Kreatívne a zdravo:
Nechcete jesť ryžu, zemiaky či cestoviny? Toto je 5 surovín, z ktorých urobíte výborné nízkosacharidové prílohy k mäsu

Jarmila Horváthová, 24. mája 2024     4 minúty čítania

Klasické prílohy obsahujú veľa sacharidov a ak ich príjem zo stravy chcete obmedziť, otázkou je, čím ich nahradiť. Ponúkame vám niekoľko tipov na prílohy, ktoré zasýtia a neohrozia vašu váhu.



Foto: Shutterstock

1. Cuketa - špagety

Cuketa je zdravá a neobsahuje takmer žiadne sacharidy. To znamená, že je ideálna na prípravu nízkosacharidových príloh. Klasikou sú cuketové špagety. Cuketu stačí nastrúhať škrabkou na rezance ale špirálovým strúhačom na špagety, oblanšírovať v osolenej vode alebo opiecť na olivovom oleji - a máte skvelú alternatívu cestovín, ktorú môžete podávať s mäsom ale aj s hocijakou omáčkou alebo so šťavou. Cuketa nakrájaná pozdĺžne na tenké plátky je zase výbornou náhradou klasických plátkov cestovín v lazaniach.

2. Mrkva - hranolčeky

Mrkva má tiež pomerne nízky obsah sacharidov. Je ideálna na prípravu hranolčekov. Stačí ju ošúpať, nakrájať na tyčinky, naložiť do zmesi olivového oleja a korenia a potom upiecť v rúre. Pre spestrenie chuti ju pred pečením môžete ešte obaliť v parmezáne.



Foto: Shutterstock

Podobne ako z cukety, aj z mrkvy sa dajú urobiť cestoviny s nízkym obsahom uhľohydrátov. Stačí postupovať tak ako pri cuketových špagetách.

3. Tekvica - pyré

Tekvica je, na rozdiel od mrkvy či cukety, ktoré dostať v obchodoch počas celého roka, sezónna surovina. Niekoľko mesiacov z nej však možno tiež urobiť nízkokalorické prílohy. Napriklad pyré, ako náhradu klasického zemiakového, pričom postup prípravy je presne taký istý. Alebo ju môžete opražiť - predvarenú maslovú tekvicu nakrájajte na kocky a osmažte spolu so slaninou a cibuľou.



Foto: Shutterstock

Ak náhodou narazíte v supermarkete na špagetovú tekvicu, prekrojte ju na polovicu a pečte ju približne 40 minút v rúre vyhriatej na 180 stupňov. Potom odstráňte semienka a vidličkou odstráňte vlákna z dužiny. Podávajte s maslom a parmezánom.

4. Kaleráb - nákyp aj šalát

Kaleráb môžete použiť ako vynikajúcu náhradu zemiakov. Nakrájajte ho, uvarte a potom roztlačte s maslom, mliekom a soľou na pyré. Alebo ho jednoducho nakrájajte na plátky, osmažte s cibuľou a slaninou. Prípadne ho môžete urobiť gratinovaný, len namiesto zemiakov použijete kaleráb.



Foto: Shutterstock

Z kalerábu sa dá urobiť šalát podobný zemiakovému. Kaleráb nakrájajte na plátky alebo kocky, uvarte v osolenej vode. Zalejte zálievkou alebo dresingom, rovnakým ako na klasický zemiakový šalát.

5. Karfiol - ryža

Ak máte radi ryžu a musíte sa jej vzdať, dobrou náhradou je karfiol. Karfiol nakrájajte na kúsky a vložte ho do kuchynského robota. Rozmixujte, ale nie veľmi najemno. Potom ho osmažte na troche masla a príloha je hotová.



Foto: Shutterstock

Takúto „ryžu“ môžete ochutiť alebo skombinovať s inými surovinami napríklad na ázijský spôsob.



ANKETA: Používate zeleninu ako náhradu klasických príloh k mäsu?

64,3%



35,7%







Diskusia k článku







 



TOPlist