Moderné technológie i návrat ku koreňom
Vinári jednostaj skúšajú nové technológie, hľadajú čo najlepšie podmienky na zrod vína. Skúšajú napríklad betónové guľové nádoby, ktoré majú ideálny tvar na to, aby víno vyzrievalo rovnomerne. V susednom Rakúsku, vo Wachau, dali vyhĺbiť do skaly dieru, ktorú využívajú ako tank na výrobu vína. V tomto prípade však ide tiež skôr o zaujímavosť a marketing.Do popredia sa dostáva aj tvorca vína. Odlíšiť sa, byť originálom, mať vlastný rukopis a štýl je nekonečným údelom vinára. A z pohľadu milovníka nápoja je nikdy sa nekončiacim príbehom zasa hľadanie vína i vlastného vinárskeho majstra. Pretože aj naše chute sa občas zmenia, či už vekom, alebo inými okolnosťami. Je to aj filozofia rôznych vinárskych ciest, festivalov, vinobraní a otvorených pivníc. Milovník vína je predovšetkým zvedavý, chce objavovať, skúšať nové veci.
,,Práve moderné technológie, ktoré umožňujú kedykoľvek vstupovať do procesu tvorby vína, chladiť rmut, zohrievať ho, premiešavať, robiť zásahy v rôznom čase či rôzne dlho. Jednoducho, hrať sa s vínom pri jeho tvorbe. To všetko umožňuje vinárom vytvoriť si jedinečný, neopakovateľný rukopis. A trendom pre skúsenejších milovníkov vína je vyhľadávať práve takéto odlišnosti či dokonca nuansy,“ vysvetľuje Pátková a dodáva, že počas pandémie koronavírusu sa stal opak. ,,Ľudia nemali možnosť objavovať, preto sa vrátili k svojim osvedčeným vinárom, ktorým dôverujú. Ku kvalite, k istote, k štandardu.“
Na Slovensku oficiálne máme okolo 700 vinárstiev, od najväčších až po rodinné, konkurencia je preto tvrdá. Všetci sa však zhodujú, že víno sa rodí vo vinici a jeho alfou a omegou je kvalitné a zdravé hrozno.
Trend:
V posledných rokoch nesmiernu popularitu získavajú aj tzv. novošľachtence, nové slovenské odrody viniča, a to najmä krížence šľachtiteľky Doroty Pospíšilovej.
Z tradičných odrôd znova rastie záujem o Tramín červený, potešiteľné je, že ľudia sa opäť vracajú aj k odrodám, ktoré najviac pestovali a pili naši otcovia a dedovia – Veltlín zelený, Rizling vlašský či Müller Thurgau. Vraciame sa teda ku koreňom.
Fajnšmekri vyhľadávajú víno aj podľa terroiru: pôvodu hrozna, pôdy, polohy, vinohradníka. Sú vinárske domy, ktoré dorábajú viacero typov jednej odrody, napríklad Frankovky modrej, z rôznych kútov regiónu i celej krajiny, aby mohli zákazníci porovnávať.
Rastie záujem o párovanie jedla a vína. Na oslavách, pri výnimočných príležitostiach, najmä na svadbách, ľudia už stoja o zážitok, dávajú si záležať na tom, aby víno pasovalo k jedlu. Kedysi sa kúpilo jedno biele a jedno červené obľúbené víno (za dobrú cenu od kamaráta) na celý večer. Dnes sa víno vyberá k jedlu, ľudia sú dokonca ochotní výber vína zmeniť, prispôsobiť k menu, dajú si poradiť, len aby sa k jedlu hodilo a zážitok bol čo najlepší.
Biele vína už nemusia byť len navoňané, s primárnou aromatikou, ale aj vyzretejšie, komplexnejšie so štruktúrou, ktoré si možno vychutnať dlhodobejšie. Veľmi tomu pomohlo aj rozdelenie hodnotenia v národnom salóne vín na dve časti – jarné a jesenné kolo.
Pozitívny trend je aj v červených vínach. Konečne sa prestávajú predávať a piť polročné vína. Naopak, do ponuky idú vyzreté vína, prinajmenšom po jeden a pol roku či dvoch. Čas, ktorý sa vínu dá navyše, umožňuje vychutnať si ho menej drsné, okrúhlejšie a harmonickejšie.
Na konzumáciu vína a módne trendy má vplyv aj osveta, vzdelávanie zákazníka. Čím viac sa o víno zaujíma, tým viac ho vypije. Zároveň sa chráni, vie si dať pozor, aby bolo kvalitné, zdravé a za primeranú cenu. Aby nepil rozkvasené či dokonca choré vína.
Nové odrody a párovanie s jedlom
Ďalším trendom, azda i módou, ako sa odlíšiť, je návrat k tradičným postupom. Tak sa opäť začalo viac hovoriť o nakvášaní na šupkách, oranžovom víne. Medzinárodná organizácia pre vinič a víno OIV preň dokonca nedávno vytvorila samostatnú kategóriu. U nás ide však zatiaľ skôr o zaujímavosť, marginálnu vec, doplnok do portfólia. Rovnako menšinová záležitosť je BIO pestovanie viniča a BIO výroba vína. Alebo výroba bieleho vína z modrých odrôd, tzv. Blanc de Noir. ,,Ľudia reagujú na jemne ružový či biely Cabernet Sauvignon s nedôverou. Sú zmätení. Ale prečo ho neskúsiť? Chýba len osveta, čo to je a prečo sa to robí,“ vysvetľuje Pátková a dopĺňa, že práve to by malo byť úlohou vinárskej marketingovej organizácie, ktorú, žiaľ, nemáme. ,,Starala by sa o podporu slovenského vinohradníctva a vinárstva, zachovávanie tradícií, tvorbu krajiny, osvetu - podobne ako napríklad v Rakúsku alebo Českej republike.“
Víno ako liek
Na rast počtu alergikov v populácii reagujú aj výrobcovia vína. Objavili sa prvé vína uvádzajúce množstvo síry vo víne alebo informáciu, že ide o nízko- alebo antihistamínové víno.,,V Rakúsku je zakázané zákonom používať na etiketách vína akékoľvek výživové alebo zdravotné tvrdenia. Špeciálny zákaz platí pre slovo antihistamínové,“ objasňuje Pátková a upozorňuje, že ak by to malo byť fér, mala by etiketa obsahovať údaj o množstve histamínu. Lenže - aby mal údaj zmysel, musela by existovať aj norma, ktorá by hovorila, čo je nízke, vysoké či prípustné množstvo. ,,Bolo by to však zbytočné. Podľa našich analýz vyše 95 percent slovenských vín obsahuje nízke hodnoty histamínu. Pre alergikov je oveľa dôležitejšie poznať obsah síry vo víne, ktorá sa používa ako konzervant, no zároveň je tiež silným alergénom. Napríklad oranžové vína obsahujú menej síry, a to je aj dôvod, prečo ho niektorí konzumenti vyhľadávajú,“ dopĺňa výkonná riaditeľka Zväzu vinohradníkov a vinárov Slovenska.
Pri víne však platí bradaté pravidlo koľko ľudí, toľko chutí azda ešte viac ako kdekoľvek inde. Víno je kultúrny nápoj, prináša zážitok, je symbolom príjemných chvíľ s rodinou či priateľmi, ale aj tradícií a zveľaďovania krajiny. Preto nech už sú módne trendy akékoľvek, dôležitá je bohatá ponuka a mať možnosť vybrať si kvalitu za primeranú cenu.
Diskusia k článku