O víne:
Slovenské víno ako prvá voľba. Poznáme jeho Ambasádora roka

Jozef Sedlák, dnes 11:00     8 minút čítania

Vinári vyhlásili medzi someliermi súťaž Ambasádor slovenského vína. Prihlásilo sa do nej 40 mužov a žien. Víťaza spoznáme 30. mája. "Ak má slovenské víno pozerať do budúcna s väčšou istotou, musí sa stať prvou voľbou someliera," hovorí Jaroslava Kaňuchová-Pátková, riaditeľka Zväzu vinohradníkov a vinárov Slovenska, ktorý inicioval zápolenie o ambasádora roka.

Jaroslava Kaňuchová-Pátková
Jaroslava Kaňuchová-Pátková kladie dôraz na spoluprácu so slovenskými someliermi.
Autor: ,

Slovenské víno dosiahlo veľa medzinárodných úspechov, ale doma nie je prorokom. Prečo?

Na jednej strane máme úspechy od Francúzska po Japonsko, chystáme sa do Londýna na výstavu vín strednej a východnej Európy, o ktorú je veľký záujem. Máme svetu čo ponúknuť, ale najväčší zápas o budúcnosť musíme vybojovať doma. Spotreba vína klesla medziročne o viac ako 15 percent a z domáceho trhu nás vytláča lacné dovozové víno. Ľudia nezmenili rozpočet, ale keďže náklady a ceny slovenského vína išli hore, kupujú ho menej. Vinohradníci a vinári musia zmeniť koncept ponuky a predaja vína. Podobne ako v iných krajinách sa musíme sústrediť na cestovný ruch – vínnu turistiku.

O vínnej turistike sa hovorí dlho. Máme aj atraktívne vinárske domy s krásnymi vinicami, prečo sa nám nedarí prilákať do nich ľudí ako susedom na Morave, nehovoriac o Rakúšanoch?

Okrem iného aj preto, že gro slovenského vína sa doteraz predávalo cez obchod. Tento odbytový kanál sa vyčerpal. Treba sa sústrediť na možnosti, ktoré ponúka cestovný ruch a sektor gastronómie. Tu však platia iné pravidlá, iný pracovný čas a treba sa naučiť zákazníkov aj pútavo oslovovať. Prináša to viac práce, ale musíme sa do nej pustiť. To je aj dôvod, prečo sme vyhlásili súťaž o ambasádora slovenského vína medzi someliermi a vôbec ľuďmi, ktorí vo svojich pohostinstvách ponúkajú k jedlu víno. Potrebujeme z vína Popolušky sediacej v kúte urobiť atrakciu pre všetky vrstvy obyvateľstva vrátane rodín s deťmi. Čoraz viac rastie atraktivita hroznových štiav, hrozienok, bonbónov, čokolád s hroznom, kozmetiky na báze vína alebo hrozna, a to sú veci, ktoré prichodí dať do produktových balíčkov, pripraviť ich pre trh cestovného ruchu.

Koho považujeme za ideálneho vyslanca slovenského vína?

V hoteli, reštaurácii ním určite je obsluha – somelier, ktorý presvedčivo ponúkne slovenské víno ako prvú voľbu. Nepovie, dajte si prosečko, ale teraz v máji vyzve na ochutnanie sviežich slovenských bubliniek alebo ružového či bieleho vína – máme toľko chutných odrodových aj cuvée vín, že to nemôže byť problém. Pravda, chce to pohotovo predstaviť ten či onen vinohrad, vinára, zaujať príbehom. Chceme od someliera malé šou? A prečo nie? Nejde len o to naliať víno do pohára, ale o odprezentovanie produktu, navodenie príjemnej atmosféry. Žiadame priveľa? Nie, takto to robia všetci, ktorým sa darí lepšie ako nám.

Veľa nového sa dozvieme o slovenskom víne aj z kníh.
Veľa nového sa dozvieme o slovenskom víne aj z kníh.
Autor: Pravda, Jozef Sedlák

S akým ohlasom ste sa stretli medzi someliermi?

Veľmi dobrou, veď do súťaže sa prihlásili štyridsiati. Nakrútili video, v ktorom vysvetlili, prečo by odporúčali slovenské víno ako prvú voľbu. Zároveň sme ich požiadali, aby vyplnili dotazník, kde sme sa pýtali, prečo naše zariadenia neponúkajú slovenské víno. O. i. sme sa dozvedeli, že napriek množstvu informácií o slovenskom víne im chýba kvalitná súhrnná prezentácia s kľúčovými údajmi o slovenskom vinohradníctve a vinárstve, ktoré dokážu rýchlo absorbovať.

Predstavte nám, kto sú teda poslovia slovenského vína.

Objavili sme medzi nimi nielen Slovákov, ale aj troch Japoncov. Je povzbudzujúce zistiť, že sa o naše víno zaujímajú a propagujú ho ľudia z druhého konca sveta. Medzi súťažiacimi boli mladí, ale aj skúsení ľudia, aj takí, ktorí majú vlastné prevádzky a stavajú ponuku práve na slovenských vínach. Mladí zaujali hravým, šoumenským štýlom, starší vedomosťami, porovnaním slovenských a zahraničných vín. Máme na kom stavať.

Čo rozhodlo pri hodnotení?

Video, kde sme hodnotili, či uchádzač vie slovenské víno ponúknuť, či nerobí nejaké zásadné chyby. Porotu tvorili aj somelieri, ktorí, samozrejme, nesúťažili. Inkognito, ako michelinovskí inšpektori, sme navštívili aj podniky súťažiacich, aby sme videli, ako si počínajú priamo na pľaci. Dali sme sa obslúžiť, posúdili sme, čo a ako ponúkajú, ako nalievajú, preverili ich vedomosti o víne.

Čo vám dala rekognoskácia terénu?

Zistili sme napríklad, že podaktorí nevedia zhodnotiť ročník ponúkaného vína. Vytvorili sme si databázu súťažiacich a ponúkli im navštíviť raz ročne bezplatnú degustáciu v Národnom salóne vín a diskusiu o nich so someliermi salónu. Rovnako prospešné môžu byť aj ochutnávky u vinárov toho či onoho regiónu. Niet nad osobné poznanie vína, pivnice, vinice a ľudí, ktorí ho vytvorili. Jednoducho hľadáme cesty, aby somelier celkom prirodzene a suverénne ponúkol slovenské víno ako prvú voľbu.

Čím motivujete somelierov, aby ocenenie Ambasádor slovenského vína nadobudlo spoločenskú i profesionálnu prestíž?

Vytvorili sme webstránku Ambasádor slovenských vín, kde sa môžu odprezentovať – som tu a som hrdý na svoju profesiu. Stretli sme sa so zástupcami segmentu HORECA. Vinári či hotelieri a majitelia reštaurácii sa plavia na jednej lodi. Sme odhodlaní navzájom sa podporovať. Nepotrebujeme hovoriť o lokálpatriotizme, ale premeniť slová na skutky. Somelierom sme navrhli, aby sa zapojili do hodnotenia vín usilujúcich sa dostať na police Národného salónu vín. Môže to rezultovať do somelierskej ponuky vín, ktoré predstavuje salón. Myslím, že ideme dobrým smerom.

Víťazi Ambasádora slovenských vín

  • 1. Marek Šimášek, Hotel Demänova
  • 2. Erik Dorušinec, Hotel Matyšák
  • 3. Patrícia Juhásová, Vinotéka pri Modrom kostolíku
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:





Diskusia k článku










TOPlist