Milá obsluha

martinis - fotkamartinis, 22. augusta 2013
Nedá mi to, aby som sa s vami nepodelil o môj včerajší zážitok z
žlto-modro-červeného nemeckého reťazca u nás, v Spišskej.

Bol som na prednáške o Petrohrade v múzeu a v mojom ďalšom
pláne bola čajovňa, ale medzi dobou ukončenia prednášky a
dohodnutým časom stretnutia sa s kamarátom bol ešte slušný
priestor, tak som sa rozhodol že skočím do obchodu si kúpiť
nejaké pečivo a cottage cheese a u starej mamy sa navečeriam.
Hneď, ako som sa priblížil k pultu s pečivom sa v mojej hlave
spustil varovný signál, pretože tovar tam dokladala predavačka,
ktorá už minule vystúpila voči zákazníkovi dosť nepríjemne, čoho
som bol svedkom. A to, že vo svojej tradícii hodlala pokračovať,
sa čoskoro aj potvrdilo.

Sám považujem za nehygienické siahať na pečivo len tak, holými
rukami, nuž som si vzal obyčajný sáčok a chytil som jednu žemľu.
Zvyknem to tak robiť, pretože chcem vedieť či je čerstvá a
nekupujem "skalu", čo bohužiaľ nie je vo veľkých obchodoch
vždy vylúčené. Akonáhle som to však spravil, už sa ozval známy
hlas : "Zbytočne tie žemle chytáte, už aj tak mäkšie nebudú."
Ostal som ohromený, absolútne som nepochopil, o čo tej
zamestnankyni šlo.

Nereagoval som, nedostal som priestor. Keďže som už žemle mal
vybraté, chcel som si ich vložiť do sáčku, teraz - priznávam - len
tak, rukami. A prednáška pokračovala : "Zoberte si prosím vás
rukavicu, pečivo je potrebné naberať igelitovými rukavicami,
ďakujem." Nebolo to to milé a slušné "prosím vás" a "ďakujem",
bolo to povedané veľmi cynickým a rozkazovačným spôsobom.
To ma už napálilo, nuž som jej odvetil, že poznám síce zákon,
ktorý hovorí o potrebe používania igelitových rukavíc pri
preberaní pečiva, ale vzhľadom na to, že som si už bral žemle pre
seba, tak som použitie tejto rukavice nepovažoval za potrebné.
Pani pokračovala vo svojom monológu, že musíme byť voči
ostatným tolerantní atď., nerozumel som, o čom hovorila, ale
budiž. Nemal som čas sa s ňou naťahovať.

Možno mala pravdu. Možno naozaj treba použiť rukavicu aj pri
výbere vyhliadnutého pečiva pre mňa. To však neznamená, že to
musí byť komentované takýmto spôsobom a hlavne tónom, ale
dá sa na to aj slušne upozorniť. Plne by som to rešpektoval.
Rukavicou som si teda žemle nabral, bez nejakých ďalších
komentárov, len som jej prikývol a pobral sa ďalej, ale ona stále o
svojom.

Týmto zážitkom len chcem poukázať, že všetko je o prístupe ľudí.
Ak chce táto pani komandovať zákazníkov a komentovať to, či
žemle zmäknú alebo nezmäknú povýšeneckým tónom, tak nech
to skúša na iných, alebo inde. Pokiaľ ju pri dokladaní tovaru
uvidím opäť, danému pultu sa oblúkom vyhnem.

@zareaguj


Diskusia k článku

hubata
Už ako 16-ročný máš tuším riadne zničené nervy ... Neabsolvuješ náhodou priiveľa tých prednášok v múzeu o Petrohrade?
mariamka
divila som sa, ze ziadna reakcia :) tiez si myslim, ze treba byt trochu "nad vecou" pani ma tiez svoje instrukcie, poznam to z prace, musi byt dosledny profesional, a vsetko je monitorovane,, v sukromi moze byt uplne ina, mila pohodova osobka,, hold zaciname byt neosobni v zaujme fĺeka na ukor inych.. martinis neber to tak vazne, v podstate mala pravdu.. akurat ten ton mohol byt priatelskejsi... v takomto pripade treba "ist prikladom" :))
boise
:) inak sranda ze volakedy sme brali chlieb do kúsku odtrhnutého papiera a vkladali do drôteného košíka, kde predtým vytieklo sáčkové mlieko :) A nikomu to nevadilo... Rukavice už treba, tetuša si robila svoju prácu. Vždy lepšie tak, ako takto:  langova.blog.sme.sk/c/253360/Hygiena-a-la-TESCO.html...
;)
2010
Nedavno som stal pri po pokladni v jednom retazci a pokladnicka preratavala znamky (co zbiera moja mama) 2x, 3x tak som sa zo srandy opytal ci jej nemam pomoct, ona ze asi ano lebo ju prave vyhodili z roboty kde sa pomylila o par sprostych znamok..., takze @martinis mozno ze ta pani ma vysoku hypoteku alebo muz je bez roboty a potrebuje kazde euro a ma sprosteho buzeranstkeho sefa, pochopis ked zacnes robit a mat zavazky.
irenaw
@martinis :-) je jedna staršia česká komédia a tam je na začiatku každej manželskej hádky použitá čarovná formulka: "... ale ten tón, ten tón, kterým jsi to řekl..." takto doma tiež viem, že treba byť nad vecou, ale ten tón niekedy spôsobí, že začínam vidieť na červeno...
martinis
ktovie. ja som jej tam nevynadal, nehádal som sa, len som vyjadril svoju domnienku a viac-menej som si len pomyslel svoje. môže byť, že je to tak ako píšete, asi treba vždy zachovať chladnú hlavu, ale trvám na tom, že dôsledný môže byť človek aj s úsmevom a príjemne. skúsim nabudúce ísť príkladom, vďaka za vaše názory, lebo tak som o tom vôbec nepremýšľal ;)
fialka49
Martinis, aj ja mám takúto "milú" skúsenosť, aj keď z celkom iného súdka. Je veľmi bolestivé, ak si niekto svoje maniere a snáď momentálnu zlú náladu vyleje na mladom človeku, lebo sa cíti z výšky svojich rokov v sedle. Všetko sa dá však vyriešiť inteligentne.
Ani ja nemám rada, ak niekto holými rukami ohmatáva pečivo či chlieb holými rukami, ty si však pôvodne využil obyčajný sáčok. Ako sa hovorí, kto chce psa biť, palicu si nájde.
Inak, prajem ti veľa kuchárskych úspechov! Si šikovný a fandím ti.
martinis
@fialka49 : tomu sa človek nevyhne, iste sa s niečím podobným stretol už každý z nás. je to tak, ani ja nemám vždy dobrú náladu a som nervózny, ale snažím sa si to nekompenzovať na ostatných. každý môže spraviť chybu, mladší, starší, ale veď je to o tom, aby sme na seba boli milší ... vzhľadom na to, čo som písal, to znie divne, ale naozaj sa budem snažiť reagovať čo najpríjemnejšie, lebo nevieme, čo sa skrýva za konaním iných, ostatní zapojení v tejto diskusii majú istým spôsobom pravdu a prinútili ma viac sa nad situáciou zamyslieť sa. celkom s tebou súhlasím : všetko je možné vydiskutovať na úrovni a vecne.
veľmi pekne ti ďakujem za podporu a teším sa tvojej priazni :))
janger
@martinis , mas pravdu, ide tu o to, aky ma predavajuci personal pristup. Nech by mala predavacka akekolvek problemy, nema sa odreagovavat na zakaznikoch. Samozrejme, ze ta mohla upozornit, ale da sa aj inym sposobom, nie ako nejaky general...
becky
Teta predavačka by si takýto prístup nedovolila, keby @martinis bol 30-ročný muž v obleku. Niekedy mám pocit, že byť mladým na Slovensku je prekliatie.
martinis
@janger : zdieľame názor, tu už nie je čo dodať :)
@becky : je to možné. u niekoho platí nás zákazník náš pán - všetci sú si rovnocenní a inde to neplatí. škoda.
hubata
Inak je mi smiešne, že ako posledný berie do rúk pečivo a chlieb - zákazník a hygienici trvajú na tom, aby mal igelitové rukavice. Ale koľkými nehygienickými rukami prejde pečivo a chlieb kým je vyložené na pulte to nikoho nezaujíma.
Ja som počula že nemenovaný poslanec má monopol na výrobu igelitových sáčkov ......
martinis
@hubata : veľmi dobrý postreh, istá legislatíva určite platí aj v pekárňach, u distribútorov, v skladoch, v prípade polotovarov v mraziarňach ... kto ale kontroluje jej dodržiavanie tam ? kde je istota, že žemle, ktoré k nám pricestovali podobné viac kocke ľadu než voňavému pečivu neležali na zemi napríklad v nehygienickom mraziarenskom sklade ? zákony často nebývajú šité pre ľudí, ale pre jednotlivcov s rodinkami a podnikmi.
sisuk
martinis, takisto "opáčim" pečivo najskôr sáčkom, do ktorého si potom to pečivo vložím. Nechcem každý deň zaťažiť prírodu ďalším igelitom v podobe raz použitej rukavice...
elixir
Asi nejaký kamarát či rodinný člen človeka, ktorý tie rukavice presadzoval najviac, má továreň na výrobu tých rukavíc.

Tu bývajú pri pečive kovové "kliešte" na uchytenie... tiež mi to príde ekologickejšie a dá sa dezinfikovať. Ale väčšinou sa najviac čerstvé nebalené pečivo predáva v stánkoch vnútri v predajni, tam takými kliešťami ho nachystá predavačka.
daniela27
tiež som toho názoru, že pani mohla byť určite milšia..takéto správanie na pracovisku považujem za neprofesionálne..síce mám za sebou doteraz len dve pracovné skúsenosti, no v každej z nich som sa snažila byť na zákazníkov milá a príjemná (aj keď som ich na niečo upozorňovala)..a to v každej chvíli, či už ma za niečo skritizoval šéf alebo som mala osobné problémy..ale myslím, že ľudí podobných tejto pani nájdeme dnes v každom slovenskom obchode - česť výnimkám!!..veľa podnikateľov si dnes neuvedomuje aký obrovský dojem môže zanechať milý personál..ale chválim tvoju reakciu ja by som sa asi neudržala:)
martinis
@daniela27 : tak ako každý človek má rád, ak sú naň ostatní príjemní, tak by sa mal správať aj on. tiež som v lete trocha pomáhal v penzióne a s úsmevom sa dalo vyriešiť všetko, dokonca aj nesprávna kávička pre jednu Talianku, ktorá bola riadnym fajnšmekrom :) ... problém nie celkom vzorného prístupu sa vyskytuje kdekoľvek, treba sa snažiť ho čo najviac eliminovať a navonok vystupovať pokiaľ možno neutrálne či príjemne - tak sa rád vráti i zákazník, tak ako píšeš :)



 



TOPlist