Módne trendy sú aj vo víne:
Chcete podarovať víno? Vieme, ako vybrať to správne a ktoré je dnes ,,in“

Jakub Prokeš, 5. decembra 2022     14 minút čítania

Ak by ste radi vínom potešili človeka, čo sa vo víne aspoň trochu vyzná, dajte si záležať. Aké teraz letí?



Foto: Shutterstock

Ak idete vínom niekoho obdarovať, platí základné pravidlo: zistite si, aké víno má rád. Pri niekom stačí len či biele, alebo červené, iní uprednostňujú konkrétnu odrodu či vinára, ba dokonca prívlastok či ročník. Ak chcete vínom potešiť človeka, čo sa vo víne aspoň trochu vyzná, alebo sa o to prinajmenšom snaží, vyberte mu dačo špeciálne a jedinečné. Určite to ocení. Darčekom totiž vyjadrujete najmä vzťah k obdarovanej osobe, to, ako vám na nej záleží. Všetko však podlieha móde a trendom - aj pitie vína, jeho ponuka a výroba. Čo je teda teraz ,,in“?

Ľahké svieže bublinky

Vlny sa vracajú, móda sa opakuje. Azda najvýraznejším trendom v ostatnom čase sú bublinky. ,,Najviac sexi sú teraz perlivé vína. Späť je móda, ktorá tu bola zhruba pred dvadsiatimi rokmi,“ hovorí Jarka Kaňuchová Pátková, výkonná riaditeľka Zväzu vinohradníkov a vinárov Slovenska.

Pátková je zároveň výkonnou riaditeľkou Národného salónu vín Slovenskej republiky. Ten je nielen najvyššou súťažou vín vyrobených na Slovensku z hrozna dopestovaného u nás, ale zrkadlia sa v ňom aj najnovšie trendy a móda. Ambíciou Národného salónu je každý rok vybrať top 100 vín a ponúknuť ich milovníkom vína na jednom mieste - v historickej pivnici Apponyiho paláca v bratislavskom Starom Meste.

Ale poďme späť; prečo sa vrátili do módy perlivé vína? ,,Je to ľahké pitie, veľmi svieže. Navyše obsahujú málo alkoholu, hodia sa aj na letné dni. Na dovolenku, ku grilovačke, zaženú smäd... Môžete ich vypiť aj viac a na druhý deň vás nebolí hlava,“ objasňuje Pátková. Boom perlivých vín sa však nezjavil len tak. Odštartovala ho najmä veľkolepá celosvetová kampaň, ktorú urobilo Prosecco. Kampaň bola taká úspešná, že slovo Prosecco sa stalo synonymom hocijakého vína s bublinkami. Pýtať si ,,prosečko“ v reštaurácii, na hotelovej terase či vo wellness centre sa stalo ,,in“ - módne, a teda bežnou vecou.



Foto: Shutterstock

Slovenskí vinári reagovali rýchlo a dnes takmer každý veľký výrobca, a dokonca aj mnohí menší, ponúka aspoň jedno sýtené víno. Niektorí pritom začínali s bublinkami už skôr. Sýtené víno väčšinou označovali šmrncovným talianskym slovom frizzante, čo však v preklade neznamená nič iné ako naše ,,perlivé“. Je to podobný trik, ako keď niektorí vinári namiesto tradičného označenia Rulandské sivé či modré alebo Svätovavrinecké použijú ,,svetové“ Pinot gris či noir alebo St. Laurent. Na Slovensku sa sýtené vína, a teda s bublinkami, od začiatku robia a pijú aj biele, aj ružové. Tie druhé súvisia s ustavične rastúcou popularitou rosé vín, o ktorej píšeme nižšie.





Diskusia k článku







 



TOPlist