O víne:
Sekt z mladého ročníka. Aspoň na chvíľu pocit, že svet je gombička

Jozef Sedlák, Pravda, 19. decembra 2019     6 minút čítania

Francúzi štartujú nový vinársky rok s beaujolais, Slováci s mladým sektom. Málokto na Slovensku si uvedomuje, že najpopulárnejší sekt v krajine Hubert de Luxe je vyrobený z mladého muštu tohto ročníka. Ľudstvo je posadnuté kultom mladosti, sviežosti a mladé víno vrátane šumivého ho dokonale symbolizuje, možno práve tým, že ľuďom prináša opojenie a aspoň na chvíľu pocit, že svet je gombička.

Ingrid Vajcziková, enologička
Enologička Ingrid Vajcziková je krstnou mamou súčasného Huberta De Luxe.
Autor:

Ako vzniká veľká značka? Hubert de Luxe sa narodil počas socializmu, na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Boli to časy, keď ľuďom začali rásť zárobky a túžili ochutnať niečo, čo bolo ozdobou každej bohatej tabule, akú videli občas v západných filmoch. A tak vinári dostali úlohu vyvinúť produkt, ktorý by pracujúcim umožnil dotknúť sa hviezd. A narodil sa Hubert de Luxe.

Vlastne bol logickou koncovkou investícií do výsadieb nových vinohradov. Tým dominovala veľmi plastická a pritom voňavá, skoro dozrievajúca odroda Müller Thurgau. Okrem jej dvoch najväčších spolupútnikov Rizlingu vlašského a Veltlínu zeleného sa najmä v Nitrianskej a Južnoslovenskej vinohradníckej oblasti pestovali muškátom voňajúci Irsai Oliver a Muškát moravský. Posledné dve odrody ponúkli šikovným vinárskym hlavám riešenie – spojiť tento tandem s Müllerom Thurgau.

V tých časoch bolo všetko dielom kolektívu. Podľa niektorých pamätníkov pri zrode Hubertu de Luxe stál jeden z vtedajších najbystrejších slovenských vinárov Michal Valachovič. Od mladíckych liet to bol skvelý degustátor s citlivým nosom aj chuťovými pohárikmi. Toľko spolu s kolegami hľadali vhodnú kombináciu na optimálne cuvée, až ju našli.

Enologička seredského Hubertu vraví, že v jednoduchosti je krása a pointa veľkých vín. Tvorcovia sektu mali šťastnú ruku jednak pri výbere aromatických odrôd, jednak našli spôsob, ako víno sekt vyrobiť rýchlo. A ponúkli už pri kúpe sektu s pozláteným hrdielkom fľaše ilúziu, že aj bežný smrteľník za dvojnásobok ceny litrového vína prekračuje hranice socialistickej galaxie.

A on ju naozaj prekročil, pretože sa napil mladého sviežeho voňavého vína. Tímu vývojárov okolo Michala Valachoviča, ktorému neskôr Francúzi udelili titul Grand Conseil L'Academie du vin, sa podarilo prísť na cuvée s nadčasovou slovenskou chuťou.

Pozrime sa teda spoločne s Ingrid Vajczikovou na to, ako Hubert de Luxe, mladé šumivé víno, ktoré sa pije pár mesiacov od svojho zrodu, vlastne vzniká. Základ je, samozrejme, vo vinohrade. Keď vinári dostanú na konci leta úrodu hrozna trojice voňavých odrôd v zostave Müller Thurgau, Irsai Oliver a Muškát moravský, mušt zavrú do nádoby. Kvasinky tu vykonávajú prácu pri príjemnej hudbe, ale pod tlakom. Nie psychickým, ale pod skutočným tlakom z uvoľňujúceho sa oxidu uhličitého. Rodia sa bublinky a keď v sekte dosiahne obsah alkoholu niečo medzi 6 až 9 percentami, kvasný proces je zastavený. Produkt sa rýchlo ochladí, prefiltruje a ide do fliaš.

Väčšina sektov sa pije najskôr po deviatich mesiacoch, ale Hubert de Luxe je pripravený na konzumáciu oveľa skôr, je to naozaj mladé šumivé víno. Hoci je cieľom vinárov vytvoriť rok čo rok víno s rovnakou tvárou, víno má vždy úsmev konkrétneho ročníka. A tak kým napríklad Hubert de Luxe z lanského roku bolo víno s nádychom citrusovej vône, tohto roku osloví spotrebiteľa sekt s vôňou čerstvo rozkvitnutej lúky. Je za tým vždy iná kombinácia rôznych dávok slnečnej energie, dažďa a vôbec všetkého mixu nevyspytateľných poveternostných faktorov.

Za popularitou sektu je slovenský vinársky nápad, ktorý sa postaral o víno dobré pitné, pretože má nižší obsah alkoholu. Jeho príťažlivosť je daná aj príjemnou vôňou. Nepochybne na ľudí pôsobí aj vizuálny podnet, víno krásne perlí v dlhých retiazkach jemných bubliniek. Prijateľnosť vína podporuje zvyškový cukor, pochádza priamo z hrozna, je ľahko stráviteľný, ostatne sekt bol kedysi vraj zamýšľaný aj ako nápoj pre diabetikov. Aká veľkorysá a rozšafná dimenzia.

Keď je niečo dobré, prechádza to z generácie na generáciu. V tom zrejme spočíva geniálne jednoduchá kombinácia vôní a chutí, ktorú ponúka Hubert de Luxe, večne mladé a svieže víno. Na slovenskom trhu má ojedinele vysoké zastúpenie, čo podnecuje mnohých ďalších výrobcov, aby sa vydali podobnou cestou. Ale ako sa vraví, niet nad originál.

A aký bude tohtoročný mladý Hubert de Luxe? „Leto bolo príjemné, vinič nenapadli choroby, hrozno sa urodilo zdravé a poskytlo mušt plný všetkých veselých substancií, ktoré človek v ľahkom sviežom sekte hľadá,“ odkazuje nedočkavým fanúšikom enologička Ingrid Vajcziková. Má prácu, ktorú jej niektorí možno závidia: denne musí ochutnať aj dvadsať vzoriek práve sa rodiaceho sektu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:





Diskusia k článku







 



TOPlist