Majster varešky Miloš Mikuš:
Cvikla – čo je na nej také zdravé?

Doc. RNDr. Miloš Mikuš, CSc. vedec s vareškou a kalichom vína, 27. februára 2021     3 minúty čítania

Cvikla je vďaka svojej farebnosti a vzhľadu nezameniteľnou zeleninou, ktorá takto koncom zimy zostáva jednou z posledných plodín vlaňajšej úrody s akými-takými živinami a stále prítomnými jedinečnými fytochemikáliami.



Foto: archív Miloša Mikuša

Je jednou z mála zelenín, ktorá obsahuje betalaníny – skupinu farbív s veľmi významnými antioxidatívnymi účinkami. Ich prítomnosť nám po konzumácii prezrádza ružové sfarbenie nášho moču. Ďalšou veľmi zaujímavou látkou je betaín, ktorý dokáže detoxikovať zdraviu škodlivý homocysteín a takisto má mimoriadne veľkú kapacitu udržiavať acidobázickú rovnováhu.

Cvikla je bohatšia na vitamín B9 a mangán ako ostatná zelenina. Má zvyčajne aj trochu viac draslíka a železa, ako je bežný priemer. Obsahuje zvýšené množstvo dusičnanov, ktoré pôsobia priaznivo na náš kardiovaskulárny systém. Dusičnany sa pôsobením ústneho mikrobiómu menia na dusitany a tie sú najlepším zdrojom oxidu dusnatého. Ten spôsobuje rozširovanie ciev, mierne znižuje krvný tlak a pôsobí protizápalovo. Zlepšuje kognitívne funkcie u starších ľudí tým, že zlepšuje prekrvenie mozgu.

Na prijatie účinného množstva je však potrebné skonzumovať 130 – 450 g cvikly, resp. vypiť 0,5–1,5 dl cviklovej šťavy denne, čo je náročné a u niektorých nemusí zostať bez (nežiaducej) reakcie.

Najčastejšie ju používame do polievok, na kyslo alebo v pečenej podobe ako zaujímavú prílohu s menšou sacharidovou náložou. Do šalátov sa dá použiť surová, varená i nakladaná. Dá sa však využiť i v dezertoch. V kombinácii s čokoládou a pomarančmi sa vytvorí veľmi zaujímavá chuťová harmónia. Vyskúšajte!

Recepty zo všestrannej a zdravej cvikly od Miloša Mikuša:







Diskusia k článku

marianne
Ja sa jej neviem dojesť, mám ju nonstop v chladničke, zrejme je tam niečo, čo mi chýba. Ale zaujímavé je, že ako dieťa som ju nemohla ani cítiť. Keď sa varila, smrdela mi. Na chuť som jej prišla až ako dospelá. A s tou reakciou súhlasím, naozaj opatrne. Raz som chcela byť veľmi zdravá, som si odšťavila za dvojdecový pohár aj s mrkvou a jablkom, skoro ma piclo...som lapala po dychu, odvtedy riedim a nie viac ako 1dl.
farbuska
Cviklu mám veľmi rada a často ju používam. Veľmi sa mi páčia (nielen) cviklové recepty p. Mikuša. Vďaka za ne.




TOPlist