Varenie

Jablkový koláč - rada s cestom

pancake - bez fotkypancake, 15. júla 2020

Ahojte všetci. Potrebovala by som
poradiť, pretože už som z tohto
jablkového koláča nervózna. Ide o
jednoduchý koláč cesto-jablká-cesto.
Avšak pri pečení sa mi stalo, že spodné
cesto je akoby nedopečené a je
rozmočené. Pečiem ho 30+ minút a
vrchná vrstva je už o takom čase pekná
zlatistá. Piekla som aj na vysypanom
plechu aj na papieri. Vedeli by ste mi
poradiť, čo s tým?
Ďakujem

@zareaguj


Diskusia k téme

22 komentáre k článku
Ja ked' pečiem s jablkami, tak na cesto - lístkové alebo linzové - nasypem bud' preosiatu strúhanku z rohlíkov , alebo postrúhané piškoty. 2-3 mm vrstva. Na chuti to nič nemení. Jablká aby boly čo najviac vytlačené - bez št'avy.
A ešte taký postreh, ked' pečiem na papieri , tak cesto akoby sa zaparilo a pieklo pomalšie.
1x haji
Moja teta posýpa cesto pod jablká pudingovým práškom. Je to chutnejšie ako strúhanka. Ja jablká nestrúham, ale krájam na plátky. Koláč je potom viac šťavnatý.
@tomeska (15.7.2020 22:21)
Souhlas. Některé věci peču bez pečícího papíru, sráží se tam pára a výsledek je gumový, nebo rozblebtaný.
@pancake mám otázku, o jakém těstě mluvíš? Pokud o lístkovém těstě, tak to je problém. Zásadně ho nedělám zatočené do závinu a nebo jako podklad - základnu a na ně něco mokrého, přikryto dalším plátem lístkového těsta. Přijde mi vždy uvnitř gumové, neupečené. Štrúdl dělám jednoduchý - vyválím šálu, doprostřed dám jablka, kraje nařežu rádlem na pásky a překládám do prostisměru. Pak je zabezpečen únik páry, spodek i vrch se rovnoměrně propeče. Jablka trochu vymačkám, případně podsypu strouhankou - viz hore @tomeska .
1x pancake
Ještě poznámka, že hore uvedenú štrúdlu peču na peč. papíře - tam papír paskudu nerobí, nohavica štrúdlu nepokryje celou plochu a papír, ani těsto nevlhnú.
@mamec (16.7.2020 10:10)
Ja som našla recept, kde dávajú pudingový prášok do jabĺk.. Ale ani to nepomohlo :D
1x haji
@haji (16.7.2020 10:44)

Nejde o lístkové cesto. Je to klasické cesto na jablkove rezy z múky, masla, cukru, PDP, vajec a trochy mlieka.
Najlepšie je, že dakedy davno som ho robila a tento problém som nemala :D ja už neviem..
1x haji
@pancake (16.7.2020 13:38)
Pak už to můžou být suroviny a nebo teplota. Myslím nekvalitní mouka, tuk a nebo trúba - nestabilní či nižší příkon /spirály/. Jednu dobu jsem měla potíže s kváskem a kromě jiného, velkou roli sehrála mouka. Používala jsem jednu a tu samou značku, ale asi něco změnili... Alespoň se jeden nenudí. Na rozkvas používám jinou značku, teď jsem začala používat jinou značku i do těsta samotného a opět zlepšení. Nic není věčné, ani kvalita osvědčené značky... Držím pěsti!
1x pancake
Mozno su jablka velmi stavnate a treba z nich vyzmykat stavu. Skus urobit z jablk akoby husty kompot, povarit a pomiesat s trochou maizeny, do zhustnutia ...
Alebo ich treba struhat rychlo priamo na cesto, aby nemali cas pustit stavu...
A skusat piect “vylucovacou metodou”... :-))
Daj nam potom vediet, ako si to vyriesila.... Vela stastia v peceni!
@kucharka (16.7.2020 15:21)
Myslím, že som jablká vyžmýkala dosť.
Jedenkrát som ich skúsila aj spariť, tak to robí starká, ale nepomohlo.. Pričom na youtube som videla tento recept, kde pani dávala jablká aj so šťavou (a že jej bolo dosť) a vyšiel jej pekný :D
Ale skúsim čokoľvek, ďakujem :)
Zkus ulozit plech v troube nize, je mozne, ze spodni ohrev funguje hure. Urcite podsyp strouhankou, ja ji jeste predem oprazim na sucho na panvi spolu s pokrajenymi orechy.
Tento kolac pecu casto, jen jablka nestrouham, ale krajim - bud na kosticky nebo na tenke platky.
Pred pecenim jeste horni plat sem tam propicham, aby mohla unikat para z jablek. Hodne zdaru!
1x pancake
Nie maizena ,ale solamyl pridať do vyžmykanych jabĺk,pekac dať nižšie ,piecť najprv na vyššej teplote - pekac rovný bez okrajov - urcite sa vydarí :) S krajmi je to ťažšie o trosku . Cesto vždy pred pečením odpočinute a vychladené . Takisto jablcka uvarene s pudingom vychladnute položiť na cesto . Koláč vždy hore popichat ,aby sa mala ako para dostať von a nedusila spodný plat .
1x pancake
Jablkový koláč robím tak, že jablká dám na spodok plechu a potom dám cesto (tzv. obrátený jablkový koláč). Plech vysteliem papierom na pečenie. Robievam ho celé roky, v rodine je veľmi obľúbený.
1x pancake
@rela (18.7.2020 10:40)
Tento robieva moja budúca švagriná a je naozaj výborný :)
UPDATE: nakoniec sme zistili, že nám nepečie spodok rúry! Takže v receptw chyba nebola pravdepodobne.. Ale v tomto 'malom' detaile.. Už len zistiť, či sa oplatí viac opraviť rúru alebo kúpiť novú :D
1x haji
@pancake (25.7.2020 14:06)
Tyjo, myslela jsem na tebe, jak to vypadá? A už je to jasné - spirála, mrška!!
Držím pěsti, ať to dobře rozřešíš. Prvně se jdi podívat na novú rúry do obchodu, ať víš do čeho bys šla. Jestli seženeš dobrého Mistra opraváře a vymění ti spirálu, mohlo by to pomoct. Se spirálami v troubě jsme si doma užili víc než deset výživných let. Co spirála, to jiná teplota a o životnosti pomlčím. To bylo za totáče. Chce to trefit na dobrou, kvalitní. Se to nepozná zvenku. No a nová trouba - tu jsem řešila u sebe nedávno. Rubikova kostka hadr. Moje stařenka měla přes 30 let, stejně to byl zázrak, že elektřinu dokázala zpracovat.
Držím pěsti!! Písni, prosím, jak to dopadlo.
1x pancake
@haji (25.7.2020 14:24)

Hlásim vyriešenie problému s názvom jablkový koláč. Kúpili sme teda nový sporák s rúrou a koláčik vyšiel na parádu. Ďakujem všetkým za rady. Aj napriek tomu, že chyba bola v rúre, implementovala som niektoré vaše rady a vyšlo to super :)
Ak sa teda ešte niekto ozve, zaujímala by ma jedna vec.. Pri tomto koláčiku ho zvyknete ako a kde skladovať? (ak sa teda nezje skôr :D)

1x haji
@pancake (11.8.2020 08:27)
Super, tak ať se ti dobře peče! Uchovávám všechno co je s ovocem /tvarohem/ v létě zásadně v lednici. Aj jablka v koláči mohou chytit plíseň, případně zkysnout. Jeden den by se to dalo přežít, ale druhý den šupky do lednice. Bydlím na činžáku a vše na západ, takže všude vytopeno na pekařské stupně. Mám co dělat, aby mi přežily brambory a cibula alespoň pár dnů.V zimě je líp, dá se hodně věcí strčit na balkon. To zase nesmí moc mrznout. Dům je lepší. U našich má maminka komoru, komůrku, sklep. Ale když je velké vedro, už to také není ono.
Nejlepší zásada - co je v bříšku už se nepokazí... Měj hezký den!
1x pancake