Rea1, 17. júla 2012 o 10:14
Ďalšie zážitky od tohto autora »
sovka62, 17. júla 2012 o 16:00
No veru tak. Čo sa za mladi naučíš..... Učili sme sa od mamy, lebo také, že by ona varila a my vylihovali na kanape (a načo aj, televízia nebola a rádio sa dobre počúvalo aj pri robote) neexistovalo. Boli sme za cigáňov, nekvalifikované, takže podaj, prines, podrž, mama z pozície generála rozdeľovala úlohy podľa veku a schopností, prines zeleninu, zemiaky, oškrab mrkvu, nalúskaj orechov, zomeľ mak... Po takejto príprave som už v pomerne útlom veku bola presvedčená, že variť a piecť viem. A variť som naozaj vedela, ako stredoškoláčka som sa cez prázdniny presne úderom dvanástej objavila v maminej kancelárii s kompletným obedom v kastrólikoch, kolegyne len valili oči.
S pečením to bolo o teórii, pieklo sa cez víkend a to som ostala v pozícii toho cigáňa. Sebavedomia som mala dosť, čo taký kysnutý koláč, tisíc razy som to videla. No, videla. Na môj veľký úžas sa tie výtvory líšili od maminých a to tak, že riadne, niekedy na hranici požívateľnosti. Ťahanú štrúdľu som nezvládla dodnes, hoci mama vyzerala, že by ju spravila aj ľavou zadnou.
Nebola som taká múdra ako ty, že by som sa dala odborne zaškoliť, postupovala som metódou pokus-omyl, až som natrafila na jednu zlatú paniu, kamarátkinu svokru a tá pre mňa spravila to, čo pre teba tetka Mariša.
Veľká vďaka týmto šikovným ženám, ktoré nám mnohým pomohli, poradili, mali s nami trpezlivosť, dali nám všetko vyskúšať "na vlastnú ruku", určite nás je viac, čo takú tetku máme v pamäti a úcte.
A viete čo je úplne najlepšie? Že dnes existuje fenomén Varecha a naše skúsenosti môžme porozdávať takému množstvu ľudí, že naživo by sme to nezvládli ani za desiatky rokov.
tilau, 17. júla 2012 o 16:01
krásne...a dobre som sa nasmiala na tom otáčaní s tými perinami :D. Aj ja som ako dieťa prepisovala recepty mojej mamy, lebo ona ich mala od svojej mamy atď. pamätám, že som aj trikrát ich prepisovala, ale bohužiaľ nezostal mi dodnes ani jeden prepis.
cistinka, 17. júla 2012 o 20:41
Ja som nemala takú tetu, ale babku čo mi dávala rady k nezaplateniu... Krásne čítanie....
marianne69, 17. júla 2012 o 20:56
Tak-tak.Svojim sposobom si mala stastie,ze si mala taku tetu Marisu.U nas sa piekli hlavne bublaniny,babovky a raz za cas kysnute alebo vyskoc z vody.A to zasedne vsetko od oka.Moja mama niezeby vahu nemala,ale nikdy nepouzivala.Zakusky aj ostatne maskrty som sa ucila piect skoro sama,lebo od oka mi to neslo:-)))
evusik, 17. júla 2012 o 21:02
prečítala som to jedným dychom, aj som sa smiala, aj slzy mi tiekli.... pod mnohé by som sa mohla podpísať.... tie duchny u starkej na prázdninách a mamin zošit s prečudesnými názvami receptov.... len takú skvelú tetu som nemala a mama ma nestihla naučiť....
evanaaa, 17. júla 2012 o 23:04
@rea1 , je to možné?! Akoby som to videla u mojej starej mamy, všetko, čo si písala od tej prestupovačky v N.Z. do dediny ( Vráble - Vorobely), ten dom a tá postel, tie isté periny, cesta na nočný záchod, ano, nikde ani svetielka, len po hmate, vedľa neho bol chliev a v ňom " muširka", na dvore moruša a .....no, akoby som tam bola s tebou aj ja, a tie recepty písané tak,. ako by ich moja stará mama ( a aj mama) písali, normálne som sa preniesla do tých starých zlatých čias s istou nostalgiou a spomienkami, ktoré si vo mne oživila. Krásne napísané, viem si to predstaviť aj v knihe, ktorú by som s radosťou čítala. Vďka za krásne napísaný článoček!!
hubata, 17. júla 2012 o 23:13
Narehnilaaa som saaaa ..... tvoje prirovnania sú reálne, áno takú podobnú výchovu som mala aj ja od babky a zostali mi už po nej len tie tintové recepty písané trasľavou, upracovanou rukou s exotickými názvami ako napr. "zmrzlá čokoláda" Mám ich odložené v krabici, sú umastené, zababrané kakaom, majú svoj pach (vôňu?). Ja som sa sama síce brala do varenia, pečenia, dokonca som aj absolvovala "knedlíkovú univerzitu". Mama mi nechala každý deň 10 Kčs, nejaké zásoby doma boli a niečo som prikúpila, otvorili sme si so susedou odnaproti dvere, pustili veľkú platňu - a varili. Mala som dvoch bráchov a tí mi všetko pojedli takže preto ma to asi bavilo. Horšie bolo s umývaním riadov, lebo som tie hrnce mala popripekané okrem hrnca na mlieko - ten mal iný druh pripečenia.
Tiež sme chodili na hody k babke a tam aj 10 druhov zákuskov v špajzi, niečo ešte napiekla krstná ........a tak sme boli zagebrení až po biele podkolienky. Na cestu domov autobusom nás mama poumývala v lavóri, čo mohla dala čisté a už sme aj naskákali do autobusu s vlečkou. Dostali sme v krabici aj výslužku: aj z husaciny, zákusky, aj fľašku.
sovka62, 18. júla 2012 o 06:47
@hubat á, ako by som tam bola s tebou. A vieš čo by som si veľmi želala? Ešte aspoň raz v živote sa môcť na tie hody vrátiť, ešte raz zažiť tú atmosféru, kde deti cítia, že tie hody sú vymyslené len pre ne, že všetky dobroty sú nachystané len pre ne, a nemať väčšiu starosť ako to, ktorý kolotoč bude mať tú česť povoziť nás ako prvých.
rea1, 18. júla 2012 o 08:44
viete, varesky moje, preco sa hovori "stare, zlate casy"? pretoze vtedy sme boli mlade a svet nam bol gombicka. s kamaratkou sme s ruksakom na chrbte niekolkokrat presli stopom celu skandinaviu, a to, prosim, v r. +/- 1972 - 1977. dalo sa, ako studentky. teraz? ten ruksak by bol minimalne 3x vacsi a spat v parku na lavicke by sa mi uz asi nechcelo. asi urcite. spomienky na stare zlate casy su tie najuzasnejsie.
@hubata , @sovka , ja vam tie hody tak strasne zavidim. ja som mestske dieta a uplne najblizsia rodina zijuca na dedine bola tato prateta marisa. hody sice byvali aj u nas, v meste, take tie vinobrania a podobne ale to bolo pod uroven mojej mamy. nikdy v zivote som nebola na takychto domacich dedinskych hodoch s kolotocmi a cukrovou vatou, lebo to boli len cirkusanti a ich navstevnici nenazranci a opilci. :-( doteraz ma boli srdce, ked si spomeniem, ako velmi som aj ja chcela na nieco take ist. no, co uz. a na kolotoce som uz stara.
mantuska, 18. júla 2012 o 12:09
milé varešky, všetky vás pozdravujem, som tu nová a poprvý krát, ale
nedalo mi neodpísať k tomuto komentáru. Aj ja mám doma taku
tetku Marišku, je to moja maminka, mala 82 rokov a pečie najlepšie
kysnuté . Ja čo ako som sa snažila, nikdy som nemala také dobré kysnuté cesto ako ona, hoci veľa krát som to robila pod jej dozorom, ale musím sa pochváliť, posledne sa mi darí, až tak dobre, že ma minule môj brat vychválil, že už pečiem ako mama, alebo že sa mi to
len výnimočne podarilo, ale bude to asi tým, že si múku pred pečením ohrievam na 1 min v mikrovlne a potom preosejem .
Ináč som rada, že existuje také niečo ako Varecha, som na nej priam závislá a dozvedela som sa vela nových vecí, hoci už budem ma 60 rokov, len ešte som sa neodvážila pridať nejaký môj recept, ale snáď aj k tomu príde, tak vás všetkých zdravím.
sovka62, 18. júla 2012 o 17:28
Vitaj medzi nami a neboj sa pridať recept. Aj ak to bude recept na niečo čo tu už je, nevadí, takých je tu viac a nikdy nie sú úplne rovnaké. Možno práve v tvojom objavíme nejakú vychytávku, nikdy nevieš.
broni, 20. júla 2012 o 12:08
Milé :o)
pospomínala som si aj ja na svoju babičku, ktorá bola jednoducho úžasná. :o)
To by nebola nedeľa bez jej osúchu :o)
Ach jáj :o)
hubata, 21. júla 2012 o 08:24
@rea1 - skôr myslím že vtedy boli lepšie vzťahy medzi širšou rodinou: na hodoch sme stretli rodinu zo všetkých kolien, známych, odsťahovaných, spolužiakov - na hody prišli všetci!
Niečo podobné však vidím napríklad teraz v Pezinku na vinobraní, vtedy prídu vysťahovalci až z Anglicka a Ameriky. A mne ako abstinentovi príde milé že sa spolu ožerú spolužiaci zo základky.
Pravdu máš, že sme mali možnosť cestovať: Československo som poznala z pionierskych táborov, z rekreácií ROH celé a za lacné peniaze. Zájazdy k moru do Bulharska, Rumunska, na Balaton do Maďarska, a potom raz za 5 rokov Juhoslávia. Dnes je tam takisto chudoba ako u nás a stanovať by som sa bála že ma niekto okradne alebo prizabije kvôli pár €. Už nie je tá voľnosť, bezpečnosť a dobré medziľudské vzťahy ako voľakedy.
rea1, 23. júla 2012 o 08:14
@hubata , suhlasim s tebou na 100%. a strasne ma dokaze nasr...hnevat, ked taky dajaky 30-rocny odbornik vyklada, ako bolo za toho "krvaveho rezimu" strasne a vsetko bolo iba zle a ako mu "socializmus znicil zivot"! vedela by som to riadne prefackat. ale to je na debatu niekde inde, nie na vareške.
astheart, 24. júla 2012 o 07:50
@rea1 , @hubata (a všechny ostatní), nedá mi to a musím taky ještě k té diskuzi něco dopsat....
Ani nevíte, jak moc vám rozumím..... V 89 všichni kolem mě jásali a cinkali klíči a mě přepadl strach. Nevím, asi předtucha. (Dost na předtuchy dám, nikdy mě nezklamaly a když jsem je neposlechla, vždycky jsem na to doplatila.) S postupem doby jsem koukala, jak všem ve tváři ten smích tuhne.... Rozumějte, já vím, že spousta věcí byla špatně a bylo třeba je změnit, ale způsob, jakým se to u nás dělo, byl špatný a nikomu lepší život nepřinesl. Tedy, kromě těch, kteří byli dost rychlí a "prefíkaní".(Ale to je jiný problém.) Dneska vás opravdu každý mlaďoch vykládá, jak "to doopravdy bylo" a ví to samozřejmě líp, než ten, který to zažil. Víte, co mi na tom nejvíc vadí? Moji rodiče celý život tvrdě pracovali a žádný velký majetek z toho nebyl, jen jsme žili bez existenčních problémů. A pak na konce 80-átých let se objeví někdo, kdo jim tvrdí, že oni vlastně na co sáhli, to udělali špatně, že celý jejich život byl vlastně k ničemu. A začne bořit všechno to, co udělali, bez ohledu na to, zda to bylo dobré nebo ne. Jediným kritériem, které rozhodne, že je něco potřeba zrušit, je fakt, že to vybudovala a vydřela generace našich rodičů. Je to nespravedlivé a kruté! Začnou jim tvrdit, že celý jejich život byl na nic. Chyby se dělaly, některé velmi vážné, ale ty dělá kterákoliv generace a režim. Ale byla spousta věcí, které byly skvělé a perfektně fungovaly. Vezměte si například naše bývalé zdravotnictví a školství, sociální oblast. Rezorty kdysi jedny z nejlepších ve světě. Všechno to bylo zbouráno.
"Šlak mě může trefit", když vidím, jak rodina se 7 dětmi, kdy ani jeden rodič nepracuje, si žije ze sociálních dávek, tedy z peněz, které vydělávám i já, má daleko vyžší životní standard, než já. Všechny děti mají noťasy a všechno, na co si jen vzpomenou. Dokončila jsem 3 vysoké školy (to neříkám, abych se chlubila) a obracím každou korunu, peru se s dluhy a mám problém se uživit, natož si něco koupit, co opravdu nutně nepotřebuju. I ten noťas, na kterém teď píšu, patří škole, ne mě...... A to je a má ještě být každým rokem hůř. Už vím, že příští školní rok budu mít nižší plat......
Rozdělení Československa je další problém. Mám na důvod svůj názor, ale to už opravdu nepatří na Vařečku....
rea1, 24. júla 2012 o 09:56
@astheart , myslim, ze nielen ja s tymto tvojim prispevkom suhlasim. bude to asi tym, ze sme +/- priblizneho veku a pamatame si, ze socializmus, to neboli iba politicke procesy v 50-tych rokoch ale aj socialne istoty, ktore ta nenechali skapat na ulici, to boli dovolenky pri mori hoci aj kazdy rok, no a co, ze iba v ramci RVHP, to boli sice fronty na banany, ale bez bananov sa obides a ked dnes vidim, ako si babka v obchode pocita drobne, ci jej vyjde na mlieko a tri rozky alebo iba na dva, je mi zle. od jedu. tiez som nechodila strngat klucmi, nemam rada taketo hromadne hura akcie a akosi mi chyba to, comu hovorim stádny pud. okrem toho - tri deti ... tiez som sa bala, co bude. je to zle a zialbohu, obavam sa, ze bude este horsie. a potom pride nejaky 25 rocny trulko s vyhlasenim, ze dochodcovia by mali vykapat, lebo iba vyžieraju zo spolocnej kasy a ti, co este robia, zaberaju miesto mladym. minule som jednemu navrhla, aby to povedal doma svojej mamke alebo babke, a potom nech sa pride uprimne priznat, kolko faciek dostal. nie, toto je naozaj na debatu niekde inde. ak vobec, ale clovek si obcas potrebuje akosi vypustit ventil.
varechu mam rada. je to slezina viac-menej bajecnych ludi, s ktorymi sa da pohovorit o hocicom a prebrat mnoho veci. okrem toho, samozrejme, ze sa tu vyborne vari. lebo sme co? no uzasne baby predsa. :-)))
ak by si mi chcela napisat, tak na rea1@post.sk
eraserhead, 24. júla 2012 o 11:00
chodťe si velebiť tú zločineckú hydru niekam
» www.zbierka.sk/sk/predpisy/125-1996-z-z.p-3552.pdf...
@rea1 "vedela by som to riadne prefackat" áno presne preto milujeme a s nostalgiou v srdci spomíname na komančov hehe ......, a vieš kde som bol ja v čase keď títo potrimiskári mleli z posledného, na západnej hranici som strážil tie vaše "socialne istoty" rožky za 20hal, bezplatné zdravotníctvo, školstvo, samozrejme Pacem in terris a ostatné chiméry. Nevieš si predstaviť (jedine že by si bola jedna z NICH) ako veľmi si Vás režim "strážil" a čo všetko na čiare bolo.
Mojim starým rodičom a rodičom išlo srdce puknúť keď keď im komančovia brali kravky do kontingentu a keď im rozorali medze.
Pre niekoho a pre mňa tiež, bude sloboda vždy viac ako nejaká pochybná materiálna výhoda
rea1, 24. júla 2012 o 11:54
@eraserhead , ja ti tvoj nazor neberiem ale nestoji mi za to, aby som sa k nemu vobec dajako vyjadrila.
mata3636, 24. júla 2012 o 13:03
@eraserhead - záver tej prílohy je najkrajší, zákon o nemorálnosti komunizmu podpísali bývalí komunisti. a preto tu všetko vyzerá tak, ako vyzerá. komunistov mali postrieľať a povešať na kandelábre, zľakli by sa a už by nikdy ani nos nevystrčili (aspoň si myslím). ale nie, nám trebalo nežnú revolúciu. na chvíľu tie svine zaliezli, ale ked videli, že sa im nič nestane, vystrčili pazúre zas a pohnojili, rozkradli, vytunelovali všetko, čo sa dalo. sám fedor gál sa raz v jednom rozhovore priznal, že to pokašľali. že boli naivní, videli všetko cez ružové okuliare, predstavovali si to ako hurvínek válku, že to pôjde ľahko. ale nešlo. a prišli "nezištní a ochotní" komunisti - my radi pomôžeme, chceme napraviť, čo sme pokazili. chacha. a sme tam, kde sme, banánová republika šuviks. za dvesto rokov tu dobre nebude. my ten západ nedobehneme, ani keby nám šiel oproti
eraserhead, 24. júla 2012 o 13:39
@rea1 aká si odrazu liberálna, ešte 23.júla 2012 o 08:14 "vedela by som to riadne prefackat" a 24.júla 2012 o 11:54 "ja ti tvoj nazor neberiem" tomu hovorím katarzia v priamom prenose.
Ak ti nestojí za to aby si sa k nemu vôbec nejako vyjadrila (k môjmu názoru) a napriek tomu tam napíšeš @eraserhead tak komu potom adresuješ toto vyjadrenie, Stasi ?
@mata3636 K+
redakcia, člen tímu tvoriaceho Varecha.sk, 24. júla 2012 o 14:06
Pre všetkých, ukončite túto diskusiu, lebo bude zmazaná. Takéto debaty tu nechceme mať.
2010, 24. júla 2012 o 15:07
No skoda , premeskal som... nabuduce , 84 prepadnuty majetok , odsudeny na 4 roky , v anglictine sa povie slusne -water under the bridge a v rustine Хой с ними.
Varecháči dnes najviac kupujú:
Len 14,90 € za jedinečný sushi set pre 2 osoby (31ks), kde je miesto cukru Stévia - prírodné sladidlo "na chudnutie".61% zľava14,90 €
Na spodku stránky niečo navyše - najlepšie zľavy zo zľavových portálov
Zlavyvybrali sme najlepšie zľavy!
Bezbolestné zbavenie chĺpkov so zľavami viac ako 60%. Po tejto epilácii zabudnete ako žiletka vyzerá.60% zľava3,80 €
Ochutnajte mexické jedlá so zľavou 55%. Na výber až zo 4 druhov jedál a k tomu 0,3 l čapovanej Plzňe 12° alebo čapovanej hroznovky len za 3,69 €.55% zľava3,69 €
Laserová refrakčná operácia očí novým špičkovým excimerovým laserom a k tomu značkové slnečné okuliare. Odstraňovanie krátkozrakosti, ďalekozrakosti a astigmatizmu oboch očí metódou Non Touch alebo LASEK.25% zľava675 €