatkov modernej medicíny, ktorá už dnes vie, aké dôležité v našom živote sú spánok, výživa, jednotlivé potraviny aj pohyb. Aj Svetová zdravotnícka organizácia už dlhé roky tvrdí, že väčšinu chronických ochorení, ktorými trpíme najviac my ľudia žijúci vo vyspelých krajinách, sme si spôsobili predovšetkým svojím životným štýlom.

V centre pozornosti modernej medicíny je dnes zloženie črevného mikrobiómu, teda sústreďuje sa na skúmanie toho, ako mikroorganizmy v našom tele ovplyvňujú zdravie, imunitný systém, naše správanie, nálady, hmotnosť aj to, či podľahneme ochoreniu. Áno, aj jeho kondíciu môžeme ovplyvniť svojím životným štýlom.



Margit Slimáková, špecialistka na zdravotnú prevenciu a výživu
Foto: Archív Margit Slimákovej


Aj keď sa na nás rútia zo všetkých strán trendy a zázračné novinky o superzdravých potravinách, na zásadách zdravej stravy netreba nič meniť už desiatky rokov. O svoje telo sa musíme starať dlhodobo, mesiace a roky. Kvalitne jesť a spať, radšej sa pred uložením do postele prejsť, ako pozerať do obrazovky, jesť ovsené vločky, mrkvu či vajíčka a nečakať na zázračné skratky, ktoré nás mávnutím čarovného prútika prenesú k zdraviu.

Samozrejme, ani dodržiavaním týchto pravidiel nie je možné počas pár týždňov vyriešiť problém, ktorým človek trpí už roky. Ale moje skúsenosti hovoria jasne: ak začnete jesť skutočné jedlo, budete sa cítiť lepšie takmer hneď. Už po pár týždňoch sa zlepšia aj objektívne parametre, ako je hmotnosť, krvný tlak, glykémia, hladina tuku v krvi, zápalu v tele... Je to úplne úžasné.

Zásady zdravého životného štýlu

  • Zabezpečme si dostatok kvalitného spánku.
  • Venujme sa pohybu, pobytu vonku na čerstvom vzduchu a slnku.
  • Jedzme skutočné potraviny.
  • Doprajme si čas na priateľov a prežívanie pohody.

  • Vyberajme si základné potraviny


    Zdravá strava nie je nič zložité, nemusíme čítať štúdie, počítať porcie, kilojouly, pomery živín. Dôležité je jesť základné, kvalitné, minimálne priemyselne spracované potraviny. Tie rastlinné ideálne z kvalitnej pôdy a živočíšne zo zvieraťa, ktoré jedlo dobrú stravu a slušne sa s ním zaobchádzalo. Minimálne priemyselne spracované potraviny si môžeme predstaviť ako tie, ktoré by sme si vedeli pripraviť aj doma v kuchyni, napríklad maslo či biely plnotučný jogurt.

    A dôležité je tiež rešpektovať svoje telo, pretože každý môže jesť inak a je to úplne v poriadku. Niekomu môže vyhovovať zelenina v podobe šalátov, inému tepelne spracovaná. Jeden uprednostní fazuľu, ďalší kvalitný steak, iný nízkosacharidovú, makrobiotickú alebo paleo stravu. Ak to bude vychádzať z kvalitných, skutočných potravín, bude mu to prospievať. Prestaneme byť otrokom jedla, bojovať s ním a pochopíme, že ideálne je vychutnať si každý hlt. Chvíľa vyhradená na obed či večeru by mala byť príležitosťou na spomalenie, na starostlivosť o vlastné telo a užívanie si pohody.



    Foto: Shutterstock

    Jedzme sezónne


    Po celý rok by sme si mali vyberať lokálne, sezónne potraviny. Úplne stačí, keď sa budeme pozerať okolo seba a sledovať, čo rastie v záhradke alebo čo ponúkajú najbližšie farmárske trhy. Teraz sú to bylinky, lístky, ktoré vykúkajú zo zeme, žihľava, prvé šaláty, reďkovky, špargľa. S každým teplejším dňom pribúdajú ďalšie rastlinky, ktoré si môžeme pripraviť a vychutnať si ich.

    Začína dozrievať aj výnimočné bobuľové ovocie, sú to jahody, čučoriedky, černice, ríbezle... Obsahujú málo cukru a, naopak, vysoké množstvo vitamínu C aj takzvaných fytochemikálií, pigmentov, antioxidantov brániacich predčasnému starnutiu buniek. Teraz na jar je to to najlepšie ovocie, ktoré si môžeme dopriať.

    Prednášam, čo žijem


    U nás doma sa venujeme zdravému životnému štýlu všetci. Keď sme sa s manželom spoznali, venoval sa joge aj zdravej výžive. Doma sme si vychutnávali skvelé, skutočné jedlo, pretože ho obaja máme radi, prospieva nám a naše tri deti sa, prirodzene, narodili do tohto prostredia.

    Všetky, najmladší má sedemnásť, už vedia celkom slušne variť a s výživou nemajú žiadny problém. Prevzali od nás skúsenosť, že príprava domáceho jedla nie je utrpenie, a jednoduché, zdravé obedy či večere sa dajú pripraviť skutočne veľmi rýchlo. Ani ja sama netrávim zbytočné hodiny pri sporáku. Naše deti sme zapájali do pestovania rastlín, nakupovania potravín na trhoch. Letné dovolenky sme prežívali na biofarmách. Obdivovali každého farmára a jedli všetko, čo im ponúkol. Bolo to pre ne omnoho inšpirujúcejšie ako to, keby sme im s manželom o zdravej strave len prednášali.

    Môj tip, ak sa necítime dobre



    Foto: Jana Kollárová

    Keď na nás niečo lezie a cítime sa unavene, zbytočne sa nenúťme do jedla. Ak sa necítime dobre, najčastejšie nám pomôže to, keď hladujeme. Je dôležité zaistiť príjem tekutín, teplý vývar, čaje, ale určite sa 2–3 dni do jedla nenúťme. Telo sa tak lepšie sústredí na to, aby zvládlo ochorenie, a nie na trávenie, a keď sa budeme cítiť lepšie, príde aj chuť na jedlo. Po chorobe začínajme s ľahšie stráviteľnými jedlami, uvarme si zeleninovú, hustú krémovú či zemiakovú polievku, vývar, zeleninovú kašu alebo dusenú zeleninu.



    Pripravte si dezert, ktorý poteší telo aj zmysly podľa Margit Slimákovej:








    Diskusia k článku


    Zaujímavé video z archívu TV Varecha






    TOPlist