Foto: Archív hotela Elizabeth
Keď vojdete prvýkrát do hotela Elizabeth, ktorý sa nachádza priamo pod dominantou Trenčína, Trenčianskym hradom, ohúri vás veľkolepá presklená vstupná hala, či ak chcete lobby. A ak ste všímavejší, určite vám padne do oka aj množstvo diplomov, ktoré visia v priestoroch recepcie.
Všetko sú to ocenenia, ktoré tento hotel dostal, a nie sú to ocenenia hocijaké. Dokumentujú, že sa presadil v konkurencii napríklad historických hotelov z celej Európy. V hoteli sa z každého úspechu tešia, ale vedia, že stále je čo zlepšovať. To je krédo riaditeľa Erika Donka, ktorý vedenie Elizabeth prevzal v časoch pre celý segment hotelierstva a gastronómie najťažších – medzi prvou a druhou vlnou pandémie koronavírusu, v máji roku 2021.
Erik Donko, riaditeľ hotela Elizabeth
Foto: Pravda - Ľuboš Pilc
Keď sa riaditeľ zhodne s kolektívom
Po zastabilizovaní hotela oslabeného niekoľkomesačným zatvorením a výpadkom tržieb sa rozhodol riešiť oblasť, ktorú považoval za slabinu, pritom je pre dobré fungovanie kvalitného hotela dôležitá – gastronómiu. Aj keď hotelové reštaurácie to nikde na svete nemajú jednoduché, veľa ľudí sa ostýcha do nich vojsť, keďže sa do nich väčšinou nevchádza priamo z ulice a hotel Elizabeth v tomto nebol výnimkou.
Nahliadnite s riaditeľom Erikom Donkom do priestorov hotela Elizabeth
V prípade kongresového a eventového mestského hotela, ako je Elizabeth, má však poskytovanie kvalitného jedla aj iný rozmer – ak účastníkom konferencií naozaj chutí, čo im pripravia na coffe breaky, obedy či rauty, majú dôvod sa sem vrátiť aj ako súkromní hostia, či dať odporúčania svojim známym. Keďže hotel má 10 kongresových miestností a dokáže robiť akcie aj pre 400 ľudí, tých dobrých odporúčaní nemusí byť málo.
Čo je zaujímavé, myšlienka zlepšiť gastronómiu v hoteli, pozdvihnúť ju na vyššiu úroveň, ale zároveň priblížiť nielen hotelovým hosťom, nebola pred tými štyrmi rokmi len cieľom nového riaditeľa, ale aj želaním vtedajšieho kolektívu kuchyne – teda zhoda, ktorá sa nie vždy vyskytuje.
Skúsený šéfkuchár od Žídeka
Mať nejaký zámer je jedna vec a uskutočniť ho je druhá. V Elizabeth na to išli cez angažovanie nového šéfkuchára. Tým sa stal skúsený Daniel Marek. Tým, ktorí sa vo svete špičkovej slovenskej gastronómie pohybujú, ho netreba predstavovať, ostatným možno napovie, že roky pracoval po boku známeho a oceňovaného Jarda Žídeka.Bol jeho zástupcom v jeho vychýrenej reštaurácii v bratislavskom hoteli Albrecht a po tom, keď J. Žídek odtiaľ odišiel, tak Daniel reštauráciu dva roky viedol. Keďže však pochádza z neďalekej Dubnice, po rokoch v Bratislave ho ťahalo domov a keď sa tu otvárala reštaurácia Elite, stal sa šéfkuchárom a štvrtinovým vlastníkom v nej. Ako veľa iných podnikov, počas korony a po nej zmenila koncept, takže v máji roku 2022 Daniel Marek prijal ponuku ísť robiť šéfa kuchyne v hoteli Elizabeth v neďalekom Trenčíne.
„Pre mňa to bola výzva, pretože v takom veľkom hoteli a ešte aj v jednom z najlepších hotelov na Slovensku som ešte kuchyňu neviedol, ale na tento typ kuchyne som sa nastavil rýchlo,“ spomína na prvé týždne svojho pôsobenia v hoteli.
Prišiel sem s víziou zvýšiť úroveň gastra v hoteli, ale zároveň urobiť z hotelovej reštaurácie miesto, ktoré je určené nielen pre hotelových hostí a účastníkov konferencií a rôznych eventov, ale aj miesto, kam budú chodiť za dobrým jedlom Trenčania a ľudia z okolia.
Daniel Marek, šéfkuchár Hotela Elizabeth
Foto: Pravda - Ľuboš Pilc
Čo sa mu za tie dva roky aj darí, hoci šéfkuchár a riaditeľ hotela zhodne tvrdia, že rozhodne ešte nie sú na „cieľovej čiare“ a chcú pritiahnuť do reštaurácie stále viac „nehotelových“ hostí.
Že reštaurácia Elizabeth je miestom, ktoré sa stáva atraktívnym aj pre domácich, sme sa presvedčili aj osobne – počas našej návštevy cez obed tu bolo naozaj živo a to bol prázdninový pondelok – čas, ktorý rozhodne reštauráciám v mestských hoteloch nepraje. A že hosťom chutilo, sme videli tiež – keď Daniel vyšiel z kuchyne do reštaurácie, zastavili ho dve dámy, ktoré práve odchádzali a poďakovali sa mu za skvelé jedlo...
Prelomiť psychologickú bariéru
„Snažíme sa prelomiť psychologickú bariéru, ktorá lokálnych ľudí od návštevy hotelových reštaurácií odrádza. Že musia prejsť cez hotelovú halu, cítia sa možno stratení, myslia si, že sme na nich príliš nóbl a drahí. V našom prípade to určite tak nie je, keď porovnáte naše ceny a ceny iných podnikov v centre mesta, sú také isté. Ale dovolím si povedať, že kvalita jedla, jeho spracovanie aj prezentácia a servis je u nás na vyššej úrovni, takže pomer toho, čo zaplatíte a čo za to dostanete, je lepší,“ vysvetľuje E. Donko.V praxi vyzerá varenie v Elizabeth napríklad tak, že po ryby chodí šéfkuchár k rybníkom v neďalekej Kubrici, donesie čerstvo nalovené pstruhy a na obed si ich môžete dať. Zdôrazňuje, že sa snažia do dodávok čo najviac zapájať regionálnych dodávateľov – kvalita a najmä čerstvosť surovín je na inej úrovni a pomôžu tak nielen sebe, ale aj im.
Čo sa týka čerstvosti a sezónnosti, nejdú v Elizabeth cestou, ktorú zvolí väčšina reštaurácií, že sezónnu ponuku vložia do jedálneho lístka, zvolili flexibilnejší spôsob. Sezónnu ponuku píšu na tabuľu a tú prinesú hosťovi k stolu. „Hosťom sa to páči, veľmi dobre na to reagujú a aj pre nás je to výborné. Na tabuľu dávame ponuku zo surovín, ktoré majú práve sezónu, či je to medvedí cesnak, jahody, alebo teraz huby a vieme ju rýchlo obmieňať. Jednoducho tabuľu zmažene a napíšeme novú ponuku,“ vysvetľuje šéfkuchár.
Chutné jedlo je najlepší marketing
Okrem toho hostí reštaurácie veľmi oslovujú spôsoby prípravy jedla, ktoré si doma neurobia – napríklad dokončovanie jedla pri stole flambovaním. To má úspech najmä v zime, keď je skoro tma, v reštaurácii stlmia svetlo a je to naozaj pôsobivé. „Keď flambujú pri jednom stole, často nastáva reťazová reakcia, objednajú si ho aj ďalšie stoly. Navyše je to dobré aj z marketingového hľadiska, ľudia si to nahrávajú, dávajú na sociálne siete a my to potom prezdieľame,“ vysvetľuje s úsmevom riaditeľ hotela.Šéfkuchár reštaurácie dodáva, že urobiť z jedla predstavenie je pôsobivé, v prvom rade však musí jedlo výborne chutiť. „Kladiem veľký dôraz na chuť a čerstvosť a mojím krédom je, že jedlo pre hostí pripravujem tak, ako by som si ho pripravil sám pre seba a svoju rodinu,“ vyznáva sa. A dodáva, že jeho snom je dosiahnuť, aby ľudia nechodili do reštaurácie napríklad za konkrétnym jedlom, ale za šéfkuchárom a bolo by im v princípe jedno, čo im pripraví.
Obidvaja – Erik Donko aj Daniel Marek sa zhodujú, že chutné jedlo je zároveň aj ten najlepší marketing. Či už sem ľudia prídu na biznis obed počas týždňa alebo na nedeľný obed s blízkymi, na rodinnú oslavu, alebo na nejaké gastronomické podujatie, odídu spokojní, pretože návšteva reštaurácie bola pre nich zážitkom.
„Budovanie dobrého mena reštaurácie je dlhodobý proces, ale myslím si že sme na dobrej ceste a že sa nám darí. Keď sú ľudia u nás spokojní, povedia svojej rodine a známym, že sa v Elizabeth báječne cítili, výborne sa najedli a bol to pre nich zážitok. To je to, o čo sa tu snažíme a som rád, že sa nám to darí,“ uzatvára Erik Donko. K tomu treba ešte dodať, že reštauráciu oceňujú nielen jej hostia, ale aj odborníci. Nedávno ju prvýkrát zaradili medzi najlepších 10 hotelových reštaurácií Slovenska v rámci Gurmán Award, ktoré každoročne vyhlasuje najlepšie slovenské reštaurácie.
Fotogaléria z hotela Elizabeth v Trenčíne
Secesná kaviareň Sissi s krásnym, bohato zdobeným pôvodným interiérom je miestom, kde sa možno výborne najesť.
Foto: Archív hotela Elizabeth
Diskusia k článku