Pravda.sk | Žena | Varecha.sk | Avízo.sk | Birdz.sk | Mozgovňa.sk | ČítajmeDeťom.sk | Pivnička.sk | iLekáreň.sk | e.Pravda.sk

Andy Pavlík Timková: Aj zdravé jedlo sa dá uvariť chutne

V rozhovore so známou moderátorkou ponúkame jej pohľad na zdravú výživu.


Foto: Varecha.sk - Sandra Támerová

Andy Pavlík Timková


Dlhé roky sme ju vídali pravidelne v známej televíznej rannej relácii. Jedlom, zdravou výživou a životným štýlom bola už vtedy priam fascinovaná, preto niet divu, že sa týmto témam začala venovať aj na „laickej“ úrovni.

Otec z nej chcel mať lekárku, Andy sa však vybrala úplne iným smerom. Aj napriek tomu ju to však k oblasti zdravia ťahalo stále viac, no a dnes už sama radí chorým nájsť správnu alternatívnu výživu, ktorá im pomáha zvládať lepšie ich zdravotný stav.

O tom, ako uvariť zdravé jedlo chutne, či ako správne dodržiavať pitný režim, nám porozprávala moderátorka Andy Pavlík Timková.




Ľudia vás poznajú najmä ako moderátorku ranného vysielania, kde ste vždy priam nasávali informácie od rôznych poradcov pre zdravú výživu. Dnes sa v televízii objavujete vy sama ako poradkyňa pre zdravé stravovanie. Dá sa povedať, že sa zdravá výživa stala pre vás akousi životnou filozofiou?

Myslím, že je to moje poslanie. Otec chcel mať zo mňa lekárku, keďže je sám lekár. Rozhodovala som sa, na akú školu ísť, ale matematiku som nevedela, takže mi prišlo veľmi ťažké študovať medicínu. Nevedela som si predstaviť vziať na seba zodpovednosť pri určovaní diagnóz. Nakoniec som si vybrala oveľa ľahšiu školu - herectvo. Teraz radím ľuďom len to, čo som zažila na vlastnej koži, videla na vlastné oči alebo naštudovala z múdrych kníh. Nikdy nezachádzam do odporúčaní niekoho iného, skôr hovorím, aby si prečítali dostupnú literatúru a sami sa rozhodli. Podľa mňa treba vychádzať z toho, že každý človek je iný, nič sa nedá paušalizovať. Ľudia postupne zisťujú, že lieky im často nezaberajú - rozhodne nie všetky, ale mnohé ich o zdravie pripravujú. Tí, ktorí sú dlhodobo chorí a roky užívajú veľa liekov, mi dajú za pravdu, že cítia ich vedľajšie účinky, ale nevedia si s tým poradiť. Najťažšia, ale najkrajšia cesta poznania je cez seba, cez to, čo vaše telo potrebuje - a ono potrebuje úplne inú stravu (smiech). Ľudia často zabúdajú mať radi sami seba. Ale to je iná pesnička. Lenže so zdravím veľmi súvisí.

Ako ste dospeli k takýmto záverom?

Bola som na kurze varenia u kuchára Ing.Františka Haalu, ktorý sa zaoberá makrobiotikou a stravou, ktorá lieči. Keď telo ochorie, chce nám niečo povedať, nechce to riešiť tabletkou. Tá možno pomôže na krátku dobu, ale je to skôr beh na dlhé trate s minimálnym účinkom. Nakoniec skončíme tak, že po pol roku začneme brať ďalšie tabletky na vyliečenie vedľajších účinkov liekov, ktoré sme užívali predtým.


Foto: Pravda - Ivan Majerský

Chutná dobrota z pohánky -
Pohánkoto s kuriatkami.


Odporúčam ľuďom prečítať si knihu Johna Virapena – Nežiaduci účinok: Smrť. V tejto knihe je veľa tvrdení o liekoch a farmaceutických firmách, o tom ako funguje tento biznis. Nechcem útočiť na lekárov, určite predpisujú lieky v najlepšej viere, že idú človeka liečiť a možno netušia, aké tie lieky majú rozsiahle vedľajšie účinky. Chcem ľudí upozorniť, aby počúvali svoje telo a snažili sa variť tak, aby im chutilo. Lebo nie každé jedlo, ktoré neobsahuje mäso, syry či smotanu musí byť nechutné. Aj mäsové jedlo sa dá uvariť nechutne a bezmäsité jedlo naopak veľmi chutne. Zisťujem, že najväčší problém ľudí je v ich vychodených chodníčkoch. Väčšinou im radím, aby v prípade zdravotných problémov nejedli bielu múku, cukor, mäso, syry, či mlieko aspoň tri mesiace. Viete aká otázka nasleduje? Vždy tá istá: A to čo budem po celý ten čas jesť? Pokiaľ budú ľudia neustále konzumovať látky, ktoré telo devastujú, nebude to v poriadku. A cukor je v tomto prípade číslom jeden medzi zložkami v potravinách, ktoré ničia naše telo. Je to akoby dohoda potravinárskeho priemyslu s farmaceutickým, my im dáme cukor, vy ich liečte. Nechcem byť zlá, ale mám pocit, že to takto funguje. Ak už musíte sladiť, použite radšej ryžový sirup, alebo hocijaký sladový. S medom opatrne, je to totiž liek.

Ako to vidíte so živočíšnymi produktmi? Ako často ich vy sama s rodinou konzumujete?

Ak si mám vybrať medzi cukrom a rezňom, vyberiem si rezeň (smiech)!Určite v mojom organizme nenapácha toľko škody, ako cukor. Z cukru ľudia dostanú akurát tak plesne a parazity. Celý život sa môžu liečiť na rôzne choroby a pritom môžu mať v tele parazity, ktoré sa dajú z tela vyplaviť antiparazitálnou kúrou a človeku sa uľaví v mnohých smeroch. Takže môj názor je - áno, jesť, ale s mierou. Ale zase, čo to znamená s mierou?! Pre niekoho je s mierou dať si štyri krémeše týždenne, pre iného zase jeden za mesiac. Čo sa týka mäsa, treba brať do úvahy, že zvieratá sa chovajú rôznymi spôsobmi. Treba vyradiť kuracinu, ktorá významne zahlieňuje organizmus, najmä hrubé črevo. Zameňte tento druh mäsa za morčacie, najlepšie od nejakej babičky z dvora, u ktorej viete, ako moriaka chovala. Ja varím mäso u nás doma maximálne dva- tri krát do týždňa, kvôli chlapom. A zháňam si domáce, alebo bio. Existuje aj prístroj, ktorý za dvadsať minút vyčistí mäso od prímesí a hormónov, ktoré v ňom sú. Prekvapí vás odporná žltá pena, ktorá sa pri procese čistenia vytvorí. Aj toto je cesta pre jedlíkov mäsa.

Mäso sa ale dnes dá nahradiť kvalitnou rastlinnou bielkovinou...


Foto: Varecha.sk - Sandra Támerová

Tofu môžete konzumovať ako náhradu
bielkovín z mäsa.


Samozrejme, príkladom sú tempeh, či lahôdkové alebo údené tofu, ktoré sa dajú naozaj veľmi chutne pripraviť. Samozrejme, že keď človek aktívne cvičí, môže jesť mäso častejšie, telo ho spracuje. Ale je na mieste zamyslieť sa nad toxínmi – antibiotikami, ktorými zvieratá kŕmia, do akej miery ich naše telo dokáže spracovať. Ak človek nemá výrazný zdravotný problém, môže mäso konzumovať, ale ak príde zdravotný problém, treba sa ho vzdať aspoň na dva mesiace. Potom vidíme a najmä cítime výsledok. Alebo napríklad tavené syry – tie sú vyslovene jedovaté. Je v nich veľa chémie, konzervantov, čo sú látky, ktoré spomaľujú trávenie a naše telo potrebuje presný opak. spoľahlivo napomáhajú odplavovaniu vápnika z kostí a zubov, pre deti a ženy v prechode sú preto úplne nevhodné. Ľudia robia veľkú chybu aj v tom, že jedia všetko naraz. Polievku, hlavné jedlo, potom kávu a zákusok. A žalúdok sa môže zblázniť. Ak dáte telu spolu viacero potravín, každé s odlišným časom trávenia, žalúdok po nejakých rokoch kapituluje a potom ľuďom spôsobuje plynatosť a pálenie záhy. A keď už páli záha, telo kričí, aby sme spravili zmenu. Ale sóda bikarbóna je len krátkodobé riešenie. Už vyše päť rokov užívam jačmeň a chlorellu, ktoré telo odkysľujú, naprávajú naše PH, odvádzajú z tela toxíny, chlorella dokonca odstraňuje aj žiarenie, či ťažké kovy ako amalgám. Na zmenu stravovania a nastolenie správnej acidobázy sú geniálne.

Vy propagujete aj správny pitný režim. Tvrdíte, že keď človek ráno vstane, nalačno by mal vypiť minimálne liter vody...

Liter až liter aj pol, je to individuálne. Treba si to nastaviť podľa seba a nebojovať s tým. Voda by mala byť teplá, tá totiž rozpúšťa v tele hlieny, napomáha detoxikácii. Teplá voda s citrónom lieči. Určite nepite minerálku, obsahuje veľa prímesí, ktoré naše telo nepotrebuje. Minerálna voda je fajn na kúpanie, na pitie v malých množstvách. Po jedení treba pozorovať svoje telo, ak začnete kýchať, kašľať, začne vás svrbieť telo, niečo vám neurobilo dobre, treba premýšľať, čo to bolo. Väčšinou ide o konzervant E220 – oxid siričitý, ktorý je pre hrubé črevo priam deštrukčný, spôsobuje migrény aj astmatické záchvaty.

Akým spôsobom upravené jedlo je najvhodnejšie na konzumáciu?

V prvom rade by malo ísť o suroviny dopestované v našich zemepisných šírkach, v našej krajine. Najčastejšie by sme mali jesť obilniny, ktoré vyživujú všetky orgány v tele, nie len jeden. V zime sa treba snažiť variť čo najviac strukoviny, či zeleninu na pare. Kúpte si jačmenné krúpy alebo ovos, či špaldu, namočte ich cez noc, ráno do mäkka uvaríte, čím vznikne základná masa. Môžete ju obohatiť riasou kombu, ktorá tiež dodáva jedlu živiny.

Foto: Varecha.sk - Sandra Támerová

Dobroty k rannej základnej mase zo zŕn: hrušky,
jablká, sušené brusnice, semienka z tekvice
a slnečnice.


Túto základnú masu môžete dať do chladničky, a použijete, keď treba. Napríklad na obed si orestujte cibuľku na nerafinovanom oleji, pridajte kel, k tomu prihoďte tú hotovú kašu, dochuťte sójovou omáčkou, opraženým údeným tempehom, navrch pridajte ľadový šalát s paradajkami – to je naozaj výborne jedlo, ktoré odporúčam vyskúšať. Ak môžete pridajte aj cesnak. Tu platí pravidlo, ktoré som už spomínala – to, že je jedlo zdravé, neznamená, že nie je chutné. Cez zimu by sme mali celkovo jesť veľa kašovitých jedál. Sú dobre stráviteľné a bohaté na vitamíny a minerály, ktoré majú v sebe energetickú hodnotu. Ak ryžu, tak natural, zemiaky príliš neodporúčam, majú v sebe látky, ktoré v hrubom čreve zahnívajú. Z ovocia sú teraz najvhodnejšie dobre skladované jablká a hrušky, či doma sušené ovocie, napríklad slivky. Určite nie sú vhodné kivi, alebo pomaranče, tie treba ochutnať na dovolenke v zahraničí, aby sme vedeli, ako majú naozaj chutiť dozreté. Aj také banány, tiež vyslovene organizmus zahlieňujú, mamičkám neodporúčam dávať ich deťom. Tiež zeleninu netreba variť dlhšie ako 5-6 minút. Tip na výbornú polievku ja napríklad uvariť krúpy, ovos alebo špaldu, postrúhať zeleninu na jemno a zaliať týmto vývarom so zrnom, do ktorého sme po vypnutí pridali Miso a máte vynikajúcu polievku. Zachovajú sa aj vitamíny zo zeleniny, lebo tá sa vlastne nevarí. Ak ju budete konzumovať dlhšiu dobu, sami uvidíte, aké zmeny vo svojom organizme pocítite.

Ako napríklad dochucujete polievky, poraďte gazdinkám nejakú alternatívu namiesto vegety...


Foto: Pravda - Ľuboš Pilc

Paprika plnená pohánkou namiesto ryže.


Osobne do polievky napríklad pridávam pastu miso z jačmeňa a ovsa. Týmto polievku obohatím o magnézium, vápnik, horčík, zinok a všetky ďalšie rôzne vhodné minerály ktoré telo potrebuje. Nerobím mäsové polievky, trávia sa oveľa dlhšie, ako samotné mäso. Robím už len zeleninové vývary.

Prezraďte nám, ako sa vám darí aplikovať zdravú stravu na vašej rodine. Jedia ju bez reptania, alebo protestujú?

Prijali ju veľmi dobre, ale nie hneď (smiech). Napríklad v sobotu som varila špaldové cestoviny, uvarila som cviklu a tekvicu hokkaido, rozmixovala, dochutila sójovkou a pridala k orestovanému póru a petržlenu s cibuľkou. Je to fantastické jedlo, išli sa za tým potrhať. Manžel sa len spýtal, kedy bude mäso. Povedala som, že zajtra . Teraz som varila pohánku, ktorú netreba namáčať. Stačí 25 minút variť a potom odložiť ako základnú hmotu do chladničky. Ráno len dolejem vodou, pridám orechy, goji a nastrúhané ovocie. Takouto teplou kašou začíname deň. Keď nemám nič na obed, urobím si to zase na slano s tofu, so zeleninou, šalátom, a mám výborné plnohodnotné jedlo. Navyše, nestrávite dlhé hodiny v kuchyni. Treba si jedlo, aj jeho prípravu vychutnať... a štyri hodiny - to podľa mňa nie je bohviečo...



Autor: Sandra Támerová, 1. marca 2012 o 04:44

Komentáre k článku:

  • kuchticka, 1. marca 2012 o 05:57
    @sandratamer , velmi pekne dakujem za hodnotny, poucny clanok o spravnom stravovani.
    Mam "neveriaceho" manzela - nikdy mi neveri to, co mu uz roky trdim o spravnom zstravovani a uzivanui liekov. Ma diabetes a vewlmi miluje vsetko sladke, pecivo s bielej muky atd. Toto si musi povinne precitat.


  • bambulka51, 1. marca 2012 o 10:24
    Poučný článok,aj keď sa snažím o zdravé stravovanie,určite ho nedodržiavam ale ďakujem aspoň sa znovu nakopnem a uvedomím si správne -zdravé stravovanie.Ale je to ťažké...ďakujem @sandratamer


  • marcy, 1. marca 2012 o 10:57
    minule som urobila kuľašu z hladkej špaldovej múky....môj nie je vyberavý,ale ju nejedol :-(....bola skvelá,postupne treba " lomiť " naše polovičky...Andy mám rada :-)


  • irenaw, 1. marca 2012 o 12:33
    zaujímavý článok, ďakujem


  • bozulka, 1. marca 2012 o 12:36
    Treba nám pripomínať...lebo ja napríklad rýchlo zabúdam,ako sa hovorí zvyk je železná košela a treba nás z nej konečne vyzliecť.Mňa už nakopol syn,ale stáva sa mi že odbočím na výhybku a potom takýto článok veľmi pomôže.Sandra vďaka!!!
    Andy som aj ja rada pozerala :-) !


  • angiek, 1. marca 2012 o 14:23
    vyborny clanok, odkedy sa stravujem zdravsie bez cukru a bielej muky citim sa ovela lepsie, varim zdravsie aj pre manzela casto si da to co ja, bolo velmi tazke vzdat sa zauzivanych veci, casto su rozne oslavy akcie, kde sa to jednoducho neda dodrzat, tak sa snazim si vybrat aspon ten najzdravsi variant z momentalnej ponuky, verte mi, uz by som sa spät k povodnemu stravovaniu nikdy nevratila :)
    paradoxne ja napr. jem viac mäsa a nie len biele, je to pre mna dobry zdroj bielkovin a viac ma to zasyti ako napr. tofu


  • mariaklara, 1. marca 2012 o 15:54
    @sandratamer , vďaka za tento článok, myslím si, že aj častejšie by sa takéto články mohli zverejňovať. Ja sa tiež stravujem zdravšie ( už som o tom písala ), môj zdravotný stav sa tou stravou veľmi zlepšil. Snažím sa ponúknuť aj manželovi, vidím postupne, že mu to začína postupne aj chutiť. Priam milujem šaláty z čerstvej zeleniny a čerstvé ovocie. No a keď mäso, tak z domácich zajačkov ( králikov ). @angiek , ja som tiež toho názoru, že späť sa už nevrátim.


  • maartina, 2. marca 2012 o 00:51
    pridávam aj ja poďakovanie za tento článok ...kopec dobrých rád, budem veľmi rada, keď sa mi aspoň polovicu z nich podarí doma presadiť :)


  • anabelka, 2. marca 2012 o 19:36
    pridavam sa aj ja k dakujucim, skutocne krasne napisany clanok s mnozstvom dobrych rad. Je vidiet, ze sa problematike naozaj venuje. Kde je mozne vidiet relacie s nou? Nemala som to stastie uz dlho. Este raz dakujem.


  • anabelka, 2. marca 2012 o 19:36
    pridavam sa aj ja k dakujucim, skutocne krasne napisany clanok s mnozstvom dobrych rad. Je vidiet, ze sa problematike naozaj venuje. Kde je mozne vidiet relacie s nou? Nemala som to stastie uz dlho. Este raz dakujem.


  • martamm, 2. marca 2012 o 21:51
    Ja uprednostnujem podobnu vyzivu, ale veru manzela by som na to nenahovorila. Pre neho musim varit vzdy nieco ine...


  • mamenka, 2. marca 2012 o 23:01
    Pekný rozhovor, ďakujem. Zaujala ma antiparazitálne kúra, názor na med, na kuracinu, páči sa mi aj názor, že je potrebné konzumovať suroviny, dopestované v našich zemepisných šírkach. Ale, všetky tie riasy a miso predsa nepochádza z našich zemepisných šírok. Toto nie je prekážkou? Inak, páči sa mi takýto životný štýl a na 90% sa ho v rodine držíme.


  • klekipetra, 4. marca 2012 o 00:54
    Zaujímavé zábavné čítanie.
    p.s. Ako majú tieto "rady" využiť desaťtisíce detí, ktoré sa stravujú v školských jedálňach, prečo to všetko nerešpektujú v domovoch dôchodcov a nemocniciach. A len tak medzi rečou - ako sa majú takto stravovaať moji rodičia so starobným dôchodkom 700 eur (spolu, pre dvoch).


  • mamatata2, 4. marca 2012 o 18:51
    Tiež sa prikláňam k tomu, že naša strava by mala byť jednoduchšia a menej Ečková. Kedysi sme si sami dopestovali a dochovali, teraz je už iná doba, ale chcem sa znovu k tomu vrátiť( ak sa dožijem dôchodku), aby som bola užitočná v tomto pre vnúčatká.


  • tatty, 5. marca 2012 o 19:11
    no..neviem, títo samozvaní "odborníci" mi naháňajú strach. Ak má Andy vzdelanie, ktoré ju oprávňuje radiť v takej dôležitej oblasti ako je výživa, tak sa jej ospravedlňujem. V opačnom prípade považujem jej rady za nebezpečné a nezodpovedné. Vyhlásiť mäso,mlieko, syry, dokonca zemiaky za nevhodné potraviny..pre mňa silná káva.


  • anka07, 7. marca 2012 o 02:59
    ludia ktorí nemajú so stravovanim problem mozu zjest vsetko ,ale ako nahle zistite, ze po dobrom a u nas aj vydatnom a hlavne zauzivanom sposobe stravovania mate vydatne problemi tak zacnete rozmyslat kde je chyba a zistite, ze v nas,to velke mnozstvo potravin co konzumujeme si uvedomime az vtedy, ked dame masmu zaludku pauzu a snazime sa zjest len tolko kolko potrebujeme,Andy rozprava o tom ako sa ona stravuje a ja jej rozumiem lebo som sama sa zacala stravovat tak ako to chcel moj zaludok ,nemiesam potraviny a to bol prvy krok k tomu ze tym ze zjem len jeden druh napr. cestoviny len so zeleninou,alebo paradajkovym pretlakom a nejakym salatom a na dalsi den zasa si dam zemiaky s oprazenou cibulkou atd. som zistila co mi nerobi dobre a co mi vyhovuje a takto som dospela k strave pri ktorej jem vsetko ale s mierou ,ale to je troj rocne stravovani a postupne sa dostanete aj na to ako ubrat cukor v strave a aj zaradit zdravsie potraviny a to mam doma troch chlapov ktorym musim varit ,aby boli spokojni,ale ja vam pisem o mojom stravovani tak sa ani netrbatrapit ked vam to manzel,alebo syn neschvali mozna po styroch porodoch by aj oni rozmyslali inac


  • grandma, 7. marca 2012 o 07:17
    Súhlasím s Tatty, človek sa narodil ako všežravec, podľa mňa nič netreba preháňať. Poznám ľudí ktorí boli vegetariáni a boli chorí takže potom s tým prestali. Nevnucujte nikomu tieto stravovacie návyky.


  • klekipetra, 7. marca 2012 o 10:25
    milé dámy, tie čo sa tu nadchýňate radami andy
    toto ste čítali -... propagujete aj správny pitný režim. Tvrdíte, že keď človek ráno vstane, nalačno by mal vypiť minimálne liter vody...
    Liter až liter a pol, je to individuálne. ... Voda by mala byť teplá, .
    Už ste začali dodržiavať túto radu? Priznajte sa, že nie!


  • angiek, 7. marca 2012 o 10:36
    s tym pitim vody to netreba az tak prehanat co sa tyka naraz mnozstva, mne sa clanok pacil, vzdy si rada precitam pohlad niekoho ineho na zdravu vyzivu, zbieram infosky ako si spestrit a rozsirit jedalnicek, voda narazovo v takom mnozstve podla mna nie je zdrava ani pre oblicky, zavlazovat telo treba pravidelne cez den, cca 3 litre je pre mna optimalne ak vypijem, da sa na to zvyknut, takze ak aj niekomu sa paci clanok, nie je iste, ze suhlasi so vsetkym uvedenym..


  • lucylee, 7. marca 2012 o 12:02
    S niecim suhlasim a s niecim nesuhlasim. Kazdy nech si z clanku vyberie to, co sa mu hodi. Ja si myslim, ze aj mliecne vyrobky treba konzumovat, ak mi neskodia a teda nemam nejaku chorobu, alergiu a pod. . Mne napriklad bezmasita vegetarianska, ci veganska strava skodi v tom, ze z nej priberam. Obilniny, kase a najma otruby by som jedla iba na ranajky. Clovek by mal vypit 3-4 l vody denne. Ja to dosledne dodrziavam. Pijem vlaznu vodu z vodovodu. V nasej oblasti je voda kvalitna a plna mineralov. Ak ryza, tak jedine basmati alebo thajska. Biela muka a biely cukor su naozaj jedy. Staci cukor obmedzit, vylucit, pripadne neskor nahradit trstinovym alebo medom, agavovym sirupom a bielu muku miesat s tmavymi a teda jest celozrnne vyrobky.


  • klekipetra, 7. marca 2012 o 18:05
    lucylee fajn
    Pijem vlaznu vodu z vodovodu.
    čo sa pridáva do vody, ktorá sa expeduje ako teplá? že nič, hahahaha
    a čo kotol, v ktor sa zohrieva a potrubie. Už si videla napríklad svoju varnú konvicu?
    a čo toto Clovek by mal vypit 3-4 l vody denne. Aj ten, kto má 60 kg aj ten kto má 100 ? Aj 25 ročný aj 60 ročný? Bože, ženy spamätajte sa!


  • tatty, 7. marca 2012 o 19:54
    Ja nie som odborník na výživu ani sa zaň nepasujem, ale..rada by som počula lekára, ktorý potvrdí napr. vypitie 1 až 1,5 l vody ráno nalačno. To sa môžu obličky rovno zblázniť, sedliacky rozum mi hovorí, že to musí byť hlúposť. A bielu múku a cukor nazývať jedom, tak to by som už musela byť otrávená. Som presvedčená, že pokiaľ nemáme dietu, alebo alergiu na niečo, treba jesť všetko, s mierou, vtedy keď sme hladní a najmä počúvať svoje telo, ono vie, čoho koľko potrebuje.


  • tornadolue, 7. marca 2012 o 21:04
    ja chytám alergiu, keď počujem vetu treba jesť všetko s mierou...a či sa vám to páči alebo nie, cukor a biela múka je jed, ktorý vaše telo pomaly, ale isto otravuje...


  • andysa, 7. marca 2012 o 21:38
    Ďakujem všetkým, ktorí napísali komentáre...som šťastná, že mi tu nikto nenadáva :-) Ja sa tými vecami nazaj veľmi poctivo zaoberám už vyše 5 rokov, chodím na prednášky k oveľa múdrejším, ako som ja, čítam knihy o zdravej výžive a podobne. A hlavne-skúšam to na sebe. Vidím, že trošku zarezonoval pitný režim. Samozrejme, že treba piť podľa možností. Ten liter až liter a pol ráno musí byť nenásilný, nesmeite sa nútiť, alebo nebodaj aby vás napínalo. Ak máte v poriadku obličky a zvládnete to v priebehu pol hodiny, tak je to ok. Postupne pridávajte, začnite pri pol litri. Veď naraz za nejakých 5 minút sa to vypiť nedá. Výrok, že všetko z mierou sa má jesť má svoje hranice.. v momente, ak príde naozajstná choroba, treba radikálnu zmenu. Hovorím z vlastnej skúsenosti. Skrátka nie je čas na experimenty s "všetko z mierou", choroba príde preto, lebo telo ňou volá po radikálnych zmenách a ja vidím, že ľudia majú so zmenou stravy veľký problém. Stačí to urobiť na tri mesiace, aby ste videli výsledok. Mrzí ma, že mnohí-najmä starší ľudia na to nemajú peniaze a sú nútení kupovať nekvalitu . V školách je podobný problém, ale v Ba je napr. škôlka, ktorá má stravu z reštaurácie Good five- to je makrobiotická strava. Kamarátka tam má syna a ten takmer vôbec nie je chorý, ale jeho sestra, ktorá chodí inam, je chorá veľmi často. Strava nie je v živote to najdôležitejšie... ale hneď po psychike áno. 6. januára mi diagnostikovali vážny nález na očiach...zaťala som sa, úplne vyradila mäso, zemiaky aj občasné ovčie syry, pridala obilovinky, zeleninu, fermentovanú zeleninu a 25 februára som sa dozvedela, že nález na očiach sa zlepšil a tá diagnóza bola pomýlená... vraj. Ja viem svoje, toto doktori hovoria, keď sa stane v tele "zázrak" . Táto diagnóza sa údajne nikdy nezlepšuje. :DDD. Vedela som, že to dokážem, ale viem aj to, že strava urobila svoje..varila som si vyložene jedlá, ako liek. Aj riasy- tie z Japonska.. Japonsko je v našej zemepisnej šírke a sójovka ak sa povarí, tak neprekysľuje, ale naopak. Učíme sa stále, nikto učený z neba nespadol. Budem rada, ak sa mi ozvete aj na môj mail timkova@andyreal.sk . Želám vám všetkýcm pevné zdravie. Čím jednoduchšie sa budete stravovať, tým sa budete lepšie cítiť.
    vaša andy


  • irenaw, 8. marca 2012 o 00:03
    takýto článok sem patrí, veď je to stránka o stravovaní. to nie sú rady, ktoré treba všetky zobrať a neodkladne aplikovať na seba. ako informácie, na ktoré sa dá ďalej zamerať je to fajn. každý máme svoje zdravie a svoje skúsenosti. a hlavne svoj rozum. všetko dobré.


  • andysa, 8. marca 2012 o 08:33
    samozrejme, o tom to je, každý je jedinečný exemplár a čo na neiekoho zaberá, na druhého vôbec nemusí :-) Veľa zdravia a opatrujte sa. a.


  • lucylee, 8. marca 2012 o 11:54
    @klekipetra spamataj sa ty a nevnucuj nam tu svoj nazor. Ja odmietam pit vodu z obchodu v umelych flasiach alebo prefiltrovanu a zbavenu vsetkych mineralov. Ked chces, tak ty tolko nepi a pi aku vodu uznas za vhodne. Zalezi od oblasti. V niektorych oblastiach je voda tvrda, v niektorych menej. A ano, vsetci by mali tolko pit. Pretoza voda lieci.


  • pacik, 9. marca 2012 o 10:20
    K téme pitie teplej vody. Voda by sa mala napustiť do vhodnej nádoby studená a nechať odstáť na izbovú teplotu. Takáto odstáta by sa mala piť hneď po prebudení. Ja osobne vypijem len pohár, cestujem 50 km do práce a nechcem si predstaviť , ako by cesta prebiehala. Voda ktorá vyteká z kohútika pre teplú vodu by sa vôbec nemala používať pri varení. Jej vlastnosti (chemické aj mikrobiologické ukazovatele) sa ohrevom v kotloch menia. Všetkým doporučujem vyrábať si teplú, horúcu a vriacu vodu potrebnú pri varení vo varnej konvici, resp. ohrevom v nádobe na šporáku.


  • lucylee, 10. marca 2012 o 14:52
    @pacik dakujem za rady a s cestovanim mas pravdu. Mozes dohnat pitny rezim v praci :-)


  • pacik, 10. marca 2012 o 15:02
    @lucylee snažím sa, ale musím mať na pamäti, že ma zasa čaká cesta domov :-)))))


  • zdezda, 11. marca 2012 o 12:09
    supiš čítanie, ďakujem andysa, zas som sa poučila


  • slawi, 11. marca 2012 o 14:29
    Andy je velmi prijemne ziena, zucastnila som sa aj na jednej jej prednaske vo Vysokych Tatrach. Netvrdim, ze som sa zacala stravovat presne podla jej rad (obilniny nemozem som celiaticka) ,ale nieco praktizujem a som spokojna. Vzdy si rada precitam jej clanok ak niekde nan natrafim.


  • vegetariankapp, 12. marca 2012 o 15:11
    Súhlasim s Andy každá sme jedinečná a treba vyskúšať čo každému vyhovuje a strava skutočne lieči ja som vegetariánka už alebo pre niekoho ešte len 12 rokov a snažím sa stravovať ako hovorí Andy. A ked chodím na lekárske vyšetrenia čo chodím z dôvodu svojho zdravotného problému každý rok, tak mám vždy výsledky vynikajúce. pani doktorka ma vždy chváli. Je to všetko v naších hlavičkách a zvykoch.Prajem Vám vela zdravia. Neviem prečo všetci odsudzujú vegetariánov ved my si žijeme svoj život a nikomu nič nevnucujeme len ked sa pýtajú tak poradíme. Nikomu tým svojím spôsobom života do jeho života nezasuhujeme tak prečo ten odpor. Krásny deň.


  • andysa, 12. marca 2012 o 19:34
    Moji milí, ďakujem za vaše Ďalšie príspevky, som rada, že ste takí rozumní a viete sa o seba postarť. Naše telo nám napovie hodne, len ho treba počúvať. Ozaj mám jeden dobrý recept pre ženy na mykózu. Pol litra vriacej vody vlejte do 3 čl prasličky a pol čl anýzu. Lúhujte 30 min, pridajte rakytníkový olej 1 čl (po vychlydnutí na telesnú teplotu) a aplikujte s nádobkou, čo sa predáva napr. s Rosalginom. Môžete pridať pol dcl vlastnej uriny (stredný prúd moču) ale kto nechce nemusí. Vynikajúce výsledky s tým mám nielen ja, ale aj iné kamošky.. papa, andy


  • andysa, 12. marca 2012 o 19:34
    Inak je to očista dutín podľa Pavla Šímu, ale aj iných častí tela :-)


  • ruzova, 12. marca 2012 o 20:17
    Andy, co bolo pre teba restartom pre zmenu stravovania a v akom veku si s nim zacala? Ja sa nan postupne pripravujem, prvym krocikom bolo vylucenie mlieka zo stravy, viac tu konzervu nekupim. Nahradila som ho ovsenym, sojove nemozem. Maso tiez jeme ovela menej a to tiez len domace, zdravo chovane. Je parada, ze propagujes prirodzenost, myslim tym urinove samoliecenie.


  • ruzova, 12. marca 2012 o 20:20
    tesime sa na tvoje recepty v kucharke


  • josef, 6. apríla 2012 o 00:02
    Áno,cukor je vo veľkom jed.Každý sme iný a inak reagujeme na stravu i liečbu.Skúste miesto cukru toto-Stévia Rebaudiana Bertoni, po slovensky Stévia cukrová. Vo svete sa používa desiatky, či stovky rokov.A skvelá správa - » www.zelenycukor.sk
    - jej užívanie je konečne schválené i v EÚnii.


  • lanabard, 17. februára 2013 o 15:21
    Ešte že EÚnia je tak ústretová a dovolila nám používať stéviu... len za pestovanie a možno aj užívanie TOPINAMBURU budeme platiť nemalé pokuty pretože táto užitočná rastlinka bola ZAKÁZANÁ



Pridaj komentár:

 


Nie si ešte na Vareche? Registrácia


Tento článok VytlačiťDaj na FacebookPošli e-mailomPošli mobilomPošli mobilomUpozorni admina
Dobrý tip:
Pošlite tento článok niekomu cez SMS-ku alebo ho nadiktujte cez telefón! Nemusíte posielať celú linku, stačí táto skrátená linka k receptu:

Aktuálne súťaže

Súťaž Maggi Vegga + výsledky súťaže
-Inzercia-
Poznáte ten pocit, keď počas varenia ochutnávate jedlo a stále mu niečo chýba? Tá posledná „ingrediencia“, ktorá by zvýraznila jeho chuť.

Top 12 najlepších polievok - polievky mesiaca
VÝSLEDKY SÚŤAŽE recept mesiac apríl 2013 o najlepšiu polievku od používateľov Varecha.sk, podľa hodnotenia našich návštevníkov.

Recept mesiaca: Súťaž na máj 2013
Portál Varecha.sk vyhlasuje už 3. kolo súťaže o najobľúbenejší recept na určitú tému.


Domáci syr (fotorecept)

Doma si z času na čas , urobíme domáci syr . Najčastejšie…


Naj recepty pred rokom
Čučoriedkovo-tvarohové rezy so šľahačkou

Z bielkov a štipky soli vyšľaháme tuhý sneh. Pridáme cukor a vyšľaháme…


Inzercia

Piatok v Pravde:
Jarné koláče
Fantastických 30 receptov na výborné koláče z čerstvého ovocia a mladej zeleniny, ktoré pripravila aj Mariana Kozelková, cukrárka hotela Alexandra v Púchove, už v piatok 24. mája v denníku Pravda.