O víne:
Aké víno pijú Slováci?

Jozef Sedlák, Pravda, 15. decembra 2021     7 minút čítania

Víno je živým a citlivým svedkom zmien, ktoré sa odohrávajú v spoločnosti. Je barometrom nálad aj meniacich sa gastronomických zvyklostí. Veľmi dobre to vedia obchodníci, ktorí si všimli, ako ovplyvnila vzťah ľudí a vína pandémia koronavírusu. Je tu viacero aspektov, ktoré si všíma Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko.

Branislav Lellák, COOP Jednota
Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednota.
Autor:

Veľa hovoria o zmýšľaní slovenského milovníka vína a jeho prioritách.

Krátko po prepuknutí korona pandémie sa zmocnila ľudí panika. Ľudia sa chystali na najhoršie a zároveň, keďže lockdown bol vyhlásený tesne pred veľkonočnými sviatkami roku 2020, hľadali spôsob, ako,by odplavili stres a napätie z neistej budúcnosti.

Všimnime si päť najpredávanejších produktov v sieti COOP Jednoty, medzi ktoré patrili múka, ryža, cestoviny, konzervy, toaletný papier. Spolu s nimi stúpal predaj alkoholu – piva, liehovín a, samozrejme, vína.

V ťažkých chvíľach sa ukazujú ľudské charaktery, to, či sa proklamácie zhodujú s reálnym konaním. COOP Jednota ako najväčší domáci potravinový reťazec sa v sortimente vín sústredil predovšetkým na podporu slovenských vinárov.

Geografická vínna politika

"Spolupracujeme so 107 dodávateľmi vína, pričom podiel slovenských vín z celkovej ponuky v sieti COOP Jednota tvorí 80 percent,“ vysvetľuje Branislav Lellák. Ponuka vína z okolitých krajín – Maďarska, Česka, ale aj Macedónska, veľkej európskej vinárskej trojky Francúzska, Španielska, Talianska a napokon Nového sveta – Čile, Argentíny, USA, Austrálie slúžila a slúži na oživenie ponuky.

Lellák vraví, že obchod svojou geografickou vínnou politikou vysiela alebo rozvojové, či naopak devastačné signály smerom k domácej produkcii vína.

"Tri slová v názve našej spoločnosti hovoria o spoluzodpoved­nosti za rozvoj krajiny, kde sme vznikli, ktorú sme budovali a chceme rozvíjať,“ objasňuje pohnútky zodpovedného konania slovenského obchodu Lellák. "Slovko COOP hovorí o spolupráci, Jednota o nevyhnutnosti vzájomnosti a Slovensko zahŕňa životný priestor našich zákazníkov. Predajom slovenského vína udržiavame pri živote vinohradníkov a vinárov a s nimi krásnu vinohradnícku krajinu, cez víno naše tradičné chute, ale najmä dávame zmysel podnikaniu postavenému na trvalej udržateľnosti ekonomického potenciálu Slovenska,“ zhrnie vrchný riaditeľ obchodu v COOP Jednota Slovensko Branislav Lellák.

Do pozornosti dáva niekoľko zaujímavých faktov. V porovnaní s rokom 2019 na Slovensku stúpol v roku 2021 predaj vína o 6 percent. Vzostup súvisel nepochybne s pandemickými obmedzeniami a zavretými gastroprevádzkami. Spotrebitelia si víno vychutnávali v pohodlí domova.

Predaj vína so štvorpätinovým zastúpením slovenských značiek ukázal, že ľudia slovenských vinárov akceptujú a obľubujú. Medzi najpredávanejších dodávateľov dlhodobo patria tradičné značky, ako sú Vinárske závody Topoľčianky, Hubert, Movino. Najobľúbenejšie a najviac predávané sú biele vína (41 percent), červené (27 percent), sekty (12 percent). Postupne naberajú na obľube ružové vína so 7-percentným zastúpením v predaji.

Čoraz populárnejšie sú aj ovocné vína, najmä ríbezľové. Zrejme to súvisí s dobou a meniacim sa spektrom chutí i predstáv prínosu konzumácie toho či onoho vína pre ľudské zdravie.

Rozmach vlastnej značky

Víno ukazuje, koľko sú ochotní našinci investovať do pôžitku, ktorý nápoj prináša. Zákazníci najviac kupujú vína v cenovej kategórii 2–3 eurá (40,5 percentný podiel predaja), celkovo sa najviac predávajú vína v cenovej hladine do 5 eur za fľašu, keď podiel predaja vín do 5 eur tvorí 95 z celkového predaného vína.

Medzi najobľúbenejšie odrody patrí Rizling vlašský (či rýnsky?), Veltlínske zelené, Tramín červený, z červených vín sa najviac pije Frankovka modrá, Cabernet Sauvignon a Dunaj, z ružových Cabernet Sauvignon rosé, Frankovka modrá rosé, Rulandské modré rosé. Pri tvorbe ponuky v COOP Jednote myslia aj na milovníkov čistých hroznových štiav, ale záujem o ne je v porovnaní s nákupom vína nízky.

Predaju slovenského vína v maloobchodnej sieti COOP Jednota pomáha aj vlastná značka. Aktuálne pod vlastnou značkou Tradičná kvalita uvádza slovenská sieť COOP Jednota na trh tri akostné odrodové vína: Rizling vlašský, Frankovku modrú a Frankovku ružovú.

Zákazníci môžu na pultoch predajní nájsť aj vína stolové a ovocné, ktoré sa predávajú formou výhradného predaja. Zákazník ich pozná pod názvami Florián (hroznové víno suché červené aj biele), Pergola (stolové víno polosladké červené a biele) a Barónka (ovocné víno biele, červené sýtené a ovocné víno biele, červené nesýtené).

Vína predávané pod značkou COOP a vo výhradnom predaji sú medzi zákazníkmi obľúbené. Ročne sa predá vyše 1,5 milióna fliaš. Medzi najpredávanejšie patrí ovocné víno Barónka.

V čase korony zaznamenali nárast predaja vína predávaného pod privátnou značkou. V minulom roku v sledovanom období marec – december dosiahli nárast v predaji vína vo vlastnej značke o zhruba 5 percent v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Hovorí to o tom, že zákazník hľadá optimálny pomer medzi cenou a kvalitou a súčasne preferuje slovenský pôvod vína.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:





Diskusia k článku






 



TOPlist