Zemiakový chlieb so starým cestom fotorecept

nyja - fotkanyja, 13. júla 2016
Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept)
Foto: nyja

Nech Vás neodradí to staré cesto v názve :-) Staré cesto je preferment, ktorý sa používa v pekárčine po celom svete. Uľahčuje prípravu a Zobraziť celý popisNech Vás neodradí to staré cesto v názve :-) Staré cesto je preferment, ktorý sa používa v pekárčine po celom svete. Uľahčuje prípravu a vylepšuje kvalitu chleba. Ja som sa s ním stretla prvýkrát na nejakých anglických, resp. amerických pekárskych webovkách, kde ho volajú old dough (OD). Francúzi ho volajú pate fermenteé a Maďari oreg tészta, čo v preklade označuje ono staré cesto.

120 minút
príprava
50 minút
na 250/190 °C

Suroviny

280 g
200 g vlažná odstáta
80 g
240 g
80 g
100 g
150 g uvarené
10-12 g čerstvé
1 PL
1 PL
2 PL (alebo olej)
1 PL
30 g
1 PL (nemusí byť)




Postup

  1. 1

    Najprv si musíme pripraviť preferment OD - staré cesto. Pripravujeme ho deň vopred (24 hodín) a môžeme ho použiť kedykoľvek v priebehu 5 - 7 dní, uložené ho máme v chladničke v uzatvárateľnej krabičke. Tí, ktorí pečú, vedia, že malinké množstvo cesta sa pripravuje horšie, takže mne sa zdá rozumnejšie pripraviť si OD viac napr. v domácej pekárni a v priebehu týždňa ho zužitkovať aj na niečo iné ako chlieb. Tu si môžete prečítať podrobnejší postup a sú tam aj tabuľky surovín na potrebné množstvo starého cesta. https://nasavareska.blogspot.sk/2013/06/stare-cesto-priprava-na-pecenie.html Kto si chce odskúšať len tento recept na chlieb, tak tu je stručný postup. Na množstvo OD uvedené v tomto recepte budeme potrebovať: 170 g múky T650 (to je pšeničná chlebová múka) , 100 ml vlažnej vody, 3 - 4 g čerstvého droždia, 1/3 ČL cukru , 1/6 ČL soli a 1 PL oleja.

  2. 2

    Droždie rozmrvíme do vody a pridáme cukor, rozmiešame a necháme chvíľu stáť. Potom pridáme múku a hnetieme rukou, keďže materiálu je len malé množstvo. Po chvíli, keď múka vpila vodu, pridáme soľ a ďalej hnetieme. Necháme ho kysnúť cca 2 hodiny pod pokrievkou alebo fóliou v mise. Uzatvárateľnú krabičku vytrieme olejom a vložíme do nej cesto sformované do gule, uskladníme v chladničke. Krabička na uskladnenie OD musí mať väčšiu priestorovú rezervu kvôli zväčšovaniu objemu OD. Asi takto vyzerá... ale na fotke je to plná dávka, takže guľa je veľká.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 2
  3. 3

    Po cca 10 hodinách cesto znova prepracujeme a necháme naďalej v chladničke, kým cesto fermentuje.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 3
  4. 4

    Zemiaky uvaríme. Môžeme ich uvariť v šupke a po vychladnutí a ošúpaní postrúhať. Ja to robievam tak, že očistené zemiaky varím spolu s rascou , potom ich precedím cez sitko a vodu, v ktorej sa varili použijem na zarábanie cesta, ale pravdaže až vlažnú. Zemiaky roztlačím tlačkou na zemiaky alebo len tak lyžicou.

  5. 5

    Do nádobky pekárne vlejeme odstátu vlažnú vodu zo zemiakov, pridáme acidko, cukor a droždie a kto má, a chce dať, tak aj lyžicu ražného kvásku. Kvások sa pridáva kvôli obohateniu chuti, nie kvôli kvaseniu, lebo v konkurencii s normálnymi kvasnicami (Saccharomyces cerevisia) je bez šance (je pomalší ). Kto kvások nemá, nemusí ho dať. Potom pridáme odvážené múky a spustíme program "cesto". Počas miesenia dozeráme na cesto, ak treba pridať tekutinu, tak pridávame po menších množstvách, aby sme zasa nemuseli pridávať múku. V polovici miesenia, t.j. asi po 10 min. pridáme zemiaky, masť a soľ. Môžu sa pridať aj iné semienka, ale lepšie je nepreháňať s nimi. Na dohustenie cesta prisypeme opatrne otruby. Jednotlivé druhy múky i múky pochádzajúce z rôznych mlynov sa líšia savosťou, a preto je niekedy ťažké uviesť presné množstvo tekutiny. Takže jej množstvo treba brať ako orientačné (na začiatku dať o 20 g menej a neskôr, ak treba, doliať). Cesto necháme v pekárni vykysnúť.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 5
  6. 6

    Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, najprv ho trocha vytiahneme do tvaru štvorca a potom z rohov do stredu poprekladáme.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 6
  7. 7

    Potom ho stočíme do bochníka a trocha ho vyzvŕtame na doske pomocou rúk a špachtle.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 7
  8. 8

    Sformujeme ho podľa ošatky, ktorú použijeme a zvrchu ho pomúčime alebo potrieme škrobovou múčkou, aby sa neprilepil ku stenám ošatky.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 8
  9. 9

    Vložíme ho do ošatky vysypanej múkou, tú vložíme do mikroténového vrecka a necháme kysnúť na dvojnásobný objem.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 9
  10. 10

    Nakysnutý peceň vyklopíme z ošatky a dáme na plech s papierom na pečenie (alebo na kameň v rozpálenej rúre 250°C). Na dne rúry máme pekáč, do ktorého vlejeme hrnček horúcej vody, aby sa priestor zaparil a chlieb mohol dobre rásť (para zvlhčuje povrch pecňa, aby nestvrdol prirýchlo). Niekedy je lepšie peceň trocha narezať na niektorých miestach, aby počas pečenia nepraskol nejako neriadene, ale tak ako sme mu nariadili my svojimi rezmi. Postriekame ho vodou z rozprašovača a rýchlo vložíme do rúry. Pečieme cca 15 minút, potom teplotu znížime na 190°C, z rúry vyberieme zaparovací pekáč a ďalej pečieme ešte 30 - 35 minút. Ak rúra viac zhora pripeká, môžeme peceň prikryť alobalom a piecť ho chvíľu prikrytý.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 10
  11. 11

    Po uplynutí času pečenia chlieb vyberieme a poklopkáme na jeho spodok. Ak duto znie, tak je chlieb upečený. Vtedy ho položíme na mriežku a postriekame zo všetkých strán, aby kôra nebola príliš tvrdá. Necháme ho vychladnúť aspoň aby bol vlažný :-) Na linku https://nasavareska.blogspot.sk/2015/03/biely-zemiakovy-chlieb-s-od.html je postup o kúštik podrobnejší, tak kto má záujem, môže omrknúť aj tam.

    Zemiakový chlieb so starým cestom (fotorecept) - obrázok 11

Diskusia k receptu

venusa
Nádherný chlebík, chválim. Po tych horúčavách si tiez upeciem. Ale len taky klasicky, zemiakovy, len muku odkukam-:)
katka78
Pekný chlebík, o skvelej chuti nepochybujem. Obzvlášť chválim popis, ktorý ocenia hlavne menej skúsené chlebo-pekárky. Užitočné je aj vysvetlenie prečo sa to, či ono robí - to v mnohých receptoch chýba a pritom je to dôležité.
Inak to s tým dutým znením chlebíka nie je až tak pravda. Viem, že sa to uvádza pri mnohých receptoch a áno súhlasím, dobre upečený chlebík po poklopkaní na spodnú stranu znie pekne duto, bohužiaľ tak často znie aj totálne nevydarený chlieb, takže by som sa na tento ukazovateľ až tak nespoliehala. Mám s pečením chlebov dosť bohaté skúsenosti, boli aj nepodarky a ako nádherne duto zneli na poklop :-) O to väčšie prekvapenie bolo po rozkrojení. To len pre doplnenie. Recept chválim, hlavne jeho poctivé spracovanie! Pekný deň @Nyja :-)
jujoska
pekny a zrozumitelny postup, urcite nalaka aj novacikov na poli domaceho pecenia chleba. Ved to vyzera tak jednoducho ked sa to takto pekne vysvetli. Super @nyja som rada ze si sem zacala pridavat tieto recepty
tatranka
Krásny chlebík! Cesto upečená striedka, má peknú štruktúru a to veľa vypovedá o dobrom chlebíku.Pre mňa je tiež záruka dobrého chleba,ak sú v ňom aj zemiaky.Dobre a zrozumiteľne spracovaný postup.Chválim recept.
cesminaz
Fakt obdivujem..krasny recept,praca,chlebik,vlastne vsetko :-) Milujem pracu s kysnutym cestom,este aj zemle si trufnem..ale chlebik nie :-)
klukodvody
Chleba je vzácný dar a člověk by si ho mněl hodně vážit. Tento Tvůj určitě takovým darem. Jen si na něj určitě netroufnu. Ale jen s největší úctou poděkování za přidání.
1x haji
ancicka
čo ja si pamätám,tak so starým cestom pekávala domáci chlieb babka .Mali murovanú cehlovú piecku a vtej pekávali chleba.Bol výborny.
Ten Tvoj je parááádny.kk
veronikkka
Milá @Nyja , už veľa rokov pečiem chlieb so starým cestom a môžem potvrdiť, že je vynikajúci, dlhšie vláčny a čerstvý ako iné druhy chlebov. ešte som taký nepiekla spolu so zemiakmi a s kváskom, to ma na Tvojom recepte veľmi zaujalo, preto ukladám do kk a upečiem!
nádherne sa Ti vydaril, dávam 5 * za krásnu poctivú prácu :-)
nyja
Dobrý deň, dievčence, ďakujem za uznanie :-) Človeka to poteší, hlavne ak má krízu s týmto pečením :-D . Neviem, či to poznáte, keď sa Vám nepodarí upiecť tak, ako si predstavujete. Ja mám chlebopečenie ako koníčka, milujem to. No a môj muž si myslí, že keď to mám tak rada, tak sa mi musia dariť samé perfektné. Z pečenia drožďových chlebov som prešla na kváskové chleby, pretože "divé kvasinky" robia zdravší chlebík. No a pečenie kváskového je o dosť zložitejšie. Asi nejde predstaviť si, koľko nepodarkov som spáchala a aká som z toho smutná. Áno, tak občas pečiem aj drožďový chlieb, ktorý manžel preferuje pred kváskovým. A teda stále sa učím aj tie kváskové, tie sa občas podaria, občas aj nie. Takže niekedy sa mi chce s tým seknúť pre moju neschopnosť, inokedy obrovská radosť. Niekomu sa daria tieto kváskače úplne od začiatku, ale ja medzi takých nepatrím.
@Katka78 , takže áno, máš pravdu. Niekedy sa môže stať, že znie duto, a jasneže môže mať rôzne vady, ktoré sú na vrube našich chýb, ktoré sme si neuvedomili, keď sme ich robili.
@Lekorica , teším sa, aj ja sa venujem kváskovaniu. Si aj v skupine pecempecen? :-)
@Jujoska , naprosto súhlasím a ďakujem ;-)
@Tatrank , @Izabela929 , @Cesminaz , @Siisa , @Afataga ďakujem, ste milé... @Afataga , trúfni si a skús. Možno tomu prepadneš a možno budeš patriť aj medzi tých, ktorým sa to darí od úpného začiatku. Ak neskúsiš, ani nezistíš, či to v tebe je. :-)
Teším sa, že som tu natrafila aj na chlebopekárky :-)
nyja
@Klukodvody , @Ancicka , @Veronikkka - ďakujem Vám takto spoločne, môžem vyjadriť len naprostý súhlas s Vašimi slovami... @Klukodvody , len sa odhodlaj a skús to, takýto chlieb urobiť nie je taký problém, ak máš trocha skúseností s kysnutým cestom.
@Ancicka , tvoja stará mama asi mala kváskové staré cesto, tzv. mother dough, materské cesto... je to obdoba tohto starého, ale v kváskovom vydaní... a to je ešte oveľa, oveľa lepšie... No musel byť skvelý ten babkin a ešte v takej peci, kde vykurovala drevom...áách!
@Veronikkka , presne, s OD je ten chlieb kvalitnejší ako len s droždím. V tomto konkrétnom chlebe je len lyžica kvásku pre chuť. Ale skúšala som chleby s kombinovaným kysnutím ražný kvások + OD a aj s kváskom tangzhong. Tak príležitostne pokecáme o kvásku aj s @Lekorica :-) A vy sem nepridávate svoje chleby?
marcy
skvelý chlebík,tiež som chlebová maniačka.....tú ošatku si musím zadovážiť :-)
P.S môj drožďový,ktorý stále nesklame na rozdiel od kváskového ,z ktorého mám dosť šedín :-)


monty469
Krásny chlebík si upiekla:-) Rp ukladám a raz naň príde rada, dám potom vedieť
nyja
@Marcy (13.7.2016 13:20)

:-D to sme na tom asi rovnako... vždy si liečim kváskový mindrák upečením pečiva alebo dákeho chleba s prefermentom :-D Jj, ošatka je fajn vecička, lebo v nej môžeš dať kysnúť aj do chladničky. tento si asi piekla v skle, kde aj kysol? Robila som tiež tak, kým som došla k ošatkám... ;-)
veronikkka
@Nyja , chodím na Varechu a ukladám do kk recepty, ktoré sa mi páčia a postupne aj spravím, poradím sa, ak ma niečo zaujíma, ev. poradím, ak viem, pochvalne komentujem recepty, ktoré sú dobré, ale neprispievam vlastnými receptami.
s thang zhong som už piekla na sladko i na slano, môžem potvrdiť, že toto pečivo je úžasne nadýchané, ľahučké a veľmi chutné, dlhšie vydrží čerstvé, má fantastickú štruktúru, a to všetko má na svedomí tá jednoduchá základná kašička iba z múky a z vody, ktorá sa tak volá a je to veľmi stará japonská technológia pečenia, odkiaľ sa rozšírila do sveta. ešte som thang zhong nekombinovala napr. s kváskom, mám v pláne. rada si vymením skúsenosti s ostatnými a použijem dobré rady :-)
ancicka
@Nyja dnes 13:08,
neviem aký je v tom rozdiel,ale ,zapravovala cesto v korytku a potom na koniec lyžicou zbytok cesta vyškrabala a odložila si ho.Ono za týždeň vyschlo a neviem ako to potom robila,či ho namáčala a tak zarobila na nové,ale viem,že vždy na tanieriku hrudka cesta schla.ja ba som aj rada tak skúsila,ale nemám odvahu to skúšať.
Neviem či vôbec tu na vareche je takýto rcp.nezachytila som ho,ak je,ale ak áno,tak bola by som rada.
kukulienka71
Naozaj perfektná práca, popis aj fotky sú ukážkové, presné, zrozumiteľné. Ukladám a dúfam, budem aj praktizovať;-) Ďakujem.
nyja
@Veronikkka (13.7.2016 17:57)

Áno, aj mňa tangzhohg udivuje a ani nerozumiem, v čom to je. Snáď na to niekde natrafím.Nasladko som ho skúšobne použila do kysnutého koláča s ovocím. Prvý deň bol príliš mäkký a druhý deň a neskôr bol mäkký ako mach. No a najviac sa mi páči v kváskovom chlebe.
Škoda, že nepridávaš recepty, viacerí by isto kvitovali, veď musíš mať kopu rôznych skúseností, ako vidím...

@Terinka55 , ďakujem :-)

@Ancicka , áno to, čo píšeš, znamená, že to bol prírodný kvások. Počula som o tom spôsobe. Do tej hustej guličky to zhnietla preto, aby kvasinky neboli hladné a vydržali do nového pečenia. Potom to rozmiešala s vodou, doplnila zasa väčšou dávkou múky a vody a mala kvások v plnej sile. Robilo sa to tak preto, lebo neboli chladničky. Teraz kvások (dáke 2 KL iba) čaká v chladničke a pred novým pečením sa vyberie, rozkvasí s múkou a vodou a pred zarábaním cesta na chlieb sa z neho odoberú 2 KL, ktoré dám do chladničky kvôli budúcemu pečeniu. Z ostatného rozkvaseného sa zarába cesto na chlieb.
nyja
@Kukulienka71 (13.7.2016 19:02)

Aj ja ďakujem :-) vyskúšaj, uvidíš a keď sa zadarí, je to super pocit... a budeš v zajatí pekárčenia :-D Je to ako droga :-D
nyja
@Veronikkka (13.7.2016 19:53)

Jéééj, Veronika, ty si zlatá :-D Budem ti držať palce, nech sa ti vydarí. A srdečne ďakujem za tvoju referenciu :-D tak ja ju určite vyskúšam.
Vďaka i za ten link... ja som robila tangzhong v pomere 1:5 , tak toto bude asi hustejší a asi aj pre chlieb vhodnejší. Mrknem to podrobnejšie, vyzerá to fantasticky... Dík ešte raz :-)
marcy
kyslo v miske,piekla som na plechu,cesto zvyknem mávať hutnejšie :-)
sracz
Nádherný domáci chlebík, milá @nyja a ja aj taký, veľmi rád. Pred pár rokmi som aj ja tu pridal svoj rcp "Clebík s čepetom" (prevzal som tgo od mojej babičky, z maďarského "csöppet" = troška, kúsok). Hviezdičkujem naplno a odskúšam podľa Teba! P. S.: pre neznalcov si dovoľujem poznamenať, že oslovenie Nyja pochádza z Číny a je to Bábika, tak už 43. rok oslovuje svoju manželku, pôvodom z Thajwanu, môj švagor Laci Maci).
sracz
@Ancicka (13.7.2016 18:33) srdečne Ťa pozdravujem, dzievko moja a len poznámku. Potrebný zvyšok cesta si ukladám do plastovej krabičky s viečkom a tam mi vydrží i pár týdňov bezo zmeny! Pozdravujem Spišské podhradie a zvlášť motorest s vynikajúcou kuchyňou!

marienka44
Ja mám kúpené tzv. kyslé cesto v DM predajni s názvom: Sauerteig od Alnatura.
Môžem použiť toto ako Ty ten kvások ? Obsah sáčku je na 1 kg cesta, tak je napísané na sáčku.
dandika1
@nyja chlebik nadherny,pre mna trochu narocny,alezaujimavy,ukladam a pokusim sa upiest mam otazku. TO stare cesto ,ktore pripravim potom pouzijem vsetko, alebo len cast? Mozno som nieco zle pochopila ked mozes vysvetli.VDAKA za nadhernu pracu 5***** :-)))))
nyja
@Marcy (13.7.2016 22:32)

Takže si ho skúsila? Aj ja som robievala pôvodne cesto hustejšie, keď som ho nechávala voľne kysnúť na plechu. Ale redšie cesto = nadýchanejšia striedka, takže z hydratovanejšieho cesta je "okatejší" chlieb. Ťažšie sa s ním robí, ale dá sa to naučiť. Na You tube sú rôzne videá na túto tému práce s hydratovaným cestom. Tvar pecňa ošatka, ak je kysnutie v chladničke a potom ide rovno do rúry. Tu na fotke je chlieb ešte z obdobia, keď som tiež robila pevnejšie cesto, nemala som ošatky.


1x haji
nyja
@Sracz (14.7.2016 00:43)

:-) budem len rada, ak ho skúsiš. Ale ty si skúsený, iste sa ti podarí. Odmenou ti bude skvelá chuť i vôňa chlebíka ;-) Pekný deň
nyja
@Marienka44 (14.7.2016 08:32)

Nie, nie, Marienka, to nepouži na takýto chlieb. Sauerteig je ražný kvások... a s ním sa chlieb robí trocha inak. Nemám s ním konkrétne skúsenosti, ražný kvások som si vypestovala sama a udržiavam ho v zdraví už vyše 2 rokov. Nechce to nič iné, len pár lyžíc ražnej múky a vody... za 4 dni kvások vyrobíš a za pár ďalších dní (5 -6) z neho môžeš vyrobiť siláka, ktorí ti vykvasí peceň. Pred pečením ho rozkvasíš a z neho potom odoberieš do zásoby na budúce pečenie (odložíš do chladničky) a nemusíš za Alnaturu cálovať . Isteže je možné pridať napr. 1 PL raž.kvásku do cesta kysnutého droždím (ako je tento chlieb) no len pre chuť tej nakvasenej raže. Ak máš záujem prečítať si niečo o kvásku, tak sa dá tu  nasavareska.blogspot.sk/2016/02/razny-zitny-kvasok-vedenie-kvas...
Zo začiatku sa to zdá komplikované, ale nie je to tak.
nyja
@Dandika1 (14.7.2016 08:50)

Ak chceš robiť so starým cestom, tak sa oplatí pripraviť si ho viac, lebo to môžeš dať robiť nejakej mašinke, ktorú doma máš. Mašinka si poradí ľahko a ty sa nemusíš namáhať. No malé množstvo múky sa mašine nerobí moc dobre, preto teda ručne. Ak si sa rozhodla upiecť len tento chlieb a nič iné, tak si zarob cesto z množstva, ktoré som uviedla tu, na začiatku receptu... bude to množstvo celé potrebné do tohto receptu. Takže nezvýši ti nič. Celé ho bachneš do chlebového cesta. Ak by si zarábala OD - staré cesto vo väčšom , podľa článku, link ktorého som uviedla, tak ho môžeš mať pár dní v chladničke, kým ho použiješ na niečo ďalšie. Veď vyskúšaj, ak by si aj pokazila, tak veľkú škodu si nenarobíš... určite max. do 50 centov ;-)
jakamaka
Pekne popísané.. Ďakujem.. Chodím si sem zbierať iba inšpiráciu.. a recepty na chleba chleba začínajú byť mojou srdcovkou, keďže mi pred pár rokmi zistili intoleranciu na raž... tak zbieram recepty.. aby som si vytvorila vlastný chlieb bez raže...lebo fakt bez chleba sa akosi ťažko žije. Teda mne sa ťažko žije s kupovaných chlebom -automaticky mám všelijaké alergické reakcie po zjedení chleba.. dokonca aj vianočka mi nerobí dobre.. ale zemiakový chlieb môžem -iba jeden druh mám zatiaľ overený. V obchodoch pravidelne čítam zloženie, dokonca aj v melte je raž :):):) A tak ďakujem za dobrú inšpiráciu -samozrejme musím si namiešať vlastné neražné múky.
nyja
@Jakamaka (14.7.2016 14:09)

Napadlo mi, či nemáš tie alergické reakcie z tej chémie, ktorú pchajú do chleba pekári a ich servis, ktorý im dodáva hotové zmesi na pečenie. Dávajú do toho šialené veci na urýchľovanie kysnutia, na vylepšenie štruktúry, na lepšie vyvinutie lepku a pod. Napr. tu:  tn.nova.cz/clanek/zpravy/na-vasi-strane/potvrzeno-...
Ja tiež nemôžem tie kúpenské ... neviem to prehltnúť, hnusí sa mi to, keď to žujem...
Takýchto drožďových receptov je kopec. A ak je v nich raž, môžeš ju v recepte vynechať a nahradiť inou. Aj kváskových receptov je dosť, myslím. Nemusíš mať zákonite ražný kvások, môžeš si vypestovať pšeničný z celozrnnej, alebo aj z bielej pšeničnej ... alebo trebárs špaldový. Ja som mala taký a s tým bielym pšeničným pečiem často. Pravda je, že ražný kvások je asi najlepší na kysnutie, aby človek nemal v chlaadničke plno rôznych druhov kváskov. Tak v prípade potreby sa ten ražný dá previesť na nejaký iný. Už to robievam takto. Vezmem malú lyžičku ražného kvásku do novej sklenky, pridám 40 g vlažnej vody a dobre rozmiešam. Potom k tomu pridám 40 g pšeničnej múky... či už celozrnnej podľa potreby, alebo T650 alebo ich zmesi, alebo špaldovej... Poriadne zasa vymiešať a nechať kvasiť pod fóliou (prepichnúť vidličkou). Po niekoľkých hodinách fermentácie máš hotový kvások pšeničný. Ak chceš ešte viac minimalizovať raž, tak z toho kvásku zasa odober za lyžičku (stačí 10 g) a pridáš vodu a múku pšeničnú, zopakuješ celý postup... a potom ked ideš piecť chlieb, si urobíš z tvojho kvásku pšeničný rozkvas... upečieš si pšeničný chlieb a môže byť napr. s prídavkom trochy špaldy, alebo kukuričnú múku, alebo dáku inúú... Ale ty to zrejme vieš, keď už dlhšiu dobu skúšaš. No a sú aj bezlepkové kvásky, ale to ja nepoznám.
Jo a melta je pražená raž a tuším čakanka...
veronikkka
@Nyja , zajtra ráno pečiem Tvoj chlebík, čítam si celý postup a nevidím, v ktorej fáze si pridala staré cesto? možno som prehliadla..prosím ťa, napísala by si mi?
dakujem Ti vopred. :-)
nyja
@Veronikkka (14.7.2016 16:43)

Neviem, v čom to cesto budeš miesiť? Ak v domácej pekárni, tak program "cesto" má na začiatku také 20 minútové miesenie a počas neho si robí asi v polovici? takú malú pauzu. Ale z toho sa až tak nestrieľa až tak, pár minút hore dole... Staré cesto si vyber z chladničky asi hodinu predtým, postrihaj ho nožnicami a nechaj ho voľne, aby sa ohrialo... ale prikry fóliou, nech neoschne. No a potom povhadzuj kúsky cesta počas miesenia... Ak robíš ručne, tak hockedy, aj na začiatku. Ak zarábaš v robote, tak tiež približne v polovici miesenia... Nech sa ti podarí ;-)
veronikkka
@Nyja , budem miesiť v robote. áno, staré cesto vždy vyberám z chladničky o tú hodinku skôr a rozstrihám, len som nevedela, kedy ho pridať, teraz mi je to jasné ako aj všetko ostatné v postupe. :-)
veľmi pekne dakujem za odpoved a prajem Ti Pekný letný večer :-)
haji
@Nyja díky za recept. Hezky si ho uložím a určo na něj přijde řada. Také toužím po ošatce, ale dosud jsem se k ní nepropracovala. Situaci řeším jednoduše - vyložím starou utěrkou poprášenou moukou velkou odkapávací mísu na nožičkách /má dírky všude/. Přehodím další poprášenou utěrkou a má se jako v ošatce - větrání zajištěno. Když chléb vysypu z "ošatky" dám mu mírným zploštěním ze stran tvar oválu. Peču na pečícím papíře v oválném pekáči - takže o tvar se bát nemusím. Peču zpravidla chlebík od mamičky od Kuku. Mám ho vyzkoušený a byl perfektní hned na poprvé. Nyja, tvůj recept určo vyzkouším. Díky moc!
nyja
Ďakujem, @Veronikkka , aj tebe pekný večer a nech sa ti chlieb pekne podarí :-)
nyja
@Haji (14.7.2016 20:05)

Haji, si zlatá a vynaliezavá :-D áno, kto nemá ošatku, môže použiť sito s utierkou ako ty...a pomúčiť. A ak máš z autolekárničky trojrohú šatku, tak tá je fajn miesto utierky... Haji, a čo to je za chleba od mamičky Kuku? Nepoznám to. Haji, veď pravdaže vyskúšaj ho, možno sa ti bude páčiť. :-)
1x haji
veronikkka
@Nyja , chlebík upečený, vydaril sa :-) v ošatke kysol ako divý /asi mám super aktívny ražný kvások/, mala som ošatku na 1500 gramov cesta, aj tak z neho utekal, že som ho musela 2x zľahka prepracovať, chuť úžasnáááááá.
Dakujem za fantastický recept!
pripájam fotky a budem piecť častejšie :-)
nyja
@Veronikkka (15.7.2016 14:28)

Upiekla si výborne !!! Vyzerá to byť riadny macek :-D Teším sa, že sa ti vydaril a chutí ;-D No podľa fotiek fakt parádny :-) Pekný víkend aj Tebe.
havino
pekný chlebík, ja som už kváskový závislák, Tyra nám moc nechutila, veľmi hrubá kôrka a Tartine, nevidela som rozdiel v kváskovom čo pečiem, aj ja robím viac hydratované cestá už, takže som presedlala na svoj osvedčený postup kváskového či už so zemiakmi, alebo bez, teraz mi kysne jeden v chladničke zemiakový, alebo klasika, večer rozkvasím a doobeda pečiem


nyja
@Havino (17.7.2016 00:19)

Fíííha, to je paráda! Vidím, že máme podobnú úchylku :-D Ale tento môj chlebík, pri ktorom diskutujeme, nie je kváskový, ak si si všimla.
Tyru som párkrát robila, ale viac sa mi páči iný chlieb s mother dough.. dáva sa do neho biely pšeničný kvások...asi poznáš.
@Havino , teším sa, že aj tu sa kváskuje :-D idem hneď tebe popozerať kváskače :-) Díky za tvoj príspevok, a želám ti peknú nedeľu ;-)
siisa
@Havino (17.7.2016 00:19)

Teeeeda @Havino , ty si Pani pekárka....klobúk dole !!!! Je to neskutočné. Nádherná práca.
staja
Tentokrát kvások odpočíva v chladničke, tak robievam pre zmenu chuti zemiakový. Bola som zvedavá, aký bude tento Tvoj, tak som vyskúšala - je to vydarený chlieb, zase niečo iné. Trochu som si upravila suroviny, ale s výsledkom som spokojná.


2x haji a staja
betka11
@Nija krásny chlebík,robím tiež so starým cestom a som maximálne spokojná.Len ja mám rcp s menším množstvom droždia 2g do predcesta a do ostatného cesta 4g,pridávam rôzne semiačka,vločky zaliate horúcou vodou a vychladené,počas kysnutia prekladám,kysne 2 hod.Stočím do ošatky tam ešte 1 - 1,5 hod.je naozaj fantastický.Čo sa týka kváskových tiež mám fóbiu :-( nie vždy sa mi vydarí,naposledy som to riskla a upiekla odokáč a ten bol super,tak neviem či nebude lepšie schovať váhu a robiť takto :-) .




SÚŤAŽ: Takto využívajú Maresi mliečko naši čitatelia