Prišla veľká voda

arasidka - fotkaarasidka, 7. júna 2011
Ešte som otrasená z toho, čo postihlo okolie nášho mesta.Všetky dedinky až po Smolenice zaplavilo, vysoká vlna vody brala všetko, čo jej stálo v ceste. Hrozný pohľad na ulicu dedinky Častá, alebo Doľany - ako voda berie zaparkované autá. Maličká dedinka Píla medzi dvomi vrchmi Karpát je zaplavená tak, že v jednom mieste pripomína rameno Dunaja. Medzi Pezinkom a Modrou je vytrhnutá cesta - veľký kráter. Trnula som strachom ešte predtým, než to prišlo, lebo syn nasadol do auta a išiel do práce na Zochovu chatu - horského hotela, volal mi z dedinky Harmónia - že stojí , lebo padajú veľké krúpy a okolo všetko zaplavuje voda. Vydýchla som si až keď mi zavolal z hotela,že už prišiel. A to ho ešte čakala cesta domov, prešiel práve včas, hodinu po jeho príchode už bolo všetko pod vodou.
Krásny potôčik Hydra, ktorý tečie popri chate našich dobrých kamarátov mal výšku hladiny 3 metre, iba pár metrov od neho stojí ich chatka,ak je to pravda, veľa z nej nezostalo.
Čo na to povedať? Tohtoročná úroda z polí je zničená, všetka úroda zo záhrad tiež, cesty sú vytrhané, mosty tiež. Čo zostáva dodať? Neviem, snáď len toľko, že súdržnosť a pomoc ľudí by bola na mieste.
@zareaguj

Diskusia k článku

tetulka
Jééééminenko, kmotričkááá, nááá pri takémto sa tu konečne stretáme? No teda ked som kukala správy v telke, chodzíl mi mráz po chrbte. Chudáci poscihnutí ludé a také to tam mali pekno vybuduvané, no je mi ích lúto. U nás len nebolo eletriky a trískalo to teda statečno, chvílama som sa aj já bála, choda aj mám búrku ráda, ale mosím byt v suchu a pod strechu. Aj vody bolo, len mala kam odtekat......no vidzíš teda, konečne som trefila aj sem a pekne Ta pozdravujem.....
sandratamer
@arasidka , to mi je veľmi ľúto... Pozerala som správy, ale asi na nesprávnej telke, tam to nevyzeralo na takú katastrofu... Držíme palce, daj vedieť viac zajtra..
arasidka
Milka moja zlatá, vidím ť a plačem od radosti! Myslela som na Vás, hlásili, že Lošonec a Majdan je odrezaný od sveta. Aké zvláštne, že sa práve dnes stretávame tu.
Šak prepáč, kurátko moje, aj sem zabudla hovorit po našem :))
Kukala sem a plakala. Píla - naši kamaráti tam majú chatku, peknú maličkú , murovanú, celý život si ju po troške budovali vlastnými rukami, a dnes, keď už sa blížia k osemdesiatke - prežívajú tam väčšinu roka, prišlo toto. Ak ten potok Hydra mal výšku hladiny 3 metre, tak im trčala iba strecha z celého domčeka.
Mala som o nich strach, ale intuitívne krátko predtým vraj odišli domov do Pezinka.
Tetula moja, teším sa, teším sa, teším sa, že si si našla cestu sem. Tu sa budeš cítiť dobre, aj sa volačo podučíš, aj ket si už gazdziná roky, ale ždycky sa nečo nové dozvíme, vyskúšame a móžeme aj nečo ponúknut. Kukám na tý tvoje vajčule... Ale nevím, čo písat dáleči, já sa z teho nevím ešče spamatat, kolegyňka je z Píly - vraj sodoma-gomora, aj prasátko sa im utopilo... No, v tejto téme to bude smutné, mosím to predýchat a potom si povyprávame aj ináč. Teda, vitaj a cíc sa jako pod tým vaším zámečkem - teda dobre. A dondzi každý den, tu je tak dobre, jak na urlaube pri mori. A ket si tu ešče, ozvi sa, ket nééé, tak zajtra. Jéj, jaká sem ráda, že si tu!
arasidka
Sandrička moja,keď pozeráš katastrófy v cudzine, srdce ťa zabolí, ale keď sa to týka bezprostredne tých, ktorých poznáš celý život, si citove naviazaná, je tá bolesť zrazu omnoho horšia. Stále si to pozeráme na synovom počítači, je tam veľa záberov a vídea - : aktuálne.sk - stačí dať :Píla .Dokonca sme sa dozvedeli, že Horné Orešany budú musieť evakuovať, keď už tak neurobili, vraj tam hrozí prietrž hrádze. No, treba dúfať.... lenže predpovede hlásia pokračovanie :(((
sandratamer
Už som to našla aj na pravde, až ma mrazí.... Strašne ma to mrzí, myslíme na vás.
arasidka
Sandrička, my v Pezinku sme v pohode, síce od vchodu nášho domu tečie v hlbšom svahu potok Saulak, ale už raz bolo tak, že sme mali na mále. A dnes sa riadne naplnil, ako keď sa na jar sneh topí a tečie do doliny. Iba teraz, keď prestalo pršať, už nehučí, stíchol. Ale je to hrozba do budúcnosti. Myslím na moju rodinu v ´ˇCastej, Dubovej, na Pílach, na priateľov z Harm´´onie, na kamarátky z Orešan, síce v Dolných som bola na jar na jarných trhoch a bolo mi tam s nimi dobre, a akosi to neviem spracovať.Som šťastná, že môj syn včas odišiel z domu autom na Zochovu chatu, kde robí maséra v tom novom hoteli, a ešte šťastnejšia, že aj včas odišiel , ešte skôr, ako vytrhalo cestu medzi našim mestom a Modrou.
Nie, nepamätám si nič podobné, čo by bolo také hrozné, ako dnes.
A teraz vám želám dobrú noc a ráno slniečko.
janger
Ludia moji, to je strasne! Teraz som to nasla na internete. Je mi to strasne luto a je mi do placu...Moc myslim teraz na Slovensko a na vsetkych postihnutych. Nech Pan Boh vsetkym pomaha!
arasidka
Janger, už som si povedala, že idem spať, ale neviem si akosi utíšiť myseľ. Netrpezlivo čakám, že zajtra zavolám mojim kamarátom z Píly, čo a ako to dopadlo. Myslím na moju mladú kolegyňku z Píly, a je mi zase do plaču. Dedinka Píla je vklínená medzi dvomi kopcami Karpát, dlhá dedinka , úzka, a súbežne vedľa nej tečie nenápadný potôčik. Je to stará dedinka s dlhoročnou históriou, veď i to sa dá nájsť na internete, je tam dosť záberov , je tam tak zvláštne ticho, akoby civilizácia ešte nedorazila celá. A nad kopcom z pravej strany, ako vchádzaš do dedinky je hrad Červená Kameň. Krásna prechádzka v okolí horami. Nuž, tvrdá skúška čaká všetkých. Ešte že tie vinohrady sú trošku na vŕškoch, hoci voda určite vymlela veľa zemi smerom dolu, veď v Modre , ako sa z mesta vychádza na Harmóniu, už niekoľkokrát prišlo za posledné dni k zosuvu pôdy, pozdĺž s cestou sa ťahá kopec , a pôda zasypala cestu. Úroda je zničená, pôda zamočená, môžeme sa tešiť na veľký výskyt komárov, ak bude počasie stále okolo 3O st. C. ako doteraz.
Ale sa to znovu vybuduje, len to značne poškodilo obecné kasy, aj tak skoro všetky zívajú málom. A len sa zdražuje. Dnes som si povedala, že je to veru na tom Slovensku veľmi zle - keď v našom meste, kde donedávna bolo tak, že čo záhrada - to čerešňa. A dostaneš na rínku kúpiť kilo čerešní za 5 euro!!! Donedávna to bola cena omnoho nižšia. Jasné, i záhradky sa zmenili - čerešne sa vyrúbali - lebo dnes sa to vo svete už nenosí ! Tak čo ! A idem spať, už sa mi tuším začalo driemať - fajn, tak dobrú noc
sladkacokolada
arasidka, som prekvapená čo sa stalo, v správach nič také hrozné nebolo, len neaká zaplavená obec, vobec som nemyslela, že taká škoda niekde vznikla, ale som rada, že syna máš v poriadku, držím palce aby aj ostatní boli v poriadku. Idem to pozrieť na internete a prajem pokiaľ možno kľudnú noc.
pacik
Včera som nepozerala telku, ratovala som našu záhradu po každodenných lejákoch, až ráno som počula v rádiu, čo sa robilo. Je to hrozné a veľmi ľutujem všetkých, ktorých to postihlo. Voda dokáže byť hrozne krutá. A zasa hrmí...
samanka
@arasidka držím palce....kto neprežil, nepochopí. Pred ohňom sa dá ujsť, ale pred vodou nie. Prežila som to vlani...nebola to síce až taká záplava, ako táto, ale behom dvoch mesiacov dvakrát...do novembra som odstraňovala škody....tie najväčšie, ostatné postupne.drž sa
jezibabka1
sledujem správy, už sa to opakuje rok, čo rok, je mi veľmi ľúto všetkých, ktorých postihujú povodne a prichádzajú o všetko, čo si nadobudli vlastným úsilím a mnohým ostanú len oči pre plač :(((( Ja som toto zažila len okrajovo, keď sa Hornád na našom sídlisku nevedel "spratať do kože" a aj keď sa "len" prelial cez betonové zábrany, bolo to hrozné a mali sme strach:( Držím palce všetkým, ktorý musia s vodou zápasiť, aby jej bolo stále menej a menej a aby škody boli čo najmenšie!
cistinka
Aj ja sledujem správy a je mi ľúto všetkých obyvateľov postihnutých záplavami. Tento kraj poznám moc dobre, som tiež Záhoráčka,do Píly som kedysi chodila do pionierskeho tábora a na Zochovu chatu neskôr na dobré jedlo. Držte sa tam moji milý ...
marcy
sama som zažila bezmocnosť a strach ,keď nás u babky vytápalo ešte v mojom detstve :-(((( vyplavené zemiaky s vňaťou zahátali odtok,voda sa valila priamo do domu....v dome iba ja,nevidiaca babka s dedkom ...polomŕtvu ,uzimenú ma neskoro večer uložili do postele,naši lopatovali mul do fúrikov ...katastrófa,traumu som aj tak nerozchodila,mávam veľký rešpekt a cítim spolupatričnosť s postihnutými.Robila som poriadky v skrini,no nevyhodila som ani jedno tričko,či deku alebo spacák ...mám všetko nachystané pre pomoc,nech by ju nik nepotreboval....p. Jurkovič varuje,dobre už bolo .....čo tam po zhnitých jahodách,ktoré sa ešte iba zapaľujú ....ľudia majú väčšie starosti,treba ísť ďalej....prajem každému veľa síl zdolávať nástrahy matky prírody,ktorú nepreš..me,dali sme jej poriadne na frak....
zzdravo
vcera som prechadzala cez Trstin ked sa to asi zacinalo, cez ten dazd som ani cestu nevidela, stierace nestihali, no fantazia, soferujem, soferujem a zrazu kuk - vsak uz plavam, nastastie som dobre dosla, este som si hovorila, ze hlavne ze nic horsie sa nestalo, ked som rano zistila, ze o kusok dalej tolka katastrofa, strasne ma to mrzi,
drzim palce, aby to vsetko dobre dopadlo
lilinka24
Ked som sa dozvedela od maminy čo sa deje na SVK, zostala som vnemom soku a zo zimomriavkami na celom tele a ked som si @arasidka prečitala tvoj pribeh tak mi vybehli aj slzy. Drzte sa.
ola111
Tieto každoročné záplavy,to je niečo hrozné,@ara šidka,o to horšie,
že všetky tieto miesta poznám,na Jahodníku sme mali chatu.Každé
leto sme nevynechali hrad-Červený Kameň,takže mi je veľmi ľúto
takej peknej dedinky ako je Píla,dúfam,že to čo najskôr pominie.
sovka62
@arasidka , tuho som včera na teba a ľudí v tvojom okolí myslela. Všetky tie miesta, kde sa diala katastrofa, dobre poznám, chodievala som tam s rodičmi ako decko z Bratislavy a neskôr už so svojou rodinou z Trnavy. Keď si predstavím tú úzku cestu stredom Píly a to ako to tam mohlo valiť, je mi nevoľno. Vo všetkých miestach, ktorých sa to týkalo máme priateľov, naozaj sa to ťažko prežíva. Nevedeli sme, čo je s našou chalupou, je nad Trstínom, ale to nám bolo jedno, tam nikto ohrozený nebol. Dnes ráno tam manžel bol, zdá sa, že je všetko v poriadku, ale ani ma to neteší, keď si predstavím tú spúšť hneď neďaleko. Ak by sme mohli niečím pomôcť, daj vedieť, mail mám v profile.

cizmarka
arasidka--je mi všetkých ľudí veľmi ľúto,ked ich postihne takéto neštastie, je to hrôza pozerať v televízii a nie to tak prežiť.Všetkým prajem veľa síl pri zdolávaní tohto hrozného živla,nezažila som nikdy takúto hrôzu a veľmi s vami súcitím, mrzí ma že musíte prežívať také katastrofy.....
arasidka
Vareškárky moje, chcem vás ubezpečiť, že v Pezinku sme dážď prežili dobre, horšie to bolo s okolitými dedinkami. A je to jedno , ktorú by som spomenula, práve hovorili na tv JOJ - že Pílou a okolím sa prehnala - až je to neuveriteľné - vraj desaťtisícročná voda. Najprv som si myslela, že sa zmýlili, ale keď som videla tie zábery a ako Pílu poznám, tak už tomu verím. Dnes som sa spojila telefonicky s rodinou, Dubovania to mali veselé, ale predsa len nie také hrozné, ako inde. Horšie je, že niet elektriky, pitnej vody, nie je plynu, a perspektíva? Trápenie.
Čo sa týka finančnej pomoci, určite v dohľadnej dobe bude niečo zorganizované na pomoc ľuďom, určite sa o tom dozvieme. Volala som aj do práce, kde som pracovala, navrhla som dievčatám, aby sa urobila nejaká malá zbierka medzi nami , aby sme tak pomohli našej kolegyňke. Neviem čím, ale možno, raz, keď to dajú nejako dokopy, by sme im mohli kúpiť nové prasiatko. Ja viem, je to úsmevné, ale určite by sa ona aj jej manžel potešili.
Slovensko naše, chudobné, chudobnučké, čo nás ešte všetko čaká?
klaura
Slzy mi tiekli pri záplavách vlani, slzy mi tečú aj teraz ... je strašné sa na to pozerať ... ľudia v okamihu prídu o všetko ... tí ľudia sa ráno zobudili do krásneho dňa a poobede im voda všetko šťastie vzala ... neviem si to ani predstaviť ... ale človek je silný, nešťastie ho nakopne, nevzdá sa a bojuje ... je to ťažké ... držím všetkým postihnutým palce ...
babinka
sucitim s kazdym postihnutym, trochu som sa s tym stretla, ked teraz dcera prisla o dom pri posuve zeminy - z jedneho dna na druhy sa stat bezdomovcom, aspon veci sme stihli prestahovat, co tito zachranovali svoje zivoty a prisli o svoje sny ....
elekra
Kedysi dávno som čítala knihu o katastrofách, zanechala vo mne hlboký dojem, stále sa v myšlienkach k nej vraciam. Zima je krutá, sucho úmorné, oheň veľmi nebezpečný. Ale so všetkým si človek vie poradiť. To, čo je najhoršie, je voda. Pred vodou sa ujsť jednoducho nedá...... Je mi veľmi ľúto všetkých ľudí a živých tvorov v postihnutých oblastiach.
arasidka
Babinka, čo všetko človek dokáže prežiť!O ôsmej večer som bola venčiť psa, stretli sme sa ešte dve susedky, každá s tým svojím " chlpáčom", neboli sme dlho, zrazu zostalo nad mestom čierno tak silné, že sme sa ponáhľali čím skôr domov. Vypli prúd , a my sme čakali. Kupodivu pršalo výdatne, ale potichu. Teraz som bola ovnku zase so psom na "hanbičku", a cesty sú už suché. Tento mesiac jún je v znamení vody - no a Medardova kvapka-... poznáte to :(
jody
Ja vždy plačem, keď to pozerám v telke. Strašne mi je všetkých ľúto... :-(
arasidka
práve som hovorila s mojou druhou kolegyňkou, s ktorými som ešte pred rokm robila až do dôchodku. Rozbehla sa na našom pracovisku akcia - pomoc našej kolegynke, ktorú to na Píle postihlo. Nebude to veľká sláva, ale každá korunka , pardon euro, je vzácne. A to by bolo, aby sme to prasiatko nekúpili a zstane aj na nový chlievik :)))
Sovka moja,dnes som s dievčatmi rozprávala, sranda , napíšem ti to večer na mejl, teraz som vyťažená do prasknutia, jak guma v gatiach.No a idem okoštovať štrúdľu, čo som upiekla z mojích čerešní.
Dnes dievčatá odovzdali peniaze Miške, prišla prvý deň do práce. Až od nej som sa dozvedela, že voda im vzala murovaný chlievik s prasaťom a malým prasiatkom. No, nálada je už lepšia, len neistota zostáva i naďalej.
Ak budem môcť, zajtra ich pôjdem navštíviť do práce.A budem vedieť viac. Miške som udala "kóty" na Varechu.sk , aby si mohla prečítať všetko, čo sme tu napísali.zatiaľ papa, bola som so psom vonku, kolená ma bolia odtiaľto až hen po križovatku :))
ankad
Ano, vyzeralo to strasne. Bola som sa rozlucit s kamaratkou Ludkou z Modry, lebo na druhy den som mala odletiet z Viedne naspat do Kanady. Burka v Modre zacala o 13:30, lialo ako z krhle a do toho aj krupy. Na chvillocku prestalo kym som autobusom prisla na Kralovu a potom zacali blesky trieskat, lialo ako z krhle, krupy ako orechy. Potok na Narodnej sa tiez zmenil na riecku a tiez dole zatopilo domy. Asi pred piatimi rokmi tam bola tiez taka podobna pohroma, aj jedneho muza stiahla voda a utopil sa.
Priehrada v Harmonii hrozila, ze sa pretrhne, lebo je v nej prasklina. Priehrada predtym bola vypustena, ale velmi rychlo sa naplnila az po povrch a keby nebolo este v ten vecer prestalo prsat, tak ktovie, ako by to bolo dopadlo - hrozilo zaplavenie Kralovej. V Harmonii a na Kralovej nemali pitnu vodu asi tyzden, museli im dovazat vo flasiach. V to poobedie prsalo viac-menej v kuse az do 20 hodiny. Bolo to naozaj strasne. Ano, najviac to postihlo Pilu a jej okolie. Moj bratranec nastastie byva na kopci, tiez mali zaplavenu zahradu a ten potok sa rychlo zmenil na riecku ako Maly Dunaj. Poslal mi hrozostrasne fotky tych zaplavenych domov.
Hlavna cesta medzi Modrou a Kralovou a Harmoniou bola zasypana zemou a vraj autam a autobusu zobralo kusok cesty asi pol kilometra, prejst 20 minut.
zemo
Dúfam, že dnes, keď leje ako blbé, sa nič podobné nebude opakovať. Lebo Slovensko i východ Čiech sú v pozore. Držím všetky palce aj malíčkové!