Hubert J. E.:
Značka, ktorá dve storočia hýbe krajinou

Jozef Sedlák, Pravda, 31. decembra 2016 o 07:00

Sú značky, ktoré tvoria dejiny a kultúru národa. Vo Francúzsku sú to vinárske domy v Champagni, na Slovensku je to nepochybne Hubert J. E., prvá manufaktúra na výrobu šumivého vína mimo Francúzska.

Ingrid Vajcziková, víno, hubert
Súčasný Hubert stelesňuje enologička Ingrid Vajcziková.
Autor:

Do dvestoročnice slávnemu Hubertovi chýba už len deväť rokov a má sa čulo k svetu. Je suverénom slovenského trhu šumivých vín.

Z pohľadu medzinárodných úspechov prežívajú slovenské vína výnimočné obdobie, v poslednom desaťročí žnú zlaté medaily jednu za druhou. Aj Hubert. Lenže domácu spotrebu kryjú slovenskí hlboko pod 50 percent. Hubert je jednou z mála potravinárskych a vinárskych firiem, ktorá svoje postavenie na trhu nielen obhájila, ale si ho aj upevnila. Možno práve preto je dobre zapísaná v povedomí národa.

Hubert bol vždy budovaný s veľkou dávkou vinárskej invencie aj podnikateľskej veľkorysosti a s nadhľadom najprv v mierke bývalej monarchie a potom niekdajšieho federálneho štátu. A vždy mala táto firma šťastie na dobrých vodcov, manažérov a technológov, ľudí s iskrou nápadu, ktorý jej zabezpečoval rozvoj.

Životaschopnosť značky človek ocení, až keď prepláva búrkami nepokojných dvoch storočí. Ale možno sama skutočnosť, že Hubert sa narodil krátko po skončení napoleonských vojen, vložila firme do vienka odolnosť príznačnú pre generácie, ktoré sa usilujú vrátiť život do normálnych koľají. A akokoľvek ľudstvo vojny nenávidí, niekedy prinesú veľkú zmenu.

Podľa legendy to bol práve do Francúzska sa vracajúci napoleonský vojak Johann Evangelista Hubert, ktorý zaviedol v Prešporku výrobu vína svojich rodákov zo Champagne. Nuž v skutočnosti to boli dvaja podnikaví prešporskí mešťania, ktorí sa pustili v roku 1825 do výroby vína – jeden sa volal Fischer a druhý Schnbauer. Akiste to však bola napoleonská expanzia a s ňou spätý aj pochod šampanského vína do dobývaných krajín. Víno štekliace bublinkami podnebie dobývalo salóny a podmaňovalo si šľachtu aj bohaté meštianstvo.

Víno veľkého európskeho prúdu

Prešporská výroba šumivého vína však hovorí aj o čomsi inom, o veľkej kreativite našich predkov. A teraz nemáme na mysli len mužov, ale aj dámy, pretože značkou Hubert vari najviac v jeho prvej storočnici pohla žena. Volala sa Paulína, a keď jej zomrel manžel, nestratila hlavu, ale pustila sa do modernizácie a posunula firmu do rangu európskych vinárstiev.

Hubert sa stal dodávateľom šumivého na cisársky dvor, pretože víno nadchlo samotného cisára Františka Jozefa II., ktorý ho označil za znamenité. A začalo sa vyvážať do Nemecka, Veľkej Británie, Egypta – na prelome storočí sa pilo na troch kontinentoch. Takouto históriou sa vari s výnimkou vinárstva Palugyai nemôže pochváliť ani jedna slovenská značka.

Je dôležité tieto fakty pripomínať, aby sme si uvedomili, že máme na čom stavať, že víno zo Slovenska sa nezjavilo včera, ale je súčasťou veľkého európskeho prúdu, že z neho nielen čerpalo silu, ale ho aj obohacovalo. Pravdaže, história je plná zvratov a dvadsiate storočie bolo z pohľadu rodiny Hubertovcov vari najtragickejším. Dráma rodiny vyvrcholila na konci druhej svetovej vojny, keď jej bojujúce nemecké a sovietske armády vyrabovali pivnice doslova do posledného litra vína a potom po februári 1948, keď noví vládcovia krajiny poslali posledného z Hubertovcov do východoslovenského vyhnanstva v dedinke Štós.

V roku 1952 presťahovali výrobu šumivého vína z Bratislavy do Serede, kedysi malého zemepánskeho mestečka. Zdalo by sa, že firma je nadlho odpísaná. Šumivé vždy milovalo spoločnosť rušných metropol, bujarú až bezbrehú zábavu dôstojníkov, herečiek, pilo sa v kasínach a odrazu toto všetko zmizlo, pretože štátu sa zmocnil predvoj proletárov. Časom sa však všetko utrasie. V priebehu šesťdesiatych a najmä sedemdesiatych rokov 20. storočia, keď do vinárstva vstúpila generácia mladej inteligencie s vinárskymi koreňmi a túžbou pozdvihnúť aj prostredníctvom ušľachtilého vína kultúru národa, sa veci začali meniť.

Tohto roku zomrel Michal Valachovič, jeden z mužov, ktorý položil základy povojnového slovenského vinárstva a podpísal sa svojimi rozhodnutiami aj pod súčasný rozvoj Huberta. Rodák spod Malých Karpát modeloval ako odborný a neskôr generálny riaditeľ Vinárskych závodov nielen investičnú výstavbu, ale ovplyvňoval aj tvorbu kľúčových produktov. Málokto dnes vie, že on bol aj ten, čo prispel k zrodu nielen dnes najznámejšej slovenskej značky šumivého Hubert De Luxe, ale aj Karpatského brandy špeciál.

Hubert de Luxe vyprovokoval aj vznik Karpatského brandy
špeciál, hovorí Ingrid Vajcziková.
Hubert de Luxe vyprovokoval aj vznik Karpatského brandy špeciál, hovorí Ingrid Vajcziková.
Autor: HUBERT J.E.

Neznáme zákulisie De Luxe a KBŠ

Kto sa trochu vyzná vo výrobe šumivého, vie, že sa doň pridával expedičný likér, tým bol v Champagni koňak. Socialistické Československo však v šesťdesiatych rokoch nemalo vlastný koňak ani dosť valút naň a bol to práve Valachovič, ktorý po študijných cestách do Arménska, Gruzínska a francúzskeho Cognacu veľkou mierou prispel k tomu, že v Pezinku sa na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov narodilo Karpatské brandy špeciál.

A bol to opäť Valachovič, ktorý pravdepodobne rozťal gordický uzol v seredskom závode a prezieravo zainvestoval do kvasiacich tankov a zvýšil pridanú hodnotu voňavého vína veselými perliacimi bublinkami. Seredský Hubert ponúkol národu novú dimenziu príjemne aromatického šumivého vína s dobyvateľskou dávkou 75 gramov zvyškového cukru a zrodil sa miláčik slovenských spotrebiteľov Hubert De Luxe.

Aj socializmus potreboval peniaze a akokoľvek bojoval so starými kapitalistickými poriadkami, ľudia hľadali produkt, ktorý ich posúval spoločensky kamsi vyššie už svojím označením. De Luxe, to bol zabudnutý luxus, zatvorená trinásta komnata smotánky, dostupná odrazu všetkým.

KBŠ aj Hubert De Luxe sú dnes vlajkové lode seredského Huberta. Preplávali transformačným časom a zakotvili vo firme, ktorá má jasnú stratégiu. Hubert stavia na slovenskej chuti a začína ju rozvrstvovať, ukazujúc čoraz náročnejšiemu konzumentovi množstvo odtienkov, ktoré nápoje z hrozna, teda víno šumivé aj tiché, ako aj brandy, poskytujú milovníkom metamorfózy najušľachtilejšieho ovocia.

Zero, to je útly driek

Niet roka, aby spoločnosť neponúkla okrem svojej klasiky nový pohľad na šumivé. Vraví sa, že história sa opakuje. V Hubertovi má veľké slovo pri vývoji noviniek opäť žena. Nečudo, 21. storočie je zrejme storočím zrovnoprávnenia mužov a žien. Sú to práve ženy, ktoré čoraz viac vyberajú vína, rady ich ochutnávajú a už aj formujú vkus prakticky celej spoločnosti. Na Slovensku je iniciátorkou zmien Ingrid Vajcziková, hlavná enologička Huberta. Z jej hlavy pochádza nápad obohatiť Hubertov, kam patria o. i. Johann E. Hubert, Paulina Hubert, Hubert L'Original, Hubert Chardonnay blanc de blanc či aj Hubert Cabernet Sauvignon blanc de noir (urobený nabielo) a Hubert Zero Dosage.

Zero je šumivé pre dámy, ktoré milujú útly driek a francúzsku módu. Sú to dámy, ale isto aj páni, čo majú radi suché šumivé víno. Také teraz ponúkne Sereď na vianočný a silvestrovský trh. Hľadajte vo víne novú tvár, nielen nápoj, ale aj seba samého. Veď víno núti k premýšľaniu, som to, čo pijem a čo o nápoji viem.

V Seredi sa zrodil aj nový druh Karpatského brandy KB s jemným nádychom zrelej hrušky. Nápoj ideálny do sychravého počasia alebo na lyžovačku. Na etikete s tvarom štítu má podobne ako KBŠ rytiera. Táto doba potrebuje rytierov, mužov, ktorí neváhajú ochrániť česť vo všetkých jej podobách. Redizajn sa vydaril, rovnako ako nápoj.

A je tu ešte jedno mimoriadne prekvapenie – rad vín Chateau Pezinok. Za ochutnanie stojí skvelý muškát a vynikajúci Rizling rýnsky. Pochádzajú z Malokarpatských viníc, ale fazónu dostali od Juraja Slováčka z Huberta.

Peter Krúpa, konateľ Huberta, vraví, že spoločnosť má šťastie na talentovaných ľudí, ktorí vidia za roh slovenskej chuti. Nič nestojí, ani víno, všetko je v pohybe a mení sa. Niečo však zostáva, dobré víno a brandy sú vzorom harmónie. Nejde len o súlad farby, vône a chuti v samotnom nápoji, ide o harmóniu, ktorú nápoj navodzuje. Najstaršia slovenská značka vie, v čom spočíva podstata harmónie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Máte radi víno? Nájdite ho na novom webe vino.pravda.sk

Komentáre k článku:

Pridaj komentár
Táto funkcia je len pre prihlásených!

Pre pokračovanie sa prihláste svojou Varechovou prezývkou a svojim heslom:


alebo môžeš použiť:

Prihlásenie cez Facebook

Registrácia

Registrácia a používanie webu Varecha.sk je zadarmo.
Podmienky používania a ochrana osobných údajov


TOPlist