Hovorí sa, že bieda je najlepší majster alebo že núdza naučila Dalibora húsť. Je pravda, že zrodu KBŠ predchádzali devízové suchoty? Dnes platíme eurom, devízy mladým ľuďom už takmer nič nehovoria. Ako to vlastne bolo?
Príbeh Karpatského brandy Špeciál odzrkadľuje dobu, v ktorej vzniklo. Tradične sa do šumivého vína, ktoré sa vyrábalo na Slovensku pod značkou Hubert, pridával koňak ako tzv. expedičný likér. V 60. rokoch minulého storočia zápasilo socialistické Československo s nedostatkom tvrdej meny, za ktorú nakupovalo francúzsky koňak. Pracovníci Vinárskych závodov v Pezinku dostali úlohu vyrobiť „slovenský koňak“, ktorý by nahradil drahý import. Z Vinárskych závodov preto vyslali niekoľkých rozhľadených ľudí do Cognacu vo Francúzsku a do sovietskych „koňakových“ závodov v Arménsku a Gruzínsku, aby sa naučili vyrábať brandy.
Prečo brandy a nie koňak?
Pretože Francúzi mali patentom chránené označenie koňak, jedine v bývalom Sovietskom zväze si z toho nerobili ťažkú hlavu a používali takmer celú éru ZSSR názov koňak, rovnako ako šampanské. No či už koňak, alebo brandy, na začiatku vždy bola vínovica vypálená z vína a na konci nápoj, ktorý dozrel v dubových sudoch.
Ako zvládli túto úlohu Slováci?
V roku 1968 vypálili prvú vínovicu a v pivniciach Pezinského zámku ju uložili do 300-litrových dubových sudov. V roku 1975 odležaný destilát stočili, scelili a nafľašovali. Tak sa narodilo výnimočné brandy a začalo žiť svojím životom už nielen ako expedičný likér do šumivého vína, ale aj ako krásne brandy. Ako roky plynuli, získalo Karpatské brandy Špeciál V.S.O.P mimoriadnu obľubu, zaradilo sa do kategórie luxusných produktov, ako Hubert De Luxe a stalo sa neodmysliteľnou značkou vtedajšieho Československa a dnes Slovenska. Slogan Kvalita so slovenským srdcom nepreháňa. Kto ho raz ochutná, tomu vstúpi do srdca.
Osud Karpatského brandy bol občas veľmi neistý. Po roku 1989 prišla privatizácia štátnych podnikov a KBŠ, životnú družku Hubertu od neho oddelila, a predsa sa po rokoch k nemu vrátila. Čo sa udialo?
V roku 2008 Hubert J.E. Sereď kúpil spoločnosť Vitis Pezinok a s ním produkciu tichých vín aj slávnej KBŠ. Dovtedy sme v Seredi nevyrábali brandy, museli sme adaptovať výrobu. Chýbali nám podklady, nedostali sme skoro žiadne informácie ako brandy vznikalo. Medzitým v Pravde vyšiel článok o ľuďoch, ktorí stáli pri zrode slovenského brandy. Zavolali sme pamätníkov, napospol starších, ale čulých pánov vo veku 80 až 90 rokov, aby sme sa dozvedeli viac o histórii. Michal Valachovič, bývalý technický riaditeľ VZ v Pezinku, Milan Mikláš, prvý pivničný majster, a Rudolf Waldner, bývalý generálny riaditeľ VZ, o. p. Bratislava ozrejmili, ako to bolo a na čo položiť dôraz, aby KBŠ nič nedlhovalo svojej povesti ani v budúcnosti. Bolo to veľmi zaujímavé, poučné aj prekvapujúce rozprávanie, podozvedali sme sa veľa detailov a medzi nimi aj ľudský príbeh vzniku KBŠ.
Na príbehu KBŠ a Hubertu je krásna zápletka, túto dvojicu zrodila vzájomná potrebnosť, potom prišiel spoločenskou zmenou vyvolaný rozchod aj šťastné rozuzlenie, keď sa dvojica ocitla opäť v jednom vinárskom košiari, do ktorého celkom prirodzene patrila.
Osud KBŠ pripomína to, čo sa neraz prihodí v živote ľudí. Karpatské brandy Špeciál vzniklo kvôli sektu Hubert, doba plná zvratov ho najprv vytrhla a potom vrátila do náručia Hubertu. Stalo sa tak presne po 40 rokoch. V roku 1968 bolo založená do sudov prvá vínovica. My sme Vitis Pezinok, ktorý vlastnil KBŠ, kúpili v roku 2008. Je v tom symbolika magického kolobehu života a opätovného spojenia. Ten príbeh napísali túžby, talent, odvaha a húževnatosť ľudí, ktorí milovali svoju prácu, ale do života im vstúpili dejinné udalosti 20. a 21. storočia. Na tom príbehu je krásne to, že je autentický, nie je na ňom nič vymyslené. KBŠ je nielen obrazom slovenskej prírody, ale aj ľudí, ktorí ho vytvorili a tvoria aj v súčasnosti. Bol, je a bude to nápoj osudovo spojený so Slovenskom.
Koňak vraj vznikol preto, lebo vína dorábané vo viniciach Cognacu boli veľmi kyslé a ľuďom nechutili. Preto ich začali destilovať. Aké vína tvoria základ KBŠ?
Ide o destilát z nearomatických vín, aromatické by totiž počas procesu „stárenia“, teda premeny na brandy v dubových sudoch mohli degradovať. Opierame sa o časom preverenú skúsenosť, keď základom sú typické malokarpatské odrody, akými sú Veltlínske zelené a Rizling vlašský a k nim sme časom pridali jednu burgundskú, ktorej sa na Slovensku darí, Chardonnay. Tieto vína sa vypália a potom ako číry destilát putujú do sudov, kde pod taktovkou už štvrtej generácie pivničných majstrov na čele s Petrom Ďurišom v priebehu času dozrejú na brandy.
Neponúkate jedno, ale hneď šesť podôb brandy. Čo rozhoduje o tom, aké brandy sa zo sudov dostane do fliaš?
Celkom určite vína, z ktorých pálime vínovicu, sudy, v ktorých dozrieva, jemné chuťové poháriky pivničného majstra, v súčte je brandy dielom prírody a invencie človeka. V brandy sa vrství čas, ľudská skúsenosť, poznanie nápoja aj očakávania milovníkov tohto nápoja. Nielen víno či brandy, my sami sa rokmi meníme a dozrievame. Výsledkom tohto procesu je šesť druhov brandy. Začíname jednoročným Karpatským brandy original, pokračujeme cez trojročné Karpatské brandy Špeciál V.S. a celkom prirodzene dospejeme k našej klasike päťročnému Karpatskému brandy Špeciál V.S.O.P., ktoré môžeme ochutnať aj v čisto odrodovej podobe Karpatské brandy Špeciál Chardonnay. Vrchol predstavujú dve superšpeciality – sedemročné Karpatské brandy Exclusive a minimálne desaťročný vysokokvalitný vínny destilát Karpatské brandy XO.
Za dobrým výsledkom je vždy súlad detailov. Aké dubové sudy používate?
Sudy sú zo Slovenska aj Slovinska, ale aj z Francúzska. Je to mix vychádzajúci z dlhoročných skúseností. Práve v kontakte s drevom dochádza k onej úžasnej metamorfóze vínovice, ktorá získava farebnosť, meniacu sa dĺžkou pobytu v sude, rovnako sa mení a vyvíja chuť a vôňa. Zoberme si klasickú KBŠ. Nájdeme v nej výraznú vôňu dreva, orieškov a plnú chuť sušeného ovocia a vanilky, KBŠ Chardonnay má zasa sýto hnedo-jantárovú farbu a vo vôni harmonické zladenie sušeného ananásu, kakaových bôbov a orieškov. Je to prírodno-ľudská symfónia, ktorú vnímame všetkými zmyslami a zaujme nielen farbou, vôňou, konzistenciou, ale predovšetkým chuťou. Táto zmyslová symfónia v nás evokuje pozitívne emócie, navádza k spomaleniu životného tempa, rozvinutiu nášho vnútorného prežívania až do tvorivého hľadania podstaty našej existencie.
Na etiketách brandy sú rôzne skratky. Čo vlastne vyjadrujú?
Na Slovensku neexistovala klasifikácia brandy, prevzali sme klasifikáciu z Cognacu. Tradičným odbytiskom francúzskych vín a koňakov bolo vždy Anglicko, preto sa ujala anglická skratka V.S.O.P. Very Superior Old Pale vyjadruje čas pobytu nápoja v sude. Podľa francúzskej klasifikácie V.S. znamená dva roky v sude, V.S.O.P. sú štyri roky a XO sa rovná desiatim rokom. My sme túto vo svete dobre známu klasifikáciu koňakov a brandy prevzali, ale dobrovoľne sme zvýšili latku nárokov na naše produkty. KBŠ s označením V.S.O.P. je päťročné, čiže pridali sme jeden rok, to isté je pri V.S., nie je to dvoj-, ale trojročné brandy.
Kto ochutná KBŠ, ten zistí, že nie je brandy ako brandy a zostáva mu verný, nejde pritom o závislosť, ale je to emočné a zážitkové puto.
Platilo a platí, že obal predáva. Karpatské brandy Špeciál má krásnu fľašu aj etiketu. Podľa dobových pamätníkov prvý minister pôdohospodárstva Ján Janovic žiadal, aby fľaša v ničom nezaostala za obsahom a vyrovnala sa krásou prestížnym francúzskym značkám koňakov. Fľaška KBŠ ani po rokoch zásadne nezmenila svoje krivky. Prečo?
Preto, lebo je ľahko identifikovateľná, krásne krásnym zostáva. V čase vzniku KBŠ ľudia, ktorí navrhli a vyfúkli fľašu, nemali marketingové vzdelanie. Tisíce rokov ľudia podnikali najmä na základe svojej intuície, ňou sa dali viesť aj naši predchodcovia. Vytvorili naozaj krásny produkt. Fľaša, ktorú vyrobili, sa stala typickou pre KBŠ a má aj svoju ochrannú známku. Bucľatý tvar fľaše podčiarkuje silu a charakter brandy, dobromyseľnosť aj skvapalnenú energiu slnka, pripravenú odovzdať túto energiu tomu, kto ho ochutná. Pravda, ešte predtým si všimneme etiketu.
Je pekne vymyslená. Nápoj sa s nami rozpráva ešte skôr, než ho ochutnáme. Čo nám vlastne zvestuje etiketa pozostávajúca z prednej a krčnej časti, medzi ktorými je rodová pečať brandy?
Na etikete vidíme človeka pevného charakteru, rytiera s rešpektovaným postavením v spoločnosti, čo dokumentuje jeho pečať. Brandy vzniklo na Pezinskom zámku. Podľa legendy patril svojho času rytierovi Ctiborovi zo Ctiboríc, ktorý zachránil počas bitiek s Turkami život uhorskému kráľovi Žigmundovi. Bol to udatný rytier a šľachtic, kedysi pán celého Považia. KBŠ od svojho vzniku hrdo nesie jeho odkaz a medzičasom “Ctiborovo léno“ rozšírila na celé územie Slovenska.
Naozaj pekná legenda k ušľachtilému nápoju.
Áno je v tom pekná symbolika, ušľachtilý nápoj priťahuje prevažne ľudí, ktorých zjednocuje láska k práci, čestnosť, nápaditosť a odvaha objavovať. Či už išlo o Johanna Huberta muža stelesňujúceho elegantnosť 19. storočia, alebo pánov Milana Mikláša, Michala Valachoviča, Rudolfa Waldnera reprezentantov búrlivého 20. storočia, zakaždým máme pred sebou vyzreté osobnosti. Aj vďaka tomu dostali do vienka ako Hubert, tak aj KBŠ dlhovekosť a dobré zdravie.
Aký je vzťah súčasníkov k brandy? Naporúdzi majú toľko nápojov ako nikdy predtým. Vedia si ľudia vybrať taký, čo s potešením otvorí aj oči?
Brandy je z kategórie nápojov, ku ktorým sa človek musí postupne prepracovať, musí vedieť, čo hľadá v nápoji aj v živote. Keď človek nevie, čo hľadá, vyskúša všetko možné, keď si ustáli svoje názorové hodnoty, tak už vie, po čom má siahnuť. Kto ochutná KBŠ, ten zistí, že nie je brandy ako brandy a zostáva mu verný, nejde pritom o závislosť, ale je to emočné a zážitkové puto. O kvalite tohto čisto slovenského produktu svedčí veľa ocenení v zahraničí a to so všetkými brandy od päťročného KBŠ, Chardonnay, Exclusiv až po XO. Jeho výnimočnosť potvrdzuje aj zlatá medaila z IWSC – International Wine and Spirit Competitions v roku 2021, kde Karpatské brandy XO dostalo 98 bodov zo 100. Aj takéto vysoké bodové hodnotenie preukazuje, že ide naozaj o mimoriadne ušľachtilý nápoj.
Môžete potvrdiť, že cez víno a krásne destiláty si ľudia viac uvedomujú identitu s krajinou, v ktorej vyrástli?
Kto z nás nevyslovil po dlhšom, hoci aj úspešnom pobyte v zahraničí, po návrate domov to známe: doma je doma. Často sme až príliš kritickí, ako funguje slovenská spoločnosť, ale keď sa bavím s priateľmi, vidím, že sú hrdí na krásne Slovensko, slovenské produkty. A niekedy tomu napomôže aj naše KBŠ, ktoré otvorí uzamknuté pozitívne emócie a uvoľní chápajúcu láskavosť a prajnosť. Je to náš ušľachtilý sprievodca zrkadliaci duch krajiny, ktorý ako živý horúci oheň vstupuje do ľudských sŕdc.
Diskusia k článku