České i slovenské ženy nie sú schopné prekročiť zažité stereotypy. Prieskum spokojnosti žien, ktorý uskutočnila agentúra NMS Research v spolupráci so značkou Figaro potvrdil, že pre 74 % českých a 67 % slovenských žien je na prvom mieste starostlivosť o deti a domácnosť. Väčšina z nich si na seba kladie viac povinností, než môže uniesť. Striedajú mnoho životných rolí a v konečnom dôsledku sú nespokojné. Muži naopak ocenili, keby sa ich drahé polovičky zastavili a našli si viac času samy pre seba. „Nechceme doma superhrdinku, chceme doma pokoj, pohodu a úsmev,“ svorne odkazujú ženám.
Dokonalá matka, partnerka, starostlivá gazdinka a v najlepšom prípade aj živiteľka. To sú životné role, ktoré moderná žena chce zvládať bez chybičky. Odborníci sa zhodujú na tom, že materstvo a starostlivosť o rodinu sú pre ženy stále dôležité, nie je ale dôvod zabúdať na vlastné potreby.
Spokojnosť je kľúčom ku šťastnej rodine
„Nákupy, varenie, domácnosť a starostlivosť o detí sú navzájom prepojené a pritom sú na čas aj energiu náročné. O to je dôležitejšie aby si žena bola vedomá svojich potrieb a vedela si nájsť čas na ich naplnenie. Muž, ak chce mať doma pohodu, pokoj a úsmev - ako hovoria výsledky prieskumu - by mal sám ponúknuť žene pomoc, či už pri starostlivosti o dieťa alebo o domácnosť,“ hovorí psychologička Jana Šuchová.
Životná koučka Janette Šimková tento názor tiež potvrdzuje: „Dnešné ženy majú veľa príležitostí na to, byť ekonomicky nezávislé, mať čas na sebarozvoj a svoje záľuby, čo vôbec nie je v rozpore s tým, aby úspešne zastali všetky svoje roly. Od tej materskej a partnerskej, až po profesijnú či priateľskú. Niekedy si však kvôli obetavosti netrúfajú napĺňať svoje potreby a odkladajú ich. Je namieste podporovať ženy k tomu, aby na seba nezabúdali.“
Ženy, zastavte sa!
Prieskum ďalej zistil, že ženy sú v dnešnej dobe natoľko vyťažené, že si tri štvrtiny z nich doprajú drobné potešenie raz do týždňa. Za kultúrou, s kamarátkou na drink alebo na nákupy ale vyrazí menej často. Zatiaľ čo české ženy uviedli ako hlavnú prekážku nedostatok času (51 %), Slovenky uviedli ako hlavný dôvod horšiu finančnú situáciu (57 %).
Žiadne výčitky
Pokiaľ si už však ženy drobnú radosť, 90 % z nich nemá výčitky. Psychologička Šuchová to vidí pozitívne: „Je dobré, keď žena necíti vinu za to, že urobí niečo pre svoje potešenie. Vedieť urobiť radosť sám sebe, tým čo mám rád alebo čo rád robím, je dôležité. Dobrý pocit potom ženu môže nabiť pozitívnou energiou a hneď ľahšie zvláda ďalšie povinnosti.“
Muži sú z Marsu a ženy z Venuše?
Podľa prieskumu polovica mužov pripúšťa, že si ich partnerky doprajú málo radostí. Väčšina českých a slovenských žien si pritom myslí, že im partner urobí radosť len výnimočne.
„Muži prežívajú uspokojenie hlavne vtedy, ak sú úspešní a výkonní, pre nich je dôležité dosahovať svoje ciele. Ženy si cenia lásku, komunikáciu, krásu a vzájomné vzťahy... Prejavovať osobné pocity je pre ne dôležitejšie, než dosahovať ciele a úspech,” komentuje tento rozpor medzi pohlaviami životná koučka Janette Šimková. „Preto sa pohľad mužov a žien na radosti líši. Ženy sa neraz spoliehajú na to, že muž sa dovtípi a poteší ich skôr, než by to urobili pre seba samé. Je však na ženách, aby sa o vlastné radosti starali samé a nečakali na to, až ich niekto poteší,” dopĺňa.
Psychologička Jana Šuchová vidí „dieru“ v komunikácii: „Problém je, že ženy často očakávajú, že partner ich potreby jednoducho pozná. Väčšinou sa však potreby mužov a žien vo vzťahu líšia a preto je dôležité sa o nich navzájom rozprávať. Je to síce jednoduchá a dobrá, no stále pomerne vzácna cesta ako sa vyhnúť podobným rozporom a nezhodám vo vzťahu.“
Drobné radosti, ktorým môžete veriť
Prieskum ukázal, že ženy sú v súčasnosti pod tlakom všetkých svojich povinností, zabúdajú na seba a nedoprajú si drobné radosti. Figaro drobným radostiam verí. Každodenné malé radosti sú kľúčom k dlhodobej spokojnosti žien. Preto na vybraných čokoládach Figaro nájdete 30 drobných radostí, ktoré môžu byť inšpiráciou a krôčkom k radostnejšiemu dňu. S novými obalmi sa spúšťa aj špeciálny web (365radosti.sk), kde môžu tiež ženy posielať svoje drobné radosti a inšpirovať tak ostatné, alebo vyhrať čokoládu so svojou radosťou na obale. Zároveň sa na webe dozviete aj ďalšie zaujímavosti z česko-slovenského prieskumu.
Viac informácií na: 365radosti.sk
Figaro horká a mliečna čokoláda s odkazom
Figaro Horká
Zloženie: cukor, kakaová hmota, kakaové maslo, mliečny tuk, emulgátory (sójový lecitin, E 476), aróma, sušené odstredené mlieko.
V horkej čokoláde obsah kakaovej sušiny najmenej 43 %.
90 g
Figaro Mliečna
Zloženie: cukor, sušené plnotučné mlieko, kakaová hmota, kakaové maslo, syrovátka, rastlinný tuk, mliečny tuk, emulgátory (sójový lecitin, E476), aróma.
Spolu s kakaovým maslom obsahuje rastlinné tuky.
90 g
O prieskume
Online prieskum spoločnosti Figaro sa uskutočnil začiatkom januára 2015 v Českej i Slovenskej republike. Pomerovo sa ho zúčastnilo 60 % žien a 40 % mužov, ktorí majú stáleho partnera a deti vo veku do 18 rokov.