Peter Varmuža:
Zakladateľ potravín Yeme o kvalitných a čerstvých potravinách

Jana Štrbková, mesačník Varecha, 25. augusta 2022     8 minút čítania

„Sme skutočne to, čo jeme, a keď konzumujeme potraviny, ktoré vychádzajú z krásnej, silnej prírody, aj náš život bude krásny a zdravý,“ tvrdí Peter Varmuža, zakladateľ potravín Yeme.



Peter Varmuža, zakladateľ potravín Yeme.
Foto: Archív Petra Varmuža


Vyštudoval ekonómiu, tri roky cestoval po Amerike aj Európe a potom sa rozhodol, že si ide hľadať svoje prvé zamestnanie. „Jeden z inzerátov ponúkal absolventský program, polročné štúdium pre sieť Tesco, ktorá na Slovensku len začínala. Už vtedy bolo Anglicko krajinou zameranou na kvalitu, a tak som si povedal, že to vyskúšam. Každý týždeň ma školili na inom oddelení, bol som pri rybacom pulte, v pekárni, pri zelenine, skrátka úplne všade vrátane distribúcie a centrály,“ hovorí o svojich začiatkoch Peter Varmuža.

A potom dve desiatky rokov cestoval po svete už pod záštitou tejto spoločnosti, pôsobil nielen v Bratislave, Prahe, Londýne, ale aj v thajskom Bangkoku. „Spoločnosť bola vtedy na vzostupe, v anglickom manažmente pracovali veľmi talentovaní ľudia, náš generálny riaditeľ vyhral v Anglicku 15–krát prestížne ocenenie pre najlepšieho riaditeľa roka. Páčil sa mi jeho spôsob riadenia, ktorým si vedel ľudí získať, nadchnúť ich, udržať si ich podporu. Darilo sa mu rozvíjať kvalitu aj počty obchodov, ktoré otvárali aj v Ázii,“ spomína Peter Varmuža.

Čerstvosť na prvom mieste

A tak prišla príležitosť odísť spolu s celou rodinou, manželkou a tromi deťmi, do Thajska. Hoci mala najmladšia dcéra Glória vtedy len pol roka, neváhali. „Manželka sa venuje joge, mňa zaujíma ázijská filozofia a história. Túžil som ísť síce do Indie alebo do Číny, no nakoniec si ma Thajsko úplne získalo,“ hovorí o svojom rozhodnutí Peter Varmuža.



Do Thajska spolu s Petrom odcestovala celá jeho rodina.
Foto: Archív Petra Varmuža


Prioritou pre miestnych sú úplne čerstvé potraviny, na trhu kúpite ryby, ktoré ešte v noci plávali v mori, ba dokonca vo vedrách objavíte aj živé hady. „V Bangkoku je trh s čerstvými potravinami, kde skutočne vozia ryby ulovené ešte za tmy, ale aj zeleninu, ktorú farmári obrali o tretej ráno, aby o šiestej mohli prísť prví zákazníci. V miestnej kuchyni je veľmi dôležitá listová zelenina, používajú aj tridsať druhov, ale aj ovocie, ktoré máte na tanieri bežne v deň, keď bolo odtrhnuté. Celú logistiku čerstvých potravín majú skutočne na vysokej úrovni. Naše nákupné centrá, ktoré boli obľúbené preto, že boli čisté, praktické a ľudia v nich vybavili všetko, čo potrebovali, za týmto trendom trochu zaostávali. Preto sme zrealizovali veľký projekt, ktorý priviedol čerstvé potraviny z trhu aj do týchto krásnych, klimatizovaných priestorov,“ spomína Peter Varmuža.

Vyspelá krajina

„Keď príde turista do Thajska na dva týždne, vidí jeho jednoduchosť a väčšinou si ani neuvedomí, aká je tá krajina vyspelá. Teraz majú desiateho kráľa tej istej dynastie, neboli kolonizovaní, neviedli vojnu, majú podľa mňa veľmi dobrý sociálny systém, ľudia sa snažia v živote o harmóniu. V krajine sú takmer všetci budhisti, každý mladý muž žije istý čas v kláštore, niekto mesiac, iný aj dva roky. Kláštory majú svoje brány otvorené aj pre cudzincov a tak som jeden pravidelne navštevoval aj ja a meditoval som. Začalo sa mi vtedy vyjasňovať nielen to, že by som naďalej chcel uživiť svoju rodinu, no zároveň som túžil robiť niečo slušné a prospešné aj pre spoločnosť,“ hovorí úprimne Peter Varmuža.



Na trh do Bangkoku vozia zeleninu, ktorú farmári obrali o tretej ráno, aby o šiestej mohli prísť prví zákazníci.
Foto: Archív Petra Varmuža


Uvedomil si, akú veľkú zodpovednosť majú ľudia, ktorí sa zaoberajú potravinami. „Potraviny nás vyživujú, pôsobia na naše zdravie a ich produkcia ovplyvňuje aj pôdu, prírodu či spoločenské vzťahy. Sme skutočne to, čo jeme, a keď konzumujeme to, čo vychádza z krásnej, silnej prírody, aj náš život bude krásny a silný. A tak som sa rozhodol vložiť svoju energiu, čas aj skúsenosti do konceptu, ktorý ľuďom prinesie kvalitné potraviny. Vtedy sa Tesco začalo sťahovať späť do Anglicka, predávalo svoje zahraničné firmy a mne nezostávalo nič iné, len ísť do môjho vysnívaného projektu sám,“ hovorí o svojej odvahe Peter Varmuža.

Rodinný podnik

Dnes už zďaleka na svoje obchody nie je sám, zamestnáva 300 ľudí a potraviny Yeme sa stali úspešnou rodinnou firmou, ktorá je v Bratislave zárukou kvalitných čerstvých potravín pochádzajúcich od slovenských farmárov. V spoločnosti pracujú takmer všetci členovia Petrovej domácnosti, okrem najmladšej dcérky. „Moja žena má na starosti bratislavský obchod na Búdkovej a v našej centrále sa stará o marketing, aj o Bistrá, v ktorých varíme. Syn už má devätnásť, tento rok maturuje, no u nás pracuje na plný úväzok. Stará sa o Fresh bary, ktoré sa otvárajú prvé, preto býva v práci už o šiestej ráno. Nemá problém skoro ráno vstávať a často pracovať aj počas sobôt a nedieľ. Dcéra má sedemnásť, pomáha počas víkendov ako brigádnička v obchode na Búdkovej, no a najmladšia má trinásť,“ hovorí hrdý otec.

„Chcel som uživiť svoju rodinu, no zároveň som túžil robiť niečo slušné a prospešné aj pre spoločnosť.“

Vlastné výrobky

Koncept Yeme si získal mnohých Bratislavčanov, ktorí oceňujú, že v predajniach nakúpia čerstvé potraviny od kvalitných dodávateľov. „Pracujeme s 500 dodávateľmi, z ktorých 400 je zo Slovenska. Mnohí sú jedineční a veľmi dobre ich poznáme,“ hovorí Peter Varmuža. Hoci sú spolu s manželkou vegetariáni, vo svojich obchodoch zákazníkom prinášajú aj kvalitné mäso a produkty. A aj na túto tému rozpráva krásny príbeh z Thajska. „Jeden známy guru, ktorý nejedol mäso, sa stal mäsiarom preto, aby zvieratá zabíjal a pracoval s nimi s úctou, ktorú si zaslúžia. Úprimne, aj ja som zo začiatku uvažoval nad tým, či náš obchod má predávať aj mäso,“ vraví.

Nakoniec sa rozhodol ponúkať mäso zvierat, ktoré žijú v kvalitných podmienkach. „Bravčové berieme napríklad len z družstva Poriadie, kde majú uzavretý chov prasiatok, ktoré sa rodia priamo u nich. Chov je welfare, prasiatka majú dvojizbové apartmány so slamou, ktorú im menia každý deň, a môžu sa na nej hrať. Druhú miestnosť majú na jedenie, steny sú priehľadné, aby mali prehľad a netrpeli stresom. Kŕmia ich väčšinou potravou, ktorú sami vypestovali. A takéto mäso putuje rovno k nám. Nakupujeme polovice, ktoré rozrábame, a zo zvyšných častí u nás pripravujeme chutné klobásky, šunky a párky. V každej predajni máme vlastnú pekáreň, cukráreň aj mäsový pult, aby sme zaručili vysokú kvalitu a čerstvosť. Z ponuky obchodu tvoria až polovicu naše vlastné výrobky,“ uzatvára svoje rozprávanie Peter Varmuža.





Diskusia k článku







 



TOPlist