Trendy:
Veľkonočné jedlá kedysi a dnes

Sandra Bombošová, 5. apríla 2012     9 minút čítania

Veľká noc je tu už o pár dní. Ste na ňu v kuchyni pripravení?


Foto: Shutterstock

Vajíčka sú symbolom Veľkej noci.


Vo vašich kuchyniach už iste prebiehajú prípravy na jeden z najväčších sviatkov roka – Veľkú noc. Drobné sladké pečivo už v mnohých domácnostiach rozvoniava, gazdinky sa prehŕňajú vo svojich kuchárskych knihách a plánujú, aké dobroty počas tohtoročnej Veľkej noci pripravia.

Tak ako aj počas Vianoc, aj teraz bude menu variabilné podľa zvykov v jednotlivých krajoch a zvykoch v rodinách. Sviatky tak privítame voňavým mazancom, chutnou hrudkou, varenou šunkou s chrenom, babou, caltou, či rôznymi štrúdľami, ale aj krémovými zákuskami.

O Veľkonočných zvykoch Slovákov v kuchyni nám porozprávala etnologička Katka Nádaská.



Vajíčko ako symbol života


Foto: arch. K. Nádaskej

Etnologička Katka Nádaská.


Vyzdobené vajíčko patrí neodmysliteľne k sviatkom Veľkej noci. Aj tí menej zdatní z nás majú za sebou nejaké tie pokusy so zdobením. Tí absolútne nešikovní, ako napríklad ja, dostali vždy vrecko s nálepkami a snažili sa vykúzliť z vajíčka niečo podobné kraslici.

Tí zdatnejší sa púšťali do zdobenia pomocou farebného vosku, olepovaním bavlnkami, batikovaním, či maľovaním farbami, alebo okúvaním, čo bola kedysi špecialita drotárov. Nie je to veru nič jednoduché, okrem šikovných rúk je zaiste potrebné oplývať aj istou dávkou talentu. Prečo sa ale vlastne celé sviatky krútia práve okolo vajíčka?

„Vajíčko bolo považované za symbol života už u starých Slovanov, a tí, hoci nepoznali sviatky Veľkej noci v kresťanskom duchu, slávili na jar sviatky jari. Pritom spomínali na svojich mŕtvych predkov a na hroby nosili vajíčka - symbol toho, že jeden život odišiel a druhý sa rodí. Slovania tiež uctievali slnko a robili rôzne úkony na zapudenie zimy, po prijatí kresťanstva sa obdobie slávenia jari nahradilo kresťanskými sviatkami Kristovho zmŕtvychvstania,“ vysvetľuje etnologička Katarína Nádaská.

Za bitku odmena


Foto: Pravda - Peter Orság

Povinná výbava každého
šibača - korbáč.


Z detstva si dievčatá pamätajú, že za vyšibanie korbáčom a oblievanie vodou dávali chlapcom ako poďakovanie vajíčka. Kedysi to boli najmä uvarené a namaľované slepačie vajíčka, dnes už je ponuka výslužky obohatená o najrôznejšie čokoládové fúkané figúrky. „Vajíčko sa chápe tiež ako dar lásky za šibačku a polievačku, preto dávali dievčatá mládencom maľované kraslice. Svojmu vyvolenému mohli maľovaným odkazom na vajíčku povedať o svojich citoch,“ ozrejmuje etnologička.

Prvé farby, ktorými sa vajíčka zdobili, boli červené, ako farba slnka. Ako prírodný materiál na farbenie škrupín sa používali šupy z cibule a odvar z trávy, neskôr sa pridávali náročnejšie techniky ako bolo oblepovanie kraslice slamou, batikovanie, či voskovanie. Keďže sa kraslice zdobili ručne, na východnom Slovensku sa im hovorilo aj písanky, lebo sa ručne písali - teda zdobili.

Po odriekaní si opäť doprajeme

Pôst, ktorý trval dlhých 40 dní sa blíži ku koncu, mnohým z nás sa ho podľa vašich komentárov podarilo dodržať, vyskúšali ste rôzne nové, ale aj overené očisťovacie kúry. Konečne si budeme môcť dopriať aj sýtejšie a výdatnejšie jedlá, ktorých sa už isto vaše maškrtné jazýčky nevedia dočkať. Túto tradíciu zvykli dodržiavať aj naši predkovia.


Foto: Shutterstock

Obľúbená veľkonočná hrudka.


„ Po 40 dňovom pôste na Bielu sobotu po Vzkriesení sa už mohlo konzumovať aj mäso. V nedeľu ráno sa dali jedlá v chrámoch posvätiť a potom nasledovali spoločné raňajky. Jedli sa jedlá z vajec, ako obradové jedlo napríklad praženica zo žihľavovými lístkami, baba, stratené kura, jaječnica, pankúch, alebo plnina, čo bolo jedlo z vajec, údeného mäsa a žemlí, ďalej údené mäso, či klobásky. Skrátka to boli jedlá, ktoré sa počas pôstu vynechávali,“ vysvetľuje etnologička.

Na východnom Slovensku to bola „žolta hrudka“, sirek z vajec a mlieka, pretože pravoslávni a gréckokatolícki veriaci počas pôstu nekonzumovali mlieko, ani mliečne výrobky. Na východnom Slovensku to bol špeciálny veľkonočný obradový koláč - paska. „Vo všeobecnosti mali obradové koláče okrúhly tvar ako symbol slnka a nového života – je to taký pozostatok ešte z predkresťanských čias. Rodina si symbolicky rozdelila jedno vajíčko, ako symbol súdržnosti a vzájomnej lásky“, dodáva odborníčka na etnológiu.

Na stoloch nesmie chýbať veľkonočné pečivo

„Slávnostný veľkonočný nedeľný obed v minulosti pozostával z pečeného jahňaťa, či kozliatka, pieklo sa aj pečivo baránok. Išlo o zoomorfné pečivo, ktoré sa pieklo v hlinenej forme predstavujúcej baránka. Na Záhorí nesmeli chýbať calty, vo Vajnoroch to boli osúchy z kysnutého cesta, navrch sa poukladala slaninka, či údené mäso a dali sa piecť. Osúchy sa však mohli robiť aj na sladko s tvarohom, či kapustou,“ pripomína Katarína Nádaská.


Foto: Shutterstock

Kysnutý koláč, známy aj ako mazanec.


V Bratislave podľa odborníčky nesmeli chýbať bratislavské rožky, štrúdle - jablková s makom, tvarohová s jabĺčkami a čerešňami, a tiež zavináky, čo sú niečo ako dnešné makovníky. Boli buď veľké, alebo malé, tzv. podkovičky. Samozrejme nemohli chýbať ani bábovky baby, plnené makom, či orechmi.

Podávané jedlá dopĺňali vo vinohradníckych lokalitách vína, inde to bol tvrdý alkohol ako slivovica, čerešňovica, borovička. „Tradícia veľkonočného hodovania vznikla už u starých Slovanov, ktorí symbolicky na jar konzumovali jedlo na hroboch svojich predkov, a samozrejme po prijatí kresťanstva išlo o slávenie významného kresťanského sviatku a po pôste si ľudia zaslúžili dobré jedlo,“ dodáva Nádaská.

Rad príde aj na voňavú šunku

Chladničky kedysi neboli súčasťou domácností, mäso sa preto konzervovalo sušením alebo údením. Počas zabíjačiek sa mäso určené na sviatky Veľkej noci sušilo a údilo, chystali sa klobásky a údené mäsá, ktoré sa počas sviatkov varili. Čerstvé mäso sa podľa etnologičky podávalo najmä jahňacie, ktoré sa upieklo, v chudobnejších rodinách to zas bolo pečené kozľa.


Foto: Shutterstock

Šunka, či údené mäso by na
veľkonočnom stole chýbať nemali.


Obradový koláč, ktorý sa zvykne v našich domácnostiach piecť dodnes, je na východnom Slovensku nazývaný paska, inde aj mazanec.
„V minulosti mal guľatý tvar a dávali sa doň aj zrnká obilia, neskôr bol zdobený rastlinným motívom. V podstate sa ako vianočka pečie dodnes, prešiel samozrejme už cestu rôznych zmien a inovácií,“ vysvetľuje Katarína Nádaská.

Podľa slov pani Nádaskej si najmä pravoslávni a gréckokatolícki veriaci udržiavajú svoje regionálne tradičné zvyky nielen čo sa týka veľkonočnej polievačky, ale i stolovania a tradičných jedál. V mestách sú podľa nej zvyky vo všeobecnosti najviac globalizované a unifikované.

Ako je to u vás, milí Varecháči? Dodržiavate tradície, ktoré ste sa naučili od vašich predkov? Pripravujete na veľkonočný stôl rovnaké pohostenie ako to robili vaši rodičia, alebo ste jedlá prispôsobili modernejším trendom?



Diskusia k článku

babidka
Velka noc bola u nas najma o duchovnej a telesnej ociste a az potom o sviatocnom hodovani .-) Mamicka bola v tomto smere velmi prisna a tak sa u nas dodrziaval post , vsetko sa muselo vyupratovat tak ze "nezostal kamen na kameni" ...:-) Ale samozrejme po takejto ociste prisla aj odmena a to bolo to velkonocne ranne hodovanie ! V sobotu sa piekol biely kolac , paska , varila sa sunka a hlavne sa zdobili vajicka - na toto sme sa ako deti velmi tesili . Otecko mal iba dve povinnosti - upratat dvor a nakopat chren , ocistit ho a nastruhat . V nedelu rano sa vstavalo velmi skoro lebo sme museli ist do kostola posvatit kosik s jedlom. Oneskorenci prichadzali pred kostol tesnne pred siestou ale dobra gazdinka musela byt /aj s detmi/ pred kostolom uz o pol siestej ! Po posvateni jedla sa doslova utekalo s jedlom domov - veruze sa stavalo aj to , ze cestou niekto vytratil klobasku ci pasku :-))))) My sme boli doma medzi prvymi lebo sme byvali celkom blizko a tak sme sa na utekajucich mohli zabavat :-)Doma mamicka nachystala jedlo na misy a mohlo sa zacat : paska /mazanec/ ,biely /papierovy/ kolac , hrudka na sladko aj na slano ,udena klobaska , sunka , vajicka , varena cvikla , cvikla s chrenom , chren cisty , chren s kyslou smotanou . Po dlhom poste sme sa veru poriadne nadzgavali:-) Potom prisli na stol orechovy a makovy zavin , k tomu mlieko a deti dostali kakao . A ked sme sa uz nevladali hybat - tak sme sa museli premoct a ist do kostola na bohosluzbu . Ako malemu dietatu sa mi vzdy podarilo zaspat este pri prvej modlidbe ....
Ked som sa vydala a prestahovala do panelaku , tak tradicie sa akosi vytratili . Teda okrem jarneho upratovania a tradicnych velkonocnych jedal . Ale pred par rokmi sme sa prestahovali do domu na dedinu a - akoby som sa vratila do detstva ! Len teraz som to ja , co to vsetko riadi:-) Dnes som upiekla malicku pasku pre vnucku - teraz je rad na nej , aby sla s kosikom do kostola ......
kuchticka
@babidka , mas skutocne pekne spomienky na detstvo a tradicie sviatkov- teraz velkonocnych. U nas sa tiez postilo az do vzkriesenia na Bielu sobotu a hodovalo az v nedelu, ale tolkeho jedla nasi nikdy nechystali. Boli skromnejsi alebo chudobnejsi? ani neviem. Kostol sme mali velmi daleko a tak si nepamatam ci niekedy niesli jedlo do kostola na posvatenie, ale do kostola isli vzdy vsetci Otec spieval na chore, tiez hrala dychovka - no vsak viete, vtedy "moderna". Lepsie si pamatam tradicie vinocne.
marianne69
@babidka mas naozaj krasne spomienky.U nas sa to az tak prisne nedodrziavalo.Ked mama spominala na svoje detstvo,bolo to takmer identicke s Tvojimi spomienkami,ale na byte sa to vytratilo.Dodrziavali sa urcite zvyky ako vyupratovat,post,vyzdoba,varenie jedal,ale len vo velkonocny piatok a v sobotu uz sa jedlo maso,kto chcel....a moj otec s bratom vzdy tvrdili,ze hriech ide z ust,nie do ust ( prvotriedny masozravci):-))) takze post drzali minimalne,niekedy vobec,ale ja sa snazim aspon nieco ozivit...
eraserhead
mňa vždy pobaví termín ktorý na SVK zaviedli komančovia "sviatky jari" ??? sviatky jesene, sviatky leta ....
@marianne 69
k tomu čo poškvrňuje človeka povedal Marek 7, 14-29
Ak hovoríme o pôste, napríklad katolícka cirkev má presne definované čo je pôst a čo je sviatok ...
 www.kbs.sk/?cid=1116936021...

mnoho ľudí v tom nemá jasno a zvyky a tradície vydáva za kánonické dikcie
folklór a tradície sú fajn ale netreba to miešať so zákonom
hahaias
Aj u nás doma udržiavame tradície - po posvätení jedál v nedeľu skoro ráno raňajkujeme údenú šunku s bábovkou alebo sladkým koláčom /východniari to poznajú/. verte - neverte celý rok ma nenapadne jesť údené s bábovkou ale vo Veľkonočné ráno to inak nejde. A posvätené vajíčka si delíme na toľko časti koľko je nás pri stole a vymieňame si ich medzi sebou, aby keď v živote zablúdime mal nás kto hľadať. Tak ako podstata Veľkonočných sviatkov sa rokmi nemení aj tradície ostávajú lebo nás vracajú ku koreňom nášho bytia, vracajú nás do detsva hlavne ak bolo krásne.
dogagador
my sme mavali tzv. biely kolac, co bolo z kysnuteho cesta, velmi dobre, lepsie, ako vianocka. na pokracovanie som ho robievala, ale uz sme len dvaja a to da mi potom nechce. ranajky sa stale snazim robit sviatocne, so sunkou, chrenom, vajickami zafarbenymi cibulovymi supami, syrom, kolbaskou a poharom portskeho....pozehnane sviatky
tetuska
každoročne robila mamička praženicu so žihľavou, okrem iného tam dávala údené masko, klobásku, slaninku-aj bravčového maska, to všetko na cibuľku, potom išla nakrájaná žihľava a vajíčka, toto jedlo robievam každý rok, je to vynikajúce... skúste...
douglas
Paní etnologička Nádanská píše : "Na východnom Slovensku to bol špeciálny veľkonočný obradový koláč - paska. „Vo všeobecnosti mali obradové koláče okrúhly tvar ako symbol slnka a nového života – je to taký pozostatok ešte z predkresťanských čias." ..... Mala som zato, že názov PASKA pochádza z hebrejštiny PASCHA, PESACH, tj. židovské sviatky a podľa biblickej etymologie znamená prekročenie, prechod, mimo toho 3.čítanie na Veľkonočnej vigílii je o vyvedení Izraelitov z Egypta a prekročenie Červeného mora....Ex 14,15-15,1






 



TOPlist