Anglicko pri mori:
Jedlo v reštauráciách

Autor hlavného textu: Silvia16, spracovala: Andrea Červenková, 19. januára 2015     9 minút čítania

S rodinkou sme sa rozhodli, že si na začiatku nového roku 2015 vyjdeme na výlet k moru. Vybrali sme sa teda do krásneho tichého juhoanglického mestečka Eastbourne, nie až tak ďaleko od Londýna.

Foto: Silvia16

Zostali sme tu na dve noci, takže sme mali dosť času si mestečko obzrieť a užiť. V Eastbourne sa nachádza dlhé skalnaté pobrežie: na jednej strane je najvyšší kriedový morský útes vo Veľkej Británii: Beachy Head, ktorý je súčasťou národného parku South Downs a na druhej strane je nádherný prístav s loďami a reštauráciami, v ktorých sa pri obede môžete kochať výhľadom na more. Obidve strany sú prepojené skalnatým brehom mora, kde si veľa turistov užíva tiché prechádzky. V strede tohto pobrežia je postavené prístavné mólo.

Počas prechádzok si môžete sadnúť v kaviarni na pobreží alebo si vybrať z mnohých známych reštaurácii na hlavnej ceste vinúcej pozdĺž brehu mora alebo v centre mesta, ktoré je len minútku odtiaľ. Popri našej návšteve sme si užili stravu v hoteli a reštauráciách.

Toto je teda moja rodinka a v pozadí hotel, v ktorom sme strávili náš pobyt.

Začnem tradičnými anglickými raňajkami v hoteli. Pravé anglické raňajky sú známe a ako turisti v Anglicku ich určite musíte vyskúšať. Môžete si ich objednať vo väčšine anglických, ale aj zahraničných kaviarní a taktiež v kaviarňach supermarketov, ako je Tesco, Sainsburys, Asda a podobne. Sú servírované aj v britských krčmách, kde ich podávajú po celý deň a volajú ich celodenné raňajky. Alebo si ich môžete urobiť doma, kde si ich pripravíte podľa svojej chuti.

Foto: Shutterstock

Tradičné anglické raňajky sa skladajú z volského oka alebo praženice, fazuľky v paradajkovej omáčke (najlepšie sú Heinz Baked Beans), opraženej slaniny alebo klobásky, hash brown (vyprážaných zemiakových kroketiek), oprážaných hríbov a grilovanej paradajky. Samozrejme, že k tomu môžete pridať hrianku s maslom a džemom.

Po takýchto sýtych raňajkách sme nevyhladli až tak skoro, takže ako obed sme si dali len anglickú špecialitu, ktorú tu nazývajú poobedňajší čaj – afternoon tea. Tento poobedňajší čaj je luxusný britský zvyk. Pri pravom britskom čaji si môžete objednať rôzne sendviče (s vajíčkom, maslom a uhorkou, rybacou nátierkou alebo syrom) alebo viktoriánsky ovocný koláč. No najčastejšie sa objednáva koláčik (scone) s hustou smotanovou nátierkou (clotted cream) a džemom, ako je vidno na obrázku.

Afternoon tea vznikol medzi majetnými triedami v Anglicku okolo roku 1840. Čaj sa podával medzi 4. a 6. hodinou poobede. Stôl bol pekne ozdobený a servírovalo sa iba na pravom čínskom porceláne.

Na večeru sme sa vybrali do pravej britskej krčmy (reštaurácie), kde sme mali toho veľa na výber. Každý z nás si vybral svoje obľúbené jedlo.

Foto: Silvia16

Syn Sami si pochutnal na jeho obľúbenom pečenom zemiaku s rybacími prstami a fazuľkou v paradajkovej omáčke. Tento pečený zemiak je obľúbené krčmové jedlo a podáva sa tiež s rybacou nátierkou a nastrúhaným syrom alebo len s maslom a syrom. Je to jednoduché jedlo na prípravu aj doma. Veľké zemiaky si zabalíte do alobalu a dáte do horúcej rúry na 30 – 40 minút. Zemiak rozkrojte na polovicu, pridáte trošku masla a na vrch vašu obľúbenú náplň.

Syn Yassinko si pochutil na rybacích prstoch s cesnakovou hriankou, hranolčekmi a zeleninou.

Manžel si objednal pravý anglický burger s hranolčekmi a šalátom. Samozrejme, že cafe latte muselo byť.

Foto: Silvia16

No a ja som si objednala grilovaného lososa s varenými zemiakmi a zeleninou. Výborná pochúťka – a asi najzdravšia z krčmového jedálnička.

K hlavnému jedlu sme si priobjednali vyprážané cibuľové prstene s chutnou omáčkou.

V Anglicku je známe, že hneď po novom roku veľa obchodov ponúka zľavy, či je to na oblečenie, elektroniku alebo niečo do kuchyne, tak sme sa vybrali poobzerať, či niečo zaujímavé nenájdeme. Po nákupe sme si skočili v obchodnom dome na kávu a sendviče.

Foto: Silvia16

Kaviarne v Anglicku hrajú veľkú rolu a máte na výber veľa rôznych druhov: anglických alebo amerických, talianskych, francúzskych, španielskych, ... Ak naozaj chcete, tak nájdete aj slovenskú kaviareň alebo slovenskú krčmu, kde si môžete objednať poriadnu kapustnicu.

Ja som si teda objednala toastovaný sendvič s tuniakovou nátierkou a chrumkavou zeleninou a manžel si dal toastovaný sendvič so syrom a paradajkou a cafe latte.

Na posledný deň sme sa dohodli s manželovou rodinou, že sa stretneme v Brightone, známom turistickom mestečku pri mori v južnom Anglicku. Nachádza sa tu jedna povestná reštaurácia, ktorá sa sústreďuje na jedlá z morských plodov. Ja nie som fanúšikom morských plodov, ale ryby mám rada. No môj manžel a jeho rodina zbožňujú morské plody a väčšinou, keď sa zastavíme v Brightone, ideme špeciálne do tejto reštaurácie na ich morské pochúťky. Hlavne pre tieto delikatesy som sa rozhodla napísať tento článok a podeliť sa s vami.

Keď si mám v reštaurácii vybrať jedlo z morských rýb, väčšinou padne výber na bielu rybu, lososa alebo tuniaka. Ale to si môžem objednať kdekoľvek, preto som sa rozhodla, že si objednám krevety. Musím sa priznať, že mi trvalo dosť dlho, kým som sa rozhodla krevety ochutnať a do dnešného dňa je to jediný druh morských plodov, na ktoré som sa odhodlala. Objednala som si teda rizoto s krevetami a k tomu priobjednala chutné uhorky.

Foto: Silvia16

Manžel si dal kráľovské krevety s hranolčekmi a šalátom. Na kráľovských krevetách je najhoršie to, že si ich musíte olúpať sami. Chválil si ich, že boli veľmi chutné.

No a ostatní si objednali:

mušle sv. Jakuba

mušle slávky

sardinky

grilovanú rybu

špagety s krevetami

a ešte akési iné mušle.

Jeden z nás si ochutnal aj rybaciu polievku. Vyzerala veľmi chutne.

Foto: Silvia16

Najdrahšia špecialita v tejto reštaurácii je homár. Niekedy sa naň odhodláme.

Po tomto obede sme sa vybrali naspäť domov do Londýna. Bolo to super oddýchnuť si od varenia na pár dní a vychutnať si reštauračné pochúťky.

Som rada, že som sa s vami mohla podeliť o svoje zážitky a keď sa niekedy vyberiete do Anglicka, tak tieto jedlá určite vyskúšajte.

Prajem šťastný nový rok a pokoj a pohodu počas všetkých jeho dní.

Diskusia k článku

katka78
Pekná rodinka a príjemne strávený čas :-) V Brightone som bola len raz, jedla fish&chips z kornútku z novinového papiera kúpené v jednom z fast foodov priamo na pláži. Mala som menej rokov, vrások, šedivých vlasov.. boli to krásne bezstarostné časy, ktoré som si vďaka tomuto článku pripomenula. Ďakujem :-)
methi
Teda same dobroty. Chlapci su zlati :)
elalea
....@silvia16.... teraz som dofrcal domkov,len tak "kuk"na varechu.;-).clanok som neprecital cely,to priznam;),ale tie foto ma "rozpalili";),a chladnicka ma teraz "po prdeli relly";-DDD.!
silvia16
Ďakujem za komentáre. Katka78@ tie chipsy s takou rybkou zbožňujem. A dakedy sa nám podarí nakŕmiť aj vtáčiky s nimi :-).

Elalea :-), dúfam, že to ľadnička prežila :-).
zolik
Velmi pekny, zaujimavy clanok. Pamätam si, ze ked som bola pred rokmi v Londyne, tak po tychto typickych anglickych ranajkach som do vecera hlad nemala. Ja som sa vtedy stravovala hlavne v Steaks restauraciach.
denyany
Fajn článok o fajn výlete. Verím, že si si oddýchla od varenia, aj my také občas absolvujeme tu, na Slovensku. Pobavili ma obrovské raňajky- čo sa objemu týka, toľko zjem tak za týždeň:-).