Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí fotorecept

pusta - fotkapusta, 1. septembra 2014
Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept)
Foto: pusta

Tafelspitz je typické tradičné viedenské jedlo, pôvodne sa varilo na cisárskom dvore, podávalo sa na obed u cisára Franza Jozefa I.-ho, ktorý však obedoval Zobraziť celý popisTafelspitz je typické tradičné viedenské jedlo, pôvodne sa varilo na cisárskom dvore, podávalo sa na obed u cisára Franza Jozefa I.-ho, ktorý však obedoval rýchlo a jeho úradníci museli vstať, ked dojedol, obed sa pre nich skončil, aj ked nedojedli, potom sa ponáhľali najesť do hostincov, kde sa im už ušlo miesto len na rohu stola - odtiaľ ten názov. Pripravuje sa silný vývar zásadne z teľacej kvetovej špičky a špikových kostí so zeleninou a z mäsa potom aj hlavný chod, ktorý sa podáva rôzne.

6
porcií
30 minút
príprava
3 hodiny minút
na 70 - 80 °C

Suroviny

2000 g
750 g
1 ks
10 bobúľ
2 bobule
2 lístky
podľa chuti
3 ks čerstvá
1 ks koreň
1 ks menšia buľva
1 ks
podľa chuti čerstvo mleté
3500 ml studená
podľa počtu osôb krajce
podľa chuti domáci




Postup

  1. 1

    Očistila som potrebnú zeleninu.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 1
  2. 2

    Kvetovú teľaciu špiku som odblanila, vrstvu tuku som ponechala, umyla a osušila papierovou kuchynskou utierkou. Kvetová teľacia a hovädzia špička je najkvalitnejšia časť mäsa z teľacieho zadného alebo z hovädzieho zadného a známa medzi mäsiarmi aj pod zľudovelým názvom "židovka".

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 2
  3. 3

    Cibuľu som očistila od vrchných šupiek, spodnú šupku som ponechala, konce odkrojila, umyla a osušila som ju, prekrojila na polovice a reznou plochou som obe polovice opiekla takmer do čierna na dne hrnca, v ktorej sa polievka bude variť, z tejto opečenej cibule so šupkou bude mať vývar lepšiu chuť a krajšiu farbu.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 3
  4. 4

    Pripravila som celé čierne korenie, celé borievky a 2 bobkové listy.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 4
  5. 5

    Teľacie špikové kosti som umyla vlažnou vodou, osušila, vložila ku skaramelizovanej cibuli do polievkového hrnca.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 5
  6. 6

    Zaliala som ich 3500 ml studenej vody,pozor v žiadnom prípade NESOLIŤ !!! , nesolí sa počas celého varenia polievky, solí sa až hotová polievka na tanieri tesne pred konzumáciou!

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 6
  7. 7

    Priviedla som do varu,k ked voda vrela, až v tejto chvíli som pridala pridala do vriacej neosolenej vody pripravenú kvetovú teľaciu špičku, ktorá sa na povrchu hned zatiahne a tým, že vo vode nie je soľ, nebude na konci varenia vysušená a rozpadávať sa, preto je mäso uvarenej teľacej kvetovej špičky jemné a výborné ako II. hlavný chod. Varila som sotva znateľným varom tesne pod bodom varu, tzv. čerením, na minimálnom plameni asi 2 a 1/2 hodiny za stáleho zbierania tvoriacej sa peny. Voda sa počas varenia nesmie dolievať v žiadnom prípade, aby bol vývar silný a koncentrovaný.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 7
  8. 8

    Ked sa už pena netvorila, pridala som pripravenú zeleninu, pokrájanú na hrubo na väčšie kusy...

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 8
  9. 9

    ...a koreniny s dvomi bobkovými listami, aby sa všetko uvarilo naraz, mäsko je uvarené do mäkka, ak do neho pichneme veľkou vidličkou a vojde ľahko do mäsa, zelenina má zostať nerozvarená, tak trocha na skus - al dente.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 9
  10. 10

    Vývar som scedila cez husté sito vyložené 3 vrstvami čistej gázy do iného hrnca, mäso som pokrájala priečne cez vlákna na plátky asi 1 cm silné,..

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 10
  11. 11

    ...zeleninu som vybrala do misy a pokrájala na kúsky, vhodné do pusy, vrátila do precedeného vývaru aj s plátkami mäsa a nechala som len tiahnuť, kým sme zjedli predjedlo asi 5 - 7 minút, aby mäso a zelenina nevychladli.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 11
  12. 12

    Teľacie špikové kosti som vyklepla na tanier a horúci špik ...

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 12
  13. 13

    ...som natrela na krajce chleba, osolila a podávala som ako teplé predjedlo.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 13
  14. 14

    Do hlbokých tanierov som rozdelila mäso a pokrájanú zeleninu, zaliala čírym horúcim vývarom, až teraz som osolila a okorenila čerstvo mletým čiernym korením, posypala posekanou čerstvou petržlenovou vňaťou a podávala som horúcu polievku, toto je klasický viedenský spôsob podávania viedenskeho Tafelspitz.. Je to silný a liečevý životabudič s jemným teľacím mäsom, koncentrovaným priezračným teľacím vývarom so zeleninou. Niekde sa zvykne pridať aj niečo čerstvo mletého muškátového orieška.Pôvod je bavorsko - rakúsky, je známa vo všetkých nemecky hovoriacich krajinách, je obľúbená v celom svete, v štátoch na území bývalej Franskej ríše sa podáva ako svadobná polievka, pridávajú sa do nej tenučké domáce rezance alebo celestýnske rezance.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 14
  15. 15

    Tafelspitz som podávala ako hlavný chod, tradičným viedenskym spôsobom - asi 1 cm silné plátky čerstvo osoleného a okoreneného teplého mäsa z uvarenej teľacej špičky s jablčným domácim chrenom a len s krajcom čerstvého domáceho chleba. Modernejšie verzie v reštauráciách pridávajú do polievky pokrájanú pažítky, k druhému hlavnému chodu servírujú restované zemiaky, ktoré sa najprv predvaria v šupke asi 10 minút, ešte za tepla sa ošúpu, na hrubo nastrúhajú, restujú sa na cibuli na panvici s tukom do chrumkava, osolia,okorenia a posypú čerstvou majoránkou, druhou prílohou býva pažítková omáčka, chrenovo - jablčná omáčka so smotanou, kôprová omáčka, dusený špenát alebo zelené fazuľky s kôprom, je na vás, ktorý spôsob si zvolíte. :-) My sme teraz všetci poriadne prechladnutí a nám veľmi vyhovovala v tomto sychravom počasí práve tá stará tradičná klasická pôvodná viedenská verzia - také 3 v 1 :-))) Rovnako sa pripravuje tradičný klasický Viedenský hovädzí Tafelspitz z hovädzej kvetovej špičky a hovädzích špikových kostí a tak isto sa aj podáva.

    Viedenský Tafelspitz z teľacej kvetovej špičky a teľacích špikových kostí (fotorecept) - obrázok 15

Diskusia k receptu

pusta
@kukulienka71 , my sme sa včera skoro pobili o ten bod. č. 13, DDDDD, ale len obrazne :-))) máme nesmierne radi horúci špik z teľacích kostí na čerstvom chlebe :-)
Polievka je úžasná, silný a liečivý životabudič, je to niečo tradičné a vynikajúce, výborné v sychravom počasí a nachladnutí.
my sme kúpili teľací Tafelspitz v metre aj s teľacími špikovými kosťamii, včera som prebehla net a našla som e-shop Paleo, kde ti teľacie špikové kosti majú a za slušnú cenu, aj iné dobroty.
myslím však, že tvoj pán manžel ti všetko ako mäsiar a znalec v pohode zoženie, vrelo odporúčam tento klasický viedensky tradičný spôsob prípravy, budeš s ním veľmi spokojná a rodinka tiež.
vieš, ja sa rada prehrabávam aj v histórii jedla, ak sa niečo dozviem, rada sa podelím :-)
teší ma, že ťa tento starý recept a rovnako aj zaujímavé, čítanie zaujalo :-)
dakujem za pochvalu, tá úžasná chutná polievka sa uvarí prakticky sama
a hned máš tri výborné chody komplet, čo je veľká výhoda.
dakujem za uznanie.
micanela
poctiva polievka sa vzdy ceni, aspon u mna

len mne by to bolo asi luto a to paradne masko /aspon vacsinu/ by som vybrala a urobila z neho "druhy chod" ako to mas v bode 15 - uz som nieco podobne mala v restauracii a fakt mi bolo luto toho maska ked plavalo v polievke
megdesign1
Ten nazov nema z rohom stola nic spolocne:

Tafelspitz is the Austrian name of the meat cut which is used, usually from a young ox. This cut is typically known in the United States as the Standing Rump or Top Round, depending on the nomenclature of cuts used. The British cut would be called Topside. It is the top hind end of the cattle where the tail originates.
pusta
zase sa ozval "Pán NAJMÚDREJŠÍ" DDDDD
Tafelspitz je v preklade z nemčiny doslova "Roh stola" :-)))))
ty @medesign1 , ty nerozumieš po slovensky???, ked ti to slušne poviem?
tak ti to poviem polopatisticky, pakuj odtiaľto pod svoje recepty so všetkými svojimi múdrosťami akéhokoľvek druhu!!! na furt!!!
nie som na teba zvedavá a nie je tu na teba zvedavý nikto!
si drzý a dotieravý, ako ploštica, ktorej sa nikto nezbaví...chod radšej k tej tvojej dobrej kamarátke evičke alebo odprejskni domov či do práce!!!
megdesign1
Tafelspitz is the Austrian name of the meat cut which is used, usually from a young ox.

Tafelspitz je rakusky nazov rezu masa, ktore je spravidla z mladeho byka.

It is the top hind end of the cattle where the tail originates.

Je to horny zadny koniec dobytka, kde sa nachadza chvost.

PS: Mam dovolenku :D
pusta
@svedka , presne tak.
som rad, že si podala správny a podrobnejší výklad. :-)
dakujem ti
pusta
@svedka , ešte včera som si preštudovala podrobne aj link, ktorý si dnes pridala k receptu.
vdaka :-)
megdesign1
@svedka jasne. Doslovny preklad je tafel - tabula a spitz - spicka :)

Ale tak nemci su v tomto iny... Staci sa pozriet napr. na delenie zadnej nohy :D

Austrian butchers gave almost every muscle of beef a separate name. The hind leg alone is parted into 16 cuts: there is for example the Hüferscherzl, Hüferschwanzl, Nuss, Wadlstutzen, Gschnatter, Schwarzes Scherzl, Weißes Scherzl, Dünnes Kügerl, Schalblattel
amia
@pusta , ocenujem precizne spracovany recept na chutne jedlo. Z telacinky sa oplati toto jedlo vyskusat.
katkat
Fiha, toto je ozaj vysoka skola varenia. K jedeniu spikoveho chlebika by som sa asi neodhodlala, ale hlavne jedlo vyzera uzasne.
methi
Recept sa mi paci. Prave teraz by som neodmietla. Nemohli by sa tieto hadky uz skoncit? Vsetkeho vela skodi.
megdesign1
@2010 dal som link na Wiki... tam je to komplet. ;) Staci si precitat.

Tafelspitz (German Tafelspitz, literally meaning tip (of meat) for the table) is boiled beef in broth...

Tafelspitz (Nemecky Tafelspitz, čo doslova znamená špičku (mäsa) pre tabuľu) je varené hovädzie mäso vo vývare ...
megdesign1
CO DOSLOVNE ZNAMENA SPICKU MASA NA TABULU

Cize nie spicku stola - roh stola.

Zeby to bolo odvodene od samotneho tvaru svalu? ;)



megdesign1
@2010 ja som ragova na toto tvrdenie:

Tafelspitz je typické tradičné viedenské jedlo, pôvodne sa varilo na cisárskom dvore, podávalo sa na obed u cisára Franza Jozefa I.-ho, ktorý však obedoval rýchlo a jeho úradníci museli vstať, ked dojedol, obed sa pre nich skončil, aj ked nedojedli, potom sa ponáhľali najesť do hostincov, kde sa im už ušlo miesto len na rohu stola - odtiaľ ten názov.

Odtial ten nazov nieje.
pusta
@svedka , áno to je doslovný preklad slova Tafelspitz = roh stola.
@2010 , uviedla som v úvode, od čoho pochádza názov tohoto jedla podľa legendy.
upresním:
preklad z nemčiny sa môže vysvetľovať aj ako špička Tabule, ale to už v modernejšej verzii.
doslovný preklad a význam slova Tafelspitz z nemčiny však = roh stola.
pusta
@amia , snažila som sa recept spraviť precízne a zroumiteľne, študovala som ho pol oka pred pridaním a radila som sa j so sa so šéfkuchárom. nie je to ťažké, len som nemala odvahu ho pridať len tak bez overenia a podložených vedomostí :-)
veru, z teľacinky sa oplatí toto jedlo vyskúšať :-) je výborné.
dakujem za uznanie.
pusta
@katkat , poctivé varenie je vždy vysoká škola varenia :-)
teší ma, že hlavné jedlo vyzerá vždy úžasne.
nám ten špik neuveriteľne chutí, ked sme boli deti, otec nám ho dával ako teplé predjedlo :-)
dakujem za krásnu pochvalu.
pusta
@tinca , snažím sa ako najlepšie viem s tými fotkami, potešila si ma :-)
dakujem za uznanie a 5*
pusta
@methi , verím, že by si si dala práve teraz :-)
som rada, že sa ti Tafelspitz páči.
hádky by tu určite neboli, keby sa pán ZABLOKOVANÝ v kuse nepredvádzal, dotieravo sa nevnucoval za každú cenu a uvedomil si už konečne, že je raz zablokovaný a tie jeho premúdrelé reči nikoho nezaujímajú.
máš úplnú pravdu.
dakujem.
pusta
@2010 , tu je niečo o rakúskom cisárovi Franzovi Jozefovi I. a jego stravovacích zvyklostiach, on dojedolo, odpratalo sa hned všetko zo stola a nielen jeho úradníci, ale aj rodinní príslušníci vstávali od stola hladní.
pozri tu:
 czech.ruvr.ru/2011/04/13/48872832/...

neviem nájsť presne ten článok, kde sa píše, že úradníci odchádzali hladní rýchlo do najbližších hostincov sa najesť po rýchlom cisárskom obede a ušlo sa im miesto už len narohu stola a odtiaľ ten názov jedla pochádza.
mimochodom presne o tomto, že názov jedla podľa legendy pochádza z toho - roh stola, hovoril aj šéfkuchár Robert Bede v reláciii Chute monarchie - Viedeň, na TV paprika :-)
pusta
@finczi , tá teľacia špička je fakt nádherná a prvotriedna :-)
je to skutočne perfektné jedlo :-)
dakujem za uznanie.
pusta
@rocco , verím, že by si si dala aj ty :-)
teší ma, že aj ty považuješ ten receptík za super :-)
no vidíš, to tu nevie nikto, prečo tu trapoší DDDD
vlastne vedia, len sa nevyjadria, nikto tu nie je na jeho obsmŕdanie na Varecha.sk zvedavý.
dakujem za pochvalu.
megdesign1
@pusta :D Nie, madarsky "nemtudom" a ani nechcem.
Mne chodi PaprikaTV v cestine, neviem ako tebe. /Skylink/
pusta
@skillet , kašlem na neho z vysoka, to je ako ked vajce učí sliepku, čo sa ako má alebo nemá variť, on pre mňa nie je partner v ničom :-)
@2010 ho vystihol, že tu predvádza svoj "tantrický" sex DDDDD
som rada, že ty považuješ recept za pekný, moje recepty hodnotíš ako dobré a ešte viac ma tešia fotky :-) len sa učím stále :-)
dakujem za krásne uznanie - vážim si to.
1x pusta
pusta
@micanela , u nás doma sme mali radi tiež vždy poctivé jedlo a varilo sa super. :-)
ked som bola ešte dieťa, mama to varievala v nedeľu z veľkého kusiska teľacej špičky a teľacích špikových kostí , špik bol ako predjedlo, do polievky dala tenučké domáce rezance a zeleninu, mäso odložila vcelku. v pondelok mala voľný deň, u nás sa vtedy pralo a žehlilo, na obed pokrájala mäso na rezne, zohriala v polievke a podávala bud s viedenskou alebo rýchlou žemľou knedľou a kôprovou alebo jablkovo chrenovou omáčkou so smotanouako druhý hlavný chod.
ja som mala teraz tiež dosť mäska, tak som ho rozdelila časť do polievky a časť ako hlavný chod s jablkovým chrenom. mali sme aj dnes.
dakujem za pochvalu.
sjuz
veľmi pekný, klasický recept:)
jerica
Receptom si ma vrátila do mojich detských čias , nedeľa , presne takto spravený tafelspitz .
Moja mama vždy povedala , dnes je tafelspitz , nič viac nič menej , určite si to zopakujem :-) Nepýtali sme sa čo to je , vedeli sme , že je to výborné.
Nezabudnem , pred polievkou sme jedli chlebík so špikom , k tomu chren .
pusta
@sjuz , to ma veľmi teší. :-)
dakujem za krásne hodnotenie.
pusta
Ach,@jerica , možno neuveríš, ale ked som varila Tafelspitz, myslela som intenzívne na teba :-)
v časoch nášho detstva, tam, kde sme vyrastali, Tafelspitz býval úžasný nedeľný obed, aj u nás sa pripravoval a podával ako píšeš :-)
tiež sme sa nič nepýtali ako deti, vopred sme sa tešili.
dnes má Tafelspitz - tvoja obľúbená "židovka",aj pre mňa ničím nevyčísliteľnú spomienku na rodinu a šťastné detstvo :-)
dakujem ti za uznanie, vážim si to od teba veľmi.
Prajem Ti Pekný deň :-)
boxik
Pusta opäť krásny recept , ale tentokrát ma zaujala tvoja tvrdá obhajoba svojej pravdy, takých ľudí čo sa nedajú obdivujem.
zolik
@pusta , len ako Info pre Teba. Tato diskusia ma zaujala uz pred par dnami, tak som sa opytala mojho manzela, ktory je Viedenak. Podla ineho pribehu, ktory sa traduje, "Tafelspitz" vznikol v hoteli Sacher a vynasla ho legedarna Anna Sacher. Ma sice suvislost s cisarom, ale trochu inu. Tradicne sa pouziva mäso zo zadnej casti boku, tesne nad chvostom tzv. "Rinderhüftspitze".
pusta
@zolik , tvoj pán manžel to pozná tak, ale to už je o pekných pár desiatok rokov neskoršie, než sa začal variť vo Viedni, teda na cisárskom dvore.
možno dnešní Viedenčania varia tak, ako tvoj pán manžel, nevylučujem.
ja som písala, ako sa o tom hovorí podnes podľa legendy.
dovolím s však poznamenať, že pôvodný a pravý viedenský Tafelspitz sa tradične vždy zásadne varí len z kvetovej špičky a špikových kostí..
históriu o tomto jedle som si dôkladne naštudovala, to mi ver :-)
dakujem za tvoj milý príspevok.
pusta
@zolik , nedočítala som sa nikde, ani v historických análoch, že by viedenský
Tafelspitz vznikol v hoteli Sacher alebo sa varil z tzv. "Rinderhüftspitze". ani to, že by cisár Franz Jozef I. navštevoval hotel Sacher-
pusta
Milý@boxik , vedela som, že idem s kožou na trh a vedela som veľmi dobre, že sa do mňa obujú, najmä preto, že je to recept odo mňa :-)
preto som si ho podrobne naštudovala už pol roka pred pridaním, nestačilo mi, ako sme ho varili len u nás doma.
tak jasne, že ho potom aj tvrdo bránim, však ide o starý tradičný viedenský recept, nejde tu vôbec o mňa, čo žiaľ, mnohí nevedia. cením si tvoj obdiv :-)
som rada, že recept hodnotíš ako krásny.:- )
dakujem ti za uznanie, veľmi si to od teba vážim.
zolik
@pusta kedze viem, ze po nemecky vies velmi dobre skopirujem odstavec z oficialnej stranky Spolkoveho Ministerstva - Das Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
Die Legende des Tafelspitzes:
Der Legende nach wurde der Tafelspitz im berühmten Hotel Sacher in Wien erfunden - und
zwar nicht für Kaiser Franz Joseph I (1830-1916), sondern für seine Hohen Militärs.
Franz Joseph I. aß sehr rasch und bei jedem Gang nur wenige Bissen. Nach der strengen
Hofetikette durfte aber niemand vor oder nachdem der Kaiser das Besteck weggelegt hatte,
selber essen – zum Leidwesen jener hohen k.u.k. Militärs an der Hoftafel, die noch nicht
einmal eine Speise serviert bekommen hatten. Sie mussten nachher ins Sacher essen gehen
um ihren Hunger zu stillen.
Die legendäre Anna Sacher ließ für die hungrigen Militärs ein Gericht vorbereiten, das
stundenlang vor sich hinkochen konnte und dabei sogar noch besser wurde – der Tafelspitz.
A tu je zdroj: www.bmlfuw.gv.at/ministerium.html...

Je tam uvedena cela historia jedla menom "Tafelspitz" aj s objasnenim, ze s rohom stola tento kusok mäsa nema nic spolocne. Prajem prijemne citanie a pekne poobedie.
používateľ nemá avatar
asu
asu
Milá@pusta , ďakujem za dokonalý recept. Napísala si to tak dokonale, že toto úžasné jedlo dokáže uvariť hádam každý. Rcp.ukladám a určite pri vhodnej príležitosti použijem.
Prosím Ťa nenechaj sa odradiť "teoretikmi" s vedomosťami z internetových vyhľadávačov a inteligenciou foxteriérov.....
Tento portál je o varení a ak prináša dobre receepty tak plní svoj účel a je vedľajšie či to chutilo nejakému monarchovi, prezidentovi alebo inej "pomazanej hlave" hlavne, že to chutí nám.
Ešte raz srdečné vďaka.
zolik
@asu nie som teoretik nakolko som 24 rokov zila vo Viedni a moja skoro cela rodina z manzelovej strany su Viedencania. Ak si si nevsimol, nekomentovala som recept. Komentovala som historiu k nemu, o ktorej sa tu rozprudila diskusia a o tej aj ja nieco viem. @pusta vie velmi dobre o com hovorim. Inak ak sa chces niecomu priucit aj ty mozes si precitat stranku tiez. Je aj v anglictine. Staci len kliknut na EN.
pusta
@zolik , nemaj obavy, ja hovorím plynule "hochdeutsch" po nemecky :-)
v tom tebou okopírovanom texte sa o práve o tom píše, že vysokopostavení vojaci - od tabule cisárskeho dvora, teda vládny kabiinet jeho veličenstva - sa hladný ponáhľal do hotela Sacher, kde legendárna Anna Sacher už hodiny dlho predtým varila Tafelspitz.
nie je však nikde ani púha zmienka o tom, že by Tafelspitz vznikol v hoteli Sacher, že by tam išiel osobne aj cisár Franz Jozef I. alebo že by sa varil Tafelspitz z iného ako z kvetovej špičky :-)
preklad pojmu Tafelspitz som uviedla už 1.septembra 2014 o 14,46 hodine.
doplním voľnejší preklad Tafelspitz ako tabuľa, vrch stola, za vrchom stola,...tiež vo význame roh stola, presne toto bolo aj v TV Paprika v relácii Chute monarchie - Viedeň, povedané.
je známe, že tabuľa je zložená zo stolov, ktoré sa obyčajne usporiadajú obyčajne do tvaru "T" alebo tvaru "U", už som bola zúčastnená aj na diplomatických raňajkách na Pražskom hrade, kde pre množstvo zúčastnených bola tabuľa usporiadaná vo viacerých rovnobežných dlhých radov. za vrchstolom sedel prezident republiky ako hlava štátu.
v každom usporiadaní sedí podľa prísnej etikety za vrchstolom tabule vždy hlava štátu, prítomní pri jeho príchode povstanú, zasadnú znovu, až ked si sadne hlava štátu a ked hlava štátu znovu vstane, povstanú aj ostatní a odchádzajú hned po odchode hlavy štátu.
dakujem za potvrdenie takýmto serióznym dokumentom :-)
aj ja ti prajem príjemné čítanie :-) a Pekný deň.
pusta
@zolik , nemusím vôbec hľadať :-)
to som mala prečítané z toho tebou pridaného linku už dávno pred pridaním tohoto receptu :-)
dakujem ti. si milá.
1x pusta
2010
@zolik , zaujmave, ale sorry, teraz nemam cas, ale aspon budem mat co robit ked poletim, emiraty maju internet celu cestu tak budem mat dost casu sa hrabat.Vsetky stare recepty maju niekolko teorii, minule som sa takto dostal omylom k zrodu stroganoffa a teraz pride na radu tafelspitz akurat daco co ma dnes inspirovalo :-) mozno je to taliansky recept hmm...
In fact, many of the city’s most famous dishes had foreign origins, as the cuisines of the Hungarians, Italians and Czechs influenced (or in some cases, introduced new dished into) Vienna’s traditional native cuisine. Over time however, these dishes were so adapted to the Austrian tastebuds that nowadays, few people would associate the tafelspitz with Italy, the apple strudel with Turkey, or the wiener schnitzel with Milan.
1x zolik
pusta
Milý@asu , ja sa nenechám odradiť nikým, neboj :-)
som rada, že recept považuješ za považuješ za dokonalý, podľa ktorého
dokáže uvariť toto úžasné jedlo každý. :-)
dala som si záležať na detailoch a napísala som niečo aj o pôvode a histórii tohto dnes už legendárneho jedla.
najprv sa varilo a podávalo podľa prísnej španielskej etikety len na rakúskom cisárskom dvore, treba podotknúť, že ich kuchyňa bola do značnej miery ovplyvnená francúzsky kráľovským dvorom.
z cisárskeho dvora sa recept dostal na stôl šľachty, odtiaľ cestou ich kuchárok a slúžok sa rozšíril do lepších domácností a dalej - až zľudovel a neskôr sa touto cestou dostal aj široko - daleko do celej Rakúsko - uhorskej monarchie, odkiaľ väčšinou tie kuchárky a slúžky pochádzali, aj do ich domovov. recept sastal obľúbeným v celom svete a všade ho poznajú ako tradičný Viedenský Tafelspitz z kvetovej špičky a špikových kostí. Treba však uznať, že tí chudobnejší ho varili aj z iných častí mäsa.
a máš pravdu - hlavne že sa tento úžasný recept zachoval
a chutí podnes deň aj nám :-)))
dakujem ti za uznanie a krásne ocenenie mojej práce :-)
1x pusta
pusta
@2010 , vidíš, teórie sú rôzne :-)
ak sa budeš hrabať v pôvode Tafelspitz, tak sa prosím ťa, pozri aj do francúzskych gastronomických historických análov, kedže rakúska cisárska kuchyňa bola značne ovplyvnená francúzskym kráľovským dvorom, najmä čo do varenia vývarov z mäsa, možno aj tam niečo zaujímavé nájdeš.
predpokladám, že talianska proveniencia môže súvisieť podobne a rovnako ako pri tradičnom známom Wiener Schnitzel. /marshal grof von Radetzky/
dakujem vopred.
1x pusta
zolik
@no ved prave, Tafelspitz vynasiel Cisar Pan, mozno aj sam. A rakuske spolkove ministerstvo by si malo upravit stranky, lebo nepozna vlastnu historiu.
megdesign1
@zolik som rad, /vlastne nie, lebo je to smutne/ ze si sa mohla na vlastnej kozi presvedcit, o com to je ;) Isto vies, o com hovorim/pisem ;)
1x zolik
pusta
@zolik , no taaak, ukáž, kde som tvrdila, že Tafelspitz vynašiel Cisár Pán??? čo sú to za nezmysly?
ukáž mi to, kde som to napísala??? čo to tu prekrúcaš, čo to tu splietaš??? však si vedela, že hovorím perfektne po nemecky, tak som si to pozorne prečítala a kúsok preložila. môžu si to overiť aj iní.:-)))
zrejme si s tým nepočítala, že aj iní vedia nemecky, nielen ty sama.
v tom dokumente píšu len to, čo som napísala v úvode a v komentároch.
dakujem, že si taký seriózny dokument pridala a potvrdila to všetko. :-)
pusta
@Meg , však tvoja selftudy je svetoznáma DDDDD
pomôž si sám :-)
pusta
@zolik , najprv dáš dokument z Rakúskeho spolkového ministerstva , kde píšu presne to isté, čo som napísala v úvode receptu a v komentároch,
zrazu to poprieš čo je tam napísané a ešte aj napíšeš nezmysly a prekrútiš.
teraz už aj ja viem, kto si a aká si a o čo ti išlo.
už nevysvetľuj, je to tam čierne na bielom a všetci sa môžu na vlastné oči presvedčiť, ako si zavádzala. :-))) niet o čom viac hovoriť...dôkaz je daný tebou 3.9.2014 o 13,26 hodine.
dakujem ti.
pusta
@zolik , najprv dáš dokument z Rakúskeho spolkového ministerstva , kde píšu presne to isté, čo som napísala v úvode receptu a v komentároch,
zrazu to poprieš čo je tam napísané a ešte aj napíšeš nezmysly a prekrútiš.
teraz už aj ja viem, kto si a aká si a o čo ti išlo.
už nevysvetľuj, je to tam čierne na bielom a všetci sa môžu na vlastné oči presvedčiť, ako si zavádzala. :-))) niet o čom viac hovoriť...dôkaz je daný tebou 3.9.2014 o 13,26 hodine.
dakujem ti.
1x pusta1
megdesign1
@pusta co je "selftudy"? Co ma "selftudy" spolocne s mojim predchadzajucim komentom...? Explaine me, pls....
svedka
@meg bolaaa ma oci z tej anglictiny :D ale nie,vazne,uz to nechajte tak,prosim pekne a mte u mna pivko :)
zolik
@meg si sa nechal nalakat na pivo! Tak nech chuti. ;-)
pusta
ak nemáte čo povedať priamo k receptu, ocenila by som, keby ste o iných veciach diskutovali inde.
dakujem.
pusta
@Meg , ty si @svedka ? DDDDDD
no nepovedz., tebe nebudem nič vykladať, písala som "dakujem" jej, nie tebe :-)))) do toho a nič!!!
megdesign1
A sak totok... tie tvoje preklepy pan @popi /@popolvar / a nebudem menovat dalej... mam rybicky v oleji, cibulka a chlebik /domaci/ pred sebou a - nenecham si kazit chut starou babou... Have a nice... lonely night... :/
jozka2
@Meg. ,@Pusta si musi vysoko cenit to,ze si jej dal 1*.Od teba to znamena,ze recept je vyborny,lebo ty sa nepristavujes pri recepte ,ktory nie je prinosom do gastronomie a tento si ohodnotil.I ked len 1*,mozna si sa hanbil dat viac,ale tie urazky ktore tam zacinas pridavat nie su hodne cloveka s vysokym IQ.Zalezi na tom kto ma pravdu co pise historia?NIE,lebo sa v nazoroch lisi,takze kazdy ma tu svoju pravdu I @Pusta ,i @Zolik ,ale chut jedla zmeni iba dobra,alebo zla kucharka.
1x pusta
pusta
@jozka2 , neviem, či vieš aj ty plynule po nemecky....
máš pravdu vo všetkom, až na jednu veľmi podstatnú maličkosť.
ten dokument od Rakúskeho spolkového ministerstva jednoznačne potvrdzuje to, čo som napísala ja, nie to, čo tvrdí @zolik a pridala ho ona sama ako dôkaz :-)
nikde som netvrdila, že recept vynašiel sám Cisár Pán, ani som netvrdila nikdy, že Rakúske spolkové ministerstvo nepozná vlastné dejiny...
@zolik sa strašne prepočítala, ak si myslí o sebe, že len ona vie nemecky a varecháči nie.
je jasné, že jej išlo len o rozpútanie hádky a šikany, podarilo sa jej to, pekne sa gnädige Frau predviedla, len čo je pravda :-)
to vie posúdiť každý, kto si ten dokument prečíta a hovorí dobre aktívne po nemecky :-)
áno, môže byť spokojne aj viac teórií o mieste vzniku Tafelspitz,
zasmiala by som sa, keby @2010 našiel jeho pôvodne taliansky pôvod a ešte viac, ak francúzsky. :-)
dakujem za tvoj výstižný komentár.
pusta
@jozka2 , nebude sa to síce páčiť, ale poviem to novinárskym slangom:
pridať dobrý recept, to je tu to isté ako "Hodiť perlu sviniam" :-)))
ospravedlňujem sa za presné citovanie každému bez výnimky.
jozka2
@Pusta ,nerozumiem preco sama rozpiplavas nepodstatne veci pod svojimi receptami,nechaj kazdeho nech sa vyjadri a nebojuj,len o svoju pravdu.@Zolik ma svou pravdu a ty svoju,nechaj ju byt,lebo verzii z historie je vela a toto do diskusie o kvalite jedla nepatri,to je iba nazor jedna baba pvedala a skutek utek.Madari tvrdia,ze recept na szeg.gulas je ich recep a nie je to Pravda,vynasli ho vo Viedni,ked tam prisiel jeden uradnik tesne pred siestou a kuchar mu mohol ponuknut iba zbytok kapusty a masa.on povedal tak mi to zmiesaj a zistili,ze je to dobtre jedlo,no a teraz sa mate hada kto vynasiel tento recept?Potom sa tam hadate,ze je to spica stola,nie nie je to spica stola,lebo z cudzich jazykov sa neda doslovne prekladat do slovenciny,lebo maju iny vyznam to dobre kazdy vie tak preco sa hadate a zaspamovala si si pre hlupost vyborny recept.
pusta
@jozka , ja som tento recept nezaspamovala, obhajovala som ho.
ak hovoríš plynule po nemecky, prečítaj si ten dokument v nemčine a presvedčíš sa sama a zistíš, že som ho preložila správne.
1x pusta1
zolik
Maj svoju pravdu, Moj Ty Boze ochranuj, aby niekto mohol mat viac znalosti a informacii o danej teme ako Ty. A nejedna sa o recept, ale jeho pozadie, tzv. Povod, hysteriu ;-) Tafelsilber tiez nemusi byt to co by byt malo. Asi si rozumieme., ze?
pusta
@zolik , mne vonkoncom nevadí, ak má niekto iné vedomosti o pôvode. uvítam, ak to aj podloží zdrojom.
rada sa o tom dozviem niečo viac.
ty si síce pridala seriozny zdroj, lenže v tom dokumente z Rakúskeho spolkového ministerstva píšu presne to isté, čo som ja napísala v úvode a v komentároch.
potvrdili presne to, čo viem ja a nie to, čo si napísala ty :-)
nepotvrdzujú to, čo píšeš ty mimo tohoto dokumentu.
o toto tu ide.
a ty spravíš zo mňa idiota, ktorý tvrdí, že Tafeklspitz a teraz ťa doslova citujem:
"Tafelspitz vynasiel Cisar Pan, mozno aj sam. A rakuske
spolkove ministerstvo by si malo upravit stranky, lebo nepozna vlastnu historiu."
toto ty považuješ za viac vedomostí??? ja to považujem za podraz a osočovanie od teba.
prepáč, je to od teba unfair.
ja som to nikdy a nikde nenapísala, ak áno, ukáž mi, kde???

1x pusta1
pusta
@2010 , budem veľmi rada, ak to preložíš a pridáš.
ešte ťa pekne poprosím, ak by si našiel niečo o Tafelspitz aj vo francúzskych historických gastronomických análoch, pridaj aj to.
nemám tú možnosť.
mňa tieto veci veľmi zaujímajú.
budem ti za obohatenie veľmi povdačná, anglicky nehovorím, žiaľ.
dakujem.
mesiar50
Maso ktore po odkosteny od kriznej kosti vyzera na vrchnej casti ako nejaky franforec no krajsie prirovnanie bude asi ku nejakemu kvetu trebars aj k ruze.Maso na obrazku je samozrejme uz po kuchynskej uprave.Spominane hovadzie maso sa nachadza pri chvostovej casti dobytka resp.pri spice chvosta.Rump steak,kvetova spicka,po madarsky rozsa(ruza u teliat)u dospelych jedincov farto.Kedze je uz skoro sucastou chvosta dobytka je vhodna na pripravu chutnych polievok.Po niekolko dnovom odlezani je vybornou surovinou aj na pripravu steaku.Tvoja polievka vyzera vabivo a chutne.Kazdemu z vas zelam peknu nedelu !


pusta
@hedwiga504 , som rada, že si ten link pridala.
pozorne som si to prečítala a preložila:
1. píšu, že cisár Franz Jozef I. vášnivým fanúšikom Tafelspitz a iných druhov hovädzieho mäsa, to znamená, že sa Tafelspitz varil na cisárskom dvore.
2. píšu, že ked cisár dojedol, museli dojesť všetci odchádzali od stola hladní, teda jeho vládny kabinet. /vysokí dôstojníci/
3. píšu, že podľa menej spoľahlivých zdrojov bol údajne vynájdený v hoteli Sacher
4. tá "legendárna" Anna Sacher bola iba domovníčkou v hoteli Sacher, nie kuchárkou.
5. že domovníčka Anna Sacher ľutovala hladných vojkakov, ktorí sa prišli do hotela Sacher najesť a už hodiny dlho predtým im varila túto polievku.

teda to, že Tafelspitz vynašli v hoteli Sacher, nie je faktograficky vôbec historicky podložené. Pravdou je len to, že sa Tafelspitz varil aj tam.

dočítala som sa ešte, že Tafelspitz vznikol oveľa skôr, niekedy okolo
r. 1549 - 1551 a do Viedne bolo privezených 200 000 kusov madarského stepného dobytka, v roku 1650 bolo privezených 43 620 kusov.
Varený tradičný Tafelspitz má však svoj pôvod vo Viedni už v 19. storočí, zatiaľ čo cisár Francz Jozef vládol v rokoch
1846 - 1916 /narodil sa v roku 1830/.
v rokoch jeho vlády žila aj spomínaná Anna Sacher, ktorá bola podľa tvojho linku len domovníčkou hotela Sacher.

@zolik pridala dokument Rakúskeho spolkového ministerstva, nie toto a hovorila o niečom inom,ako je v ňou pridanom dokumente ako dôkaze.
pusta
@mesiar50 - lacikám, som veľmi rada, že si pridal ako odborník - mäsiar upresňujúce informácie a krásnu fotografiu. :-)))
teší ma, že moja polievka sa ti páči.
dakujem.
tiež ti prajem Peknú nedeľu :-)
jujoska
@renlienka... nabuduce ked budem varit slepaciu polievku si pripravim pre rodinu k obedu prednasku o povode polievky, aj sliepky, zajdem hlbsie do analov...urcite ich to zaujme a potesi, tak ako vsetkych, ktori toto musia absolvovat spolu s vami. Kedy konecne toto skonci
pusta
@renullienka , @jujoska , čo zaujíma vás, to mi je ukradnuté.
je nás tu viac, ktorých nezaujíma len dobre sa nadlábnuť, ale nás zaujíma aj história dobrého jedla.
tie vaše skveléééé recepty by som rada videla a nie som sama DDDDD
Hovgh.
jujoska
ked uz si taka dokonala v cudzich jazykoch, teda pardon, v pouzivani prekladaca, tak HOWGH :-D
pusta
@jujoska , ovládam sedem svetových jazykov plynule a žiaden prekladač nepotrebujem :-)))
angličtinu neovládam, no a???
bola by som veľmi zvedavá, koľko jazykov ovládaš ty sama, rada ťa vyskúšam DDDDD
si trapná, ako vždy.
jujoska
to je super ze plynule ovladas 7 svetovych jazykov, prezradis nam aj ktore? Ja by som si netrufla o sebe povedat, ze plynule ovladam, ale dohovorim sa anglicky a nemecky.
pusta
@jujoska , ovládať plynule a dohovoriť sa - to sú dve rozdielne veci.
ale aj to je dobre vedieť.
čiže skúšať ťa nebudem :-)
jujoska
takze sa nedozvieme ktorych 7 svetovych jazykov ovladas... presne ako som predpokladala :-D
pampusik
Pusta keby ovládala aj 15 jazykov, jej ostrý jazyk nechápe 99% varecháčov a možno ani redakcia :D
pusta
@jujjoska , neklebetím :-)
nie som ty DDDDD
@pampusik , a čo tak zrazu:
tebe som odpovedala vždy slušne a tým druhým po zásluhe, ako oni mne, tak ja im.
čo sa ti na tom nezdá a čo chceš pochopiť?
pampusik
Však ja nič, ja ti rozumiem. Recept kvalitný, aj fotka po dlhej dobe super. Peknú nedeľu Pusta :D
pusta
@pampusik , to som naozaj úprimne rada :-)
veľmi pekne dakujem, potešil si ma :-)
Peknú nedeľu aj tebe prajem!
kukulienka71
Už som recept zhodnotila aj uložila, páči sa mi. Ja mám rada aj históriu, omáčku okolo receptu:-) ale vôbec sa mi nepáči spôsob ďalšej komunikácie pod týmto receptom:-( Cením si, @pusta , že si vynaložila veľa času k predloženiu tohoto jedla. Ale bojovať tu zubami-nechtami za svoju pravdu by som určite nechcela, diskusie sa tu zvrtnú jedna radosť:-( v tvoj neprospech, samozrejme. Nechaj to už tak, ty máš svoju pravdu, aj iní ju majú, presviedčať niekoho o histórii sa nedá, nezaškodilo by ti trocha diplomacie, lebo týmto zarytým správaním si len škodíš. Musíš si uvedomiť, kedy sa dá a kedy je zbytočné trvať na svojom, to ti píšem v dobrom. S mojou znalosťou nemčiny a logikou to vidím tak, že keď cisár dojedol, museli sa pratať aj ostatní, vojenskí hodnostári sa šli teda hladní najesť do hostinca Sacher, kde im Anna Sacher už hodiny vyvárala Tafelspitz, čo je označenie kvetovej špičky zo stehna. O pôvode toho názvu tam nikde nič nevidím a v tejto súvislosti sa mi nezdá logické označenie roh stola, ale označenie kusa mäsa, ako spitz-špička. Nie vždy sa dá prekladať doslovne. To, že to hovorili v TV Paprika, mi nepripadá ako dôkaz, že to tak aj je:-) A podľa mňa na tom ani tak veľmi nezáleží, hlavne, že to je dobré jedlo, pripravíme si ho s láskou našim blízkym a vychutnáme si ho v pokoji. Budem rada, ak to pochopia všetci ako pokus o zmier a bude tu kľud a príjemná atmosféra:-) Peknú nedeľu!
pusta
@kukulienka71 , mne nevadí, ak niekto pridá iné vedomosti.
vadí mi, ked tvrdí niečo iné, ako čo pridal ako dôkaz, inými slovami @zolik spraví zo mňa idiota, to ja považujem za podraz.
mňa história jedla zaujíma, aj ked sa pramene o pôvode jedla rozchádzajú, rada sa o tom dozviem. mám to uvedené aj vo svojom profile. napísala som tak, ako viem a zistila som, neklamala som a preložila som aj iné dokumenty,. ktoré tu boli pridané. to nepovažujem za chybu, skôr prednosť, aby si mohol pozrieť každý, ev, porovnať s dokumentom tu.
o toto tu celý čas išlo.
z mojej strany je to všetko, dúfam, že rozumieš teraz aj ty mne.
1x pusta1
pusta
@kukulienka71 , viem, že ty si to myslela v dobrom a napísala si svoj názor úprimne a čestne.
vážim si to od teba a dakujem ti.
Aj ja Tebe prajem peknú nedeľu.
citatel
pusta, ked si myslíš že to máš v poriadku nereaguj, tvoje reakcie na komentár megadizajna pokazil celkom dobrý dojem z receptu, zbytočná ješitnosť .... nechaj nech si povie svoj názor každý, akýkoľvek, až to ustojíš budeš ozaj skvelá ... varit to ale podla teba nebudem, pokazila si
pusta1
@citatel , vieš, mať názor je jedna vec a vedieť a mať pravdu, je druhá vec, preto bolo pre mňa ťažké nereagovať vtedy.
najmä ak hovoríš perfektne nemecky, ešte aj podrobne preložíš a tárajú nezmysly, predsa "Hausmeisterin" je v preklade domovníčka a nie majiteľka hotela, ktorá robí v jednej osobe domovníčku a kuchárku zároveň :-)
avšak máš pravdu ty, nie je potrebné vždy reagovať na komentáre.
súhlasím s tebou a dakujem za tvoj komentár.
1x pusta1
citatel
určite si šikovná, nepochybujem o tom, pri prezentovaní ti však uznanie prinesie hlavne filozofia, lebo názory a to, kto vie a má pravdu, to je furt o kuchyni, ak ti niekto napíše pusta dobre sme si pochutili - vďaka tebe ... čo iné potrebuješ. Vôbec nie je dôležité či je to taký alebo onaký špic, roh stola či čo, tým sa to len komplikuje a priťahuje vŕtačkových diskutérov. Fandím ti, veľa šťastia.
pusta1
@citatel , iste, každý máme tú svoju filozofiu a dosť ťažké je prijať aj iné filozofie, ale aj to sa dá.
veľmi výstižne si to napísal, možno s tebou len súhlasiť.
dakujem za úžasné hodnotenie mojej práce, som rada, že mi fandíš a dakujem za pekné prianie, prajem veľa šťastia a životného elánu aj ja tebe :-)
ziegelfeld1968
@pusta
Vážená pani, keď som chodil na jazykovú školu na Palisádach tak nás pani profesorka PhDr. Lukšicová upozorňovala na otrocké preklady z nemčiny. Taký je aj tento Váš otrocký preklad Tafelspitz-nejaký roh stola. Nechce sa mi teraz hľadať špeciálny slovník vydaný ešte za komunistov pre profesiu kuchár-čašník. Ja som sa síce na rozdiel od Vás nikdy v Prahe nezúčastňoval diplomatických akcií,ale slovenský výraz pre Tafelspitz je hrudka. A už keď sa oháňate svojimi znalosťami nemeckého jazyka, dovoľujem si Vás upozorniž že všetky podstatné mená v nemčine sa píšu s veľkým začiatočným písmenom, takže Hochdeutsch. V súvislosti s Vašou osobou ma inšpiruje ešte jedno nemecké podstatné meno ktoré sa začína na V a ktoré radi používajú Slováci, ale to by bolo moc.
pusta1
váš komentár je určite veľkým prínosom a veľmi hodnotný :-)
1x pusta1
ziegelfeld1968
Môj komentár je hodnotnejší ako komentár klamárky, ktorá sa vydáva za dcéru hráča Slovana. Jožo E. asi nevedel akého hada si chová na prsiach.
zolik
@ziegelfeld urcite si si vsimol, ze som na ten vyraz Tafelspitz reagovala. Je to druh mäsa. Vo Viedni Schlögl (neviem to prelozit) po latinsky Masculus glutaeobiceps. urcite to nie je Roh Stola.
Anna Sacher bola majitelkou hotela Sacher a pod jej vedenim sa Hotel Sacher dostal medzi 5 najlepsich hotelov vtedajsej Europy. Ako domovnicka by to asi nedokazala. :-)
tu je zial zbytocne na cokolvek reagovat a vysvetlovat.
jozka2
Boze moj svaty.Komu zalezi ako to rakusaci prelozia,toto slovo sa neda doslovne prelozit je to nad slnko jasne,ide o kus masa spicky ako rozpisal odbornik na slovo vzaty masiar 50.Neviem koli comu pusta prekladala tento vyraz,ale kazdemu je zname co to je,preco sa zasa vraciate k nepodstatnym veciam.Je ten nemecky vyraz tak dolezity ked sa nikto z odbornikov nenasiel aby napisal svetu slovensky masiarsky vyraz na ten kus masa?
zolik
@jozka2 nemusis hned svojho Pana Boha si na pomoc brat. a nie je to nemecky ale rakusky vyraz. ide o tradicne jedlo Viedenskej kuchyne. a nie o roh stola. asi mas potrebu obhajovat. a rakusaci nemusia prekladat vobec nic. a ano zalezi mi na tom, aby sa neprekrucala historia.
pusta1
@jozka2 , máš úplnú pravdu, presne to popísal @mesiar50 :-)))
a je to tak, ako to napísal @citatel :-)))) citujem:

..."Vôbec nie je dôležité či je to taký alebo onaký špic, roh stola či čo, tým sa to len komplikuje a priťahuje vŕtačkových diskutérov."...


pusta1
@zolik , hráš sa na znalú odborníčku a máš to poriadne dopletené :D
užívaj správne latinské názvy, ak nevieš po latinsky, neprekrúcaj a radšej nepíš, bude to múdrejšie.
ide o sval Musculus biceps femoris, tiež nazývaný aj ako
Musculus gluteobiceps.
nie tvoja zavádzajúca skomolenina :-)))
podstatné meno Masculus je správne v preklade Muž, Samec DDDDD
máš v tom hokej, ako aj v mnohých iných veciach. :-)
frezia68
Kto má potrebu na Vareche o odborné diskusie a aby sa neprekrúcala história? Veď ide o jedlo,aj ja som ten istý recept pridala a prešiel v pohode,bez odborných diskusií.Kto chce psa biť,palicu si nájde.Asi sa niekto ozaj nudí a hľadá zámienky k zádrapkám a prejde aj k starým receptom,len aby bojoval s veterným mlynom.Asi vás život ešte málo prefackal,že sa tu chcete tak úboho realizovať.Tešte sa z receptov,pridávajte komentár k receptu,nie k histórii,preto sme sa zaregistrovali.Je to úbohé,ako chcete byť jeden múdrejší,ako druhý.Už zasa dlho Varechu neotvorím.
radost
@frezia68
súhlasím s tebou..človek dostal od stvoriteľa danajský dar..stále musí niečo riešiť..a nedokáže sa tešiť..už aj len z toho-že ešte dnes TU JE..bo aj to je dar,za ktorý dakujem..
pusta1
@jozka2 , aby som nezabudla, už v názve receptu je uvedený slovenský výraz pre Tafelspitz, že sa robí z kusu mäsa odborne nazývaného ako Kvetová špička, tiež sa často ľudovo označuje ako tzv. Židovka :-)
jozka2
zolik,napisala som,,nezalezi ako si to rakusaci prelozia,neviem kde vidis nenci,ale je to aj tak pisane v nemcine tak prekladas z nemciny,JA nepotrebuijem nikoho obhajovat,ale napisala pusta uz v nazve kvetova spicka,pridal krasny opis mesiar50,pridal tu dostacujuci link 2010,pise aj meg co to je,ked ti to nestaci,chod si to zistit na patricne miesto nech ti to vysvetlia,ale nie po roku sa zobudis a zavadzas diskusiu inym smerom,kto to ma citat,ano povies necitaj...ze to admini nestopnu.
radox1
ano,pamätam.aj mi tu ta pani chyba,nakolko je originalne citanie.
strucik
Skvelý recept, isto lepší než tie moderné výmysly. Raz darmo, viedenskí kuchári sú machri.




SÚŤAŽ: Takto využívajú Maresi mliečko naši čitatelia