Veľa hovoria o zmýšľaní slovenského milovníka vína a jeho prioritách.
Krátko po prepuknutí korona pandémie sa zmocnila ľudí panika. Ľudia sa chystali na najhoršie a zároveň, keďže lockdown bol vyhlásený tesne pred veľkonočnými sviatkami roku 2020, hľadali spôsob, ako,by odplavili stres a napätie z neistej budúcnosti.
Všimnime si päť najpredávanejších produktov v sieti COOP Jednoty, medzi ktoré patrili múka, ryža, cestoviny, konzervy, toaletný papier. Spolu s nimi stúpal predaj alkoholu – piva, liehovín a, samozrejme, vína.
V ťažkých chvíľach sa ukazujú ľudské charaktery, to, či sa proklamácie zhodujú s reálnym konaním. COOP Jednota ako najväčší domáci potravinový reťazec sa v sortimente vín sústredil predovšetkým na podporu slovenských vinárov.
Geografická vínna politika
"Spolupracujeme so 107 dodávateľmi vína, pričom podiel slovenských vín z celkovej ponuky v sieti COOP Jednota tvorí 80 percent,“ vysvetľuje Branislav Lellák. Ponuka vína z okolitých krajín – Maďarska, Česka, ale aj Macedónska, veľkej európskej vinárskej trojky Francúzska, Španielska, Talianska a napokon Nového sveta – Čile, Argentíny, USA, Austrálie slúžila a slúži na oživenie ponuky.
Lellák vraví, že obchod svojou geografickou vínnou politikou vysiela alebo rozvojové, či naopak devastačné signály smerom k domácej produkcii vína.
"Tri slová v názve našej spoločnosti hovoria o spoluzodpovednosti za rozvoj krajiny, kde sme vznikli, ktorú sme budovali a chceme rozvíjať,“ objasňuje pohnútky zodpovedného konania slovenského obchodu Lellák. "Slovko COOP hovorí o spolupráci, Jednota o nevyhnutnosti vzájomnosti a Slovensko zahŕňa životný priestor našich zákazníkov. Predajom slovenského vína udržiavame pri živote vinohradníkov a vinárov a s nimi krásnu vinohradnícku krajinu, cez víno naše tradičné chute, ale najmä dávame zmysel podnikaniu postavenému na trvalej udržateľnosti ekonomického potenciálu Slovenska,“ zhrnie vrchný riaditeľ obchodu v COOP Jednota Slovensko Branislav Lellák.
Do pozornosti dáva niekoľko zaujímavých faktov. V porovnaní s rokom 2019 na Slovensku stúpol v roku 2021 predaj vína o 6 percent. Vzostup súvisel nepochybne s pandemickými obmedzeniami a zavretými gastroprevádzkami. Spotrebitelia si víno vychutnávali v pohodlí domova.
Predaj vína so štvorpätinovým zastúpením slovenských značiek ukázal, že ľudia slovenských vinárov akceptujú a obľubujú. Medzi najpredávanejších dodávateľov dlhodobo patria tradičné značky, ako sú Vinárske závody Topoľčianky, Hubert, Movino. Najobľúbenejšie a najviac predávané sú biele vína (41 percent), červené (27 percent), sekty (12 percent). Postupne naberajú na obľube ružové vína so 7-percentným zastúpením v predaji.
Čoraz populárnejšie sú aj ovocné vína, najmä ríbezľové. Zrejme to súvisí s dobou a meniacim sa spektrom chutí i predstáv prínosu konzumácie toho či onoho vína pre ľudské zdravie.
Rozmach vlastnej značky
Víno ukazuje, koľko sú ochotní našinci investovať do pôžitku, ktorý nápoj prináša. Zákazníci najviac kupujú vína v cenovej kategórii 2–3 eurá (40,5 percentný podiel predaja), celkovo sa najviac predávajú vína v cenovej hladine do 5 eur za fľašu, keď podiel predaja vín do 5 eur tvorí 95 z celkového predaného vína.
Medzi najobľúbenejšie odrody patrí Rizling vlašský (či rýnsky?), Veltlínske zelené, Tramín červený, z červených vín sa najviac pije Frankovka modrá, Cabernet Sauvignon a Dunaj, z ružových Cabernet Sauvignon rosé, Frankovka modrá rosé, Rulandské modré rosé. Pri tvorbe ponuky v COOP Jednote myslia aj na milovníkov čistých hroznových štiav, ale záujem o ne je v porovnaní s nákupom vína nízky.
Predaju slovenského vína v maloobchodnej sieti COOP Jednota pomáha aj vlastná značka. Aktuálne pod vlastnou značkou Tradičná kvalita uvádza slovenská sieť COOP Jednota na trh tri akostné odrodové vína: Rizling vlašský, Frankovku modrú a Frankovku ružovú.
Zákazníci môžu na pultoch predajní nájsť aj vína stolové a ovocné, ktoré sa predávajú formou výhradného predaja. Zákazník ich pozná pod názvami Florián (hroznové víno suché červené aj biele), Pergola (stolové víno polosladké červené a biele) a Barónka (ovocné víno biele, červené sýtené a ovocné víno biele, červené nesýtené).
Vína predávané pod značkou COOP a vo výhradnom predaji sú medzi zákazníkmi obľúbené. Ročne sa predá vyše 1,5 milióna fliaš. Medzi najpredávanejšie patrí ovocné víno Barónka.
V čase korony zaznamenali nárast predaja vína predávaného pod privátnou značkou. V minulom roku v sledovanom období marec – december dosiahli nárast v predaji vína vo vlastnej značke o zhruba 5 percent v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Hovorí to o tom, že zákazník hľadá optimálny pomer medzi cenou a kvalitou a súčasne preferuje slovenský pôvod vína.
Diskusia k článku