O víne:
Slovensko súčasťou vinárskeho grandslamu

Jozef Sedlák, Pravda, 30. júna 2020     8 minút čítania

Danube Wine Challenge, medzinárodná súťaž vín organizovaná na Slovensku, sa stala členom prestížnej Svetovej federácie veľkých medzinárodných súťaží vína a destilátov VINOFED. Tá zastrešuje svojou autoritou špičkové súťaže vo svete. Čo to pre Slovensko znamená, hovorí enologička Edita Ďurčová, výkonná riaditeľka Danube Wine Challenge (DWCH).

Edita Ďurčová, Danube Wine Challenge
Enologička Edita Ďurčová, výkonná riaditeľka Danube Wine Challenge (DWC).
Autor: ,

Slovensko je v očiach sveta mladou vinárskou krajinou. Čo vinárom prináša zaradenie súťaže DWCH do vinárskej formuly jeden?

Je to predovšetkým uznanie kvality práce celého odvetvia, počnúc vinármi, ktorí produkujú vína, čo výborne bodujú na zahraničných súťažiach, cez uznávaných hodnotiteľov. Sú garanciou kvalitatívnej úrovne, ktorú si organizácia takýchto podujatí vyžaduje. Slovenskí vinári môžu prihlásiť vzorky na renomovanú súťaž v domácom prostredí.

Ktoré vinárske súťaže sa konajú pod záštitou VINOFED?

Napríklad Vinalies Internationales Paris, Bacchus Madrid, tie sú na Slovensku veľmi dobre známe, dovedna ide o sedemnásť súťaží na štyroch kontinentoch sveta. Slovensko sa stalo súčasťou mienkotvornej elity a naša Danube Wine Challenge patrí teraz do akéhosi grandslamu medzinárodných vinárskych súťaží.

Ste medzinárodnou degustátorkou vín. Ako vnímate súťaže najvyššieho rangu?

Súťaž môže byť prijatá za člena VINOFED iba vtedy, ak najprv získa patronát OIV (Medzinárodnej organizácie pre vinič a víno). Musí splniť náročné podmienky, ktoré zaručujú výrobcom, obchodníkom aj spotrebiteľom jasné, transparentné a prísne pravidlá. Tie platia pre samotnú organizáciu podujatia, hodnotenie súťažných vzoriek a výber degustátorov. Záštita VINOFED dáva ochrannú známku, zvyšuje kredibilitu. Je to pridaná hodnota členstva v uznávanej federácii.

Viniče pri Château Belá. Odtiaľto pochádza špička slovenských aj
európskych vín - rízling vlašský.
Viniče pri Château Belá. Odtiaľto pochádza špička slovenských aj európskych vín - rízling vlašský.
Autor: Pravda, Ivan Majerský

Úspech v medzinárodnej súťaži znamená pritiahnutie pozornosti k vínu. Má to aj praktický komerčný význam?

Napríklad networking – sieťovanie jednotlivých súťaží. VINOFED poskytuje priestor na propagáciu organizátorských krajín, partnerov a sponzorov, zverejňovanie výsledkov a sprostredkovanie obchodných kontaktov. Využíva na to moderné komunikačné kanály a podujatia v rámci federácie, ale aj prezentáciu členských súťaží, víťazných vín a vinárstiev na najvýznamnejšom vinárskom veľtrhu Prowein, kde vinárski odborníci vyhľadávajú nové, neokukané vína z menej známych destinácií. A sú tu aj ďalšie efekty.

Napríklad?

V kurze je vínna turistika. Úspešné vína priťahujú pozornosť k miestu ich pôvodu. Víno sa dnes vníma v širšom kontexte, je dôležitým prvkom komplexnej ponuky krajiny. Okrem vidieckej, vinárskej a kulinárskej turistiky je to aj kultúrne, historické a spirituálne dedičstvo regiónu, jeho prírodné podmienky a mnoho pekných zážitkov, ktoré sprevádzajú víno.

Pomôže DWC zviditeľniť Slovensko?

Podarilo sa nám dosiahnuť, že kalichy RONA od známeho slovenského výrobcu sa stali oficiálnymi kalichmi našej súťaže Danube Wine Challenge a najbližšie tri roky aj najvýznamnejšej súťaže v Latinskej Amerike Catad‘Or v Santiago de Chile. Na oboch súťažiach pripravujeme prezentácie kvalitného slovenského skla a vína. Toto je príklad, ako sa slovenské výrobky môžu prezentovať na ďalších súťažiach cez sieť VINOFED. Aj pre Chateau Belá a Chateau Rúbaň, kde sa vlani konala súťaž a jej sprievodné podujatia, to bola veľká propagácia. Rovnako aj pre slovenských vinárov, ktorých degustátori navštívili v rámci sprievodného programu. Ukázali sme, že Slovensko má veľký potenciál v spojitosti s vínom a jeho satelitmi.

Hotel Château Béla, v ktorom sa v novembri uskutoční Danube Wine
Challenge.
Hotel Château Béla, v ktorom sa v novembri uskutoční Danube Wine Challenge.
Autor: Pravda, Ivan Majerský

Uvedomujeme si, že úspešná súťaž dvíha reputáciu nielen vínu, ale podnecuje aj rozvoj odvetví súvisiacich s vínom a celkove zlepšuje meno Slovenska?

Neviem, či si to uvedomujeme dostatočne. Dovolím si spomenúť názor veľkej osobnosti slovenského vína Doroty Pospíšilovej, ktorá nedávno povedala, citujem: „Štát nemá vôbec predstavu, čo môže vinárstvo pre Slovensko vykonať.“ Víno je atraktívny produkt, priťahuje pozornosť k Slovensku. Tí, ktorí by nás inak prehliadli, cez víno si nás všimnú. Pretože víno je populárne, rozvíja spoločenský život, a hlavne, je veľmi "trendy“. Zaujímať sa o víno sa považuje za súčasť spoločenskej etikety, víno sa stalo veľmi dôležitým prvkom komunikácie a spoločenského statusu.

Ako ovplyvnila pandémia koronavírusu DWCH? Uskutoční sa vôbec?

Pôvodný májový termín súťaže sme najprv presunuli na koniec júla. Napokon sme sa rozhodli, že DWCH bude 18. až 22. novembra 2020 v Chateau Belá. Všetci zahraniční degustátori už účasť potvrdili. Teším sa, že k nám na Slovensko opäť prídu úžasné vinárske osobnosti. Verím, že situácia sa ustáli a začiatkom jesene budeme môcť verejnosti predstaviť degustačnú jury DWC 2020.

Chystáte nejakú novinku?

Novembrový termín nám umožní, že okrem hotových vín ročníka 2019 a starších poskytneme priestor na prezentáciu mladých vín ročníka 2020. Noviniek máme pripravených niekoľko, ale viac zatiaľ neprezradím.

Aký dojem zanechalo Chateau Belá?

Vynikajúci. Degustácia na zámku a skvelá organizácia dali súťaži pečať dôstojnosti a výnimočnosti, čo prispelo k jej vysokému ratingu. Veľmi si vážime záujem zo strany majiteľov a manažmentu hotela Chateau Belá o dlhodobú spoluprácu s naším projektom. Oceňujeme aj mediálne partnerstvo s denníkom Pravda, ktoré prispelo k šíreniu dobrého mena súťaže.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:





Diskusia k článku







 



TOPlist