Táto predajňa je však úplne iný level. Táto predajňa má predavačku, ktorá sa z preveľkej ochoty pomáhať postaví krok za zákazníčku a ani na moment z nej nespustí oči, striehne na každý jej pohyb a posúva sa po predajni spolu s ňou a aspoň raz za minútu sa spýta, čo konkrétne vlastne potrebujete. (Zaujímalo by ma, čo by robila, keby v predajni bol ešte nejaký zákazník okrem mňa. Zobrala by si na pomoc policajného psa?) Táto predajňa má aj arogantného vedúceho, ktorý si ktovieprečo myslí, že najlepším spôsobom, ako presvedčiť zákazníčku - ktorá mu povedala, že je diabetička - aby si kúpila nízkosacharidové cestoviny je zosmiešniť ju, tvrdiť jej, že doteraz ani nevedela, čo jedáva, a trvať na tom, že cestoviny s 58 gramami sacharidov na 100 gramov SÚ nízkosacharidové.
Mňa nepresvedčil. Teda, možnože tie cestoviny naozaj majú, napriek obsahu sacharidov, mimoriadne nízky GI. A možnože ich aj kúpim a vyskúšam. Ale určite nie v predajni, kde sa ku mne správajú ako k nesvojprávnej osobe a potenciálnej zlodejke.
..... keď Američania napadli Vietnam , naša solidárná pomoc spočívala všelijako , dodávali sme zbrane ( skvelý biznis ) ,ale aj lieky. To jediné čo od nás Vietnamci nechceli bola naša krv odoslaná pre ranených vojakov.
Oni totiž došli nato ,že vietnamec potom ako dostal našu krv začal kradnúť ,lebo mi to kradnutie máme v krvi .
s tými, čo tvrdia, že v hypermarketoch vám nikto nepomôže. Stalo sa mi, že mi predavačka odvrkla takým nepríjemným hlasom, že som mala dojem akoby tam pracovala zadarmo. Voľakedy platilo-Náš zákazník- náš pán-, preto chodíme viackrát do roka na nákup do Poľska. Ochotne prinesú topánky, či kabát až z piateho stánku. Je o tretinu lacnejší a vyzerá rovnako ako z nášho
butiku. Žeby to bol rovnaký výrobca? Predavačka je k vám milá, lebo si uvedomuje, že bez zákazníka nebude výplata.
Je mi za tými predajňami a vzťahmi veľmi ľúto, ale z vlastnej skúsenosti viem, aké ťažké je ich udržať. Asi najťažšie je dodržať všetky zákony a predpisy, ktoré nám uložil štátny aparát, ktorý nerozlišuje medzi fabrikou s 3000 zamestnancami a podnikom, ktorý ich má desať. Nie je to len o rôznych hláseniach, ale napr. o zdravotnej službe, ochrane zdravia pri práci, ochrane osobných údajov, zákon o archivácii a podobné perličky. Za toto všetko sa platí, nie raz, pravidelne ročne, náklady stúpajú a sú úplne neefektívne, vynaložené len na to, aby sa dodržala litera zákona. Pre ilustráciu uvediem napr. to, že zamestnávateľ je povinný zabezpečiť (a zaplatiť) svojim zamestnancom preventívne zdravotné prehliadky, hoci každý zamestnanec má na ňu u svojho lekára nárok raz za dva roky bezplatne.
Toto sú, spolu so štátom podporovanou konkurenciou supermarketov, dôvody, prečo malé predajne miznú. A hoci zákazníci tvrdia, že im malé predajne chýbajú, nakupujú hlavne v tých veľkých, kam ich prilákajú "akciové" ceny, ktoré sú spravidla vyššie ako tie, ktoré my držíme celoročne a o kvalite tovaru škoda hovoriť.