Trendy:
Pivo plzenského typu kraľuje svetu

19. augusta 2009     4 minúty čítania

Až pivo urobí smäd krásny. Nie je to reklamný slogan, ale výrok neznámeho českého mudrca, ktorý v Čechách, krajine piva, zľudovel. Tvrdí to česká pivárska autorita Jan Veselý, ktorý zastupuje Čechov vo výbore Pivovarníci Európy. Pivo podľa Veselého utváralo dušu národa, dokonca českú identitu.

Pozri recepty s pivom

Foto: Pravda Magazín


Aké je postavenie piva v modernej českej spoločnosti?
Napriek miernemu poklesu spotreby zostáva pivo naďalej najpopulárnejším nápojom. Rozhodne u nás nie je pivo ani imidžový, ani módny nápoj ako povedzme v Rusku, Poľsku či Číne, ale nápoj tradičný.

Každá tradícia sa však vyvíja. Čo sa zmenilo v posledných rokoch?
Napríklad to, že na pivo sa dali aj ženy, ktoré ho prv nepili na verejnosti. Dámy majú svoje pivové kluby, kde sa schádzajú, aby prediskutovali svoje dámske záležitosti už nie pri káve, ale pohári piva.

Česká hospoda bývala miestom súdržnosti, bujarosti, miestom, kde sa všetci a všetko preperie. Zostala ním dodnes?
Áno, hospoda bola aj je takýmto miestom. Sociologický ústav ČSAV pred časom spracoval štúdiu o tom, ako Česi vnímajú pivo. Potvrdilo sa, že hospoda je miestom stretávania sa ľudí a zároveň je to ľudový parlament. Túto úlohu plnila dávno v minulosti. Vidiecka či malomestská hospoda bola a zostala miestom, kde si ľudia od pľúc mohli a dodnes môžu povedať jeden o druhom, i o tých hore, čo si mysleli a myslia. Ale tak je to vari aj na Slovensku.

Dušou českej hospody bol vždy hospodský, šenkýř – krčmár, šenkár. Je dnes iný ako ho poznáme z klasickej literatúry či filmov?
O pive a hospodskom platí, čo platilo aj pred sto rokmi. Po prvé: Pivovarník pivo varí a hospodský ho robí, čo znamená, že ho môže aj pekne–krásne pokaziť, keď sa oň nestará. A po druhé: Hospoda vás uživí, ale nezbohatnete z nej. Nemôže sa stať, aby vám vyniesla toľko, že o dvadsať rokov odídete na Kanárske ostrovy a budete brať do konca života iba dividendy. Na taký život sa v krčme zarobiť nedá. Tí, čo si mysleli opak, sa o tom presvedčili na vlastnej koži.

Čím je pivo plzenského typu, ktoré sa u nás varí, výnimočné?
Tým, že najlepšie vyhovuje chuti konzumentov piva. Od roku 1842, keď ho v Plzni uvarili po prvý raz, začalo víťazné ťaženie po celom svete. Z 1,7 miliardy piva vyrobeného dnes vo svete polovica všetkých značiek je označená ako Pils, Pilsner či Pilsener. Teda nie tmavý írsky Guiness či v Anglicku vyrábané pivo, ktoré takmer nemá penu, alebo v Bavorsku varené biele pšeničné pivo, ale plzenské kraľuje svetu. A je to preto, že náš typ piva je najpríjemnejší ľudskej fyziológii.

Našincovi sa zdajú európske pivá svetlejšie, sladšie alebo vodovejšie. Platí, koľko národov, toľko chutí alebo je len toľko chutí, koľko nadnárodných spoločností?
Na svete sa z obrovského množstva vyrobeného piva vyváža len šesť percent. Väčšina pív sa vypije doma. V každej oblasti bude pivo zásadne iné, pretože bude zodpovedať chuti miestneho konzumenta. V Nemecku nemajú jednotný národný trh, ale množstvo malých regionálnych. Je to jeden štát, ale historicky majú nemeckí pivári zásadne odlišné chute. A pivovary to, pochopiteľne, rešpektujú.




Diskusia k článku







 



TOPlist