Zelebinový šalát
Zelebinový šalát

Svieži poslovenčený grécky šalát

michaela4 - fotkamichaela4, 4. augusta 2017
Svieži poslovenčený grécky šalát
Foto: michaela4

Recept mám od našej rodinnej známej, ktorá chodieva do Grécka a tieto šaláty robieva aj doma na Slovensku a chutia výborne :)

10
porcií
5-8 minút
príprava

Suroviny

2 ks
2 ks
2 ks
20 dkg
2 PL
3 štipky
1 PL
1 PL
2 ČL
podľa chuti
1 štipka




Postup

  1. 1

    Uhorky, papriky, paradajky umyjeme a nakrájame na kocky (ja uhorky nebielim, ak by ste chceli, môžu sa) pridáme na kocky nakrájaný syr. Olivy, ak sú menšie, môžu ísť celé. Ja ak mám tie väčšie olivy, tak ich nakrájam na kolieska, ako keď sa dávajú na pizzu.

  2. 2

    Všetko spolu zmiešame a osolíme. Pridáme oregano, slnečnicový a olivový olej a kúsok octu s cukrom. Tento šalát sa hodí ako ku pečenému kuriatku, tak aj napríklad k nejakému červenému mäsu. Je osviežujúci a veľmi chutný. PS: Ja dávam do tohto šalátu aj zelené aj čierne olivy, ale je v podstate jedno, či dáte také alebo také, či oboje. Kto nemá rád, nemusí dať žiadne :)

    Svieži poslovenčený grécky šalát - obrázok 2

Diskusia k receptu

leaela
Fiha,vazny recept....aky syr?kolko je 3 stipky oegana?ake oegano,cerstve ci susene?v rozpise je 2 ČL octu,v bode 3.postupu je kusok octu....kolko je kusok octu?ak nemam mensie olivy,alebo cele,mam len nakrajane,mozem pridat aj take?velka vdaka za odpoved
leaela
....zabudol som pozdravit znamu,co chodi do Grecka a robi taketo super-bomba-special salaty aj na Slovensku....nech sa jej dari,a nech nam aj nadalej prinasa taketo skovsty!!!
michaela4
@Leaela :D ďakujem za extra zaujímavý komentár... tak začnem teda... syr som použila kravský, tvrdý, čo je myslím aj vidno na obrázku. 3 štipky oregana sú klasické 3 štipky oregana, neviem ako to mám priblížiť bližšie, nemám totiž nejakú váhu na lieky, ktorá váži miligramy a kľudne si môžte dať oregana koľko chcete vy, nemusia byť presné 3 štipky ;) Oregano som použila sušené. Áno, najprv som napísala 2 ČL octu a potom, že "kúsok" octu, tak prosím pekne ten "kúsok" sú tie dve štipky, čo si myslím, že bolo jasné ale tak prečo sa to neopýtať, že? :) A moja odpoveď na Vašu poslednú otázku: áno môžte kľuudne dať aj krájané olivy :) ...
leaela
@Michaela4 (4.8.2017 23:45)

Dakujem za vycerpavajucu odpoved,pochvalil som Ti komentar.pekny vikend prajem,dufam,ze sa uz konecne trochu ochladi a nebudem musiet kazdu chvilu preklinat kazdy gram mojej nadvahy.... :-D
michaela4
@Leaela (5.8. 2017 00:11)
Tak teda ďakujem, aj Vám :D v to ochladenie som dúfala aj ja až kým dnes nevyhlásili, že sa zajtra ochladí až o 2 stupne...
1x erisam
mirop
kusok octu ma zaujal tiez, nevedel som ze tekutiny sa davkuju po kuskoch.... ale chcem sa spytat, preco 2 druhy oleja?
mirop
Ide o banalny akoze grecky salat, ktory nenadchne a neurazi...
ivan14
Občas také takový salát dělám, ale se sýrem feta, nebo aspoň balkánským. Ten se může na pár hodin naložit do vody, aby nebyl tak výrazný.
michaela4
@Mirop Ok, ja nikomu nevnucujem, že je grécky :) mne nevadí, že ho občas doma robí každý. Ja ho mám od známej, ktorá ho má nastopro z Grécka. A v podstate... nejde predsa o krajinu pôvodu, ale o chuť, no nie? ;)
michaela4
@Mirop a ešte k Vašej otázke na tie oleje. Olivový sa dáva kvôli olivovej chuti typickej Gréckej kuchyni. A ten slnečnicový, no úprimne tohto zmysel neviem :) Ale dáva sa tam a ja som s tými chuťami dokopy spokojná :)
A ku kauze "kúsok octu" som sa už vyjadrila.
2010
Jeden z tych receptov vyborna domaca verzia kvazi greckeho salatu, ale skor len menom ako vela podobnych, ale to je jedno hlavne ze chutia. Preco nie grecky, lebo ty by to nikdy nerobili po slovensky na sladko kyslo s cukrom a octom.
Aj u nas sa dnes robi, taka nasa verzia.Z uhoriek vyskrabem jaderniky aby sa chut dressingu zvyraznila, a vlaske orechy aby tam bolo daco chrumkave v grecku by tam boli piniove.



michaela4
@2010 Ale tak tá štipka cukru a 2 ČL octu tam ani necítiť :) Ja to nerobievam na sladko-kyslo. Ale áno, súhlasím s Vašim názorom.
michaela4
@Dormella Ja Vám ešte raz hovorím, že som tento recept dostala od známej ako originál z Grécka a žiadna surová cibuľa v recepte nebola... každý máme vlastný rozum a keď sa Vám tento recept nezdá, nemusíte si ho čítať. A už vôbec nie niekomu niečo odpúšťať ;) Nikde nie je napísané, že tento recept je originál všetkých originálov.
tiginko
ja tiež poznám Slovenky, ktoré kľudne ponúknu recept na "originál" bryndzové halušky a uvedú do veľkého omylu minimálne pár rodín v zahraničí. Grécko je moja obľúbená destinácia a tiež si myslím, že šalát vám tam ťažko ponúknu s iným syrom ako typu Feta. Tak ako @dormella aj ja toto píšem len preto, aby si málo skúsení kuchári nemysleli, že toto je typický grécky šalát. Určite nie je
leaela
@Tiginko (5.8.2017 13:39)

Uplny suhlas,nieco podobne som chcel aj ja napisat,no predbehla si ma.... ;-) pekny den vsetkym
dormella
Original je vzdy stejny, existuji jen jeho variace. Treba s pridanim maty, kosticek varenych brambor, tunaka, varenych vajec atd.
To - odpuostim - jsem mela dat do uvozovek, pravda, omlouvam se.
kecupicek
Si úplný amatér, alebo sa len tak pretvaruješ? Šaláty sú všetky na jedno kopyto, čo tam kto vrazí, tak to si tam aj nájde. Ešte že máme domáce zvieratká, tiež si z toho niečo povyberajú@Leaela (4.8.2017 23:08)

afataga
jedla som v Grecku grecky salat nie raz a vzdy tam bola cervena cibula a feta, ziadny cukor ani slnecnicovy olej
michaela4
@Afataga :) Tu ale nie je nikde napísané "pravý Grécky". Robievam ho už dávno podľa receptu od známej, neviem možno, že mi pred rokmi do receptu diktovala aj cibuľu a ja som si ju nezapísala, alebo ako som to prepisovala z papiera do mojej Kuchárskej knihy, tak som to náhodou vynechala, ja sa predsa nehádam. Beriem, že toto nie je úplný originál ale mne aj všetkým, ktorí ho kedy ochutnali chutil :) Je to dobrý šalát a to nie, že by som sa chválila ale chválim grécku kuchyňu od ktorej je tento šalát odvodený, pretože áno originál nie je. Ďakujem za pochopenie aj ja som Vás všetkých pochopila, tak by som bola rada, keby tieto komentáre ohľadom cibule, syra a olejov skončili :-)
afataga
@Michaela4 (9.8.2017 17:51)

Ake komentare tu skoncia, to nezavisi na tebe, ci sa ti to uz paci, alebo nie :-). Tak neviem, preco si ho nazvala grecky, ked teda vlastne moc grecky nie je. V Grecku v restike ti donesu misku, kde je vzdy nakrajana uhorka, paradajky, cibula, feta a olivy a posypane je to oreganom. Niekde davaju aj papriku, alebo cerstvy spenat. K tomu ti donesu sol, olivovy olej a vinny ocot a dochutis si sama. Ja som nedavno robila, miesto cibule som dala cibulku a olivy som dala dodatocne, lebo som si neskoro na ne spomenula.


michaela4
@Afataga Jasné, že na mne tieto komentáre nezávisia, každý má právo na svoj názor ale keď ten istý názor nepíše 10 ľudí a stále to nie je dosť tak si myslím, že je to už aj zbytočné. Snažím sa reagovať na každý komentár a keď treba, tak sa aj obhájim. Napísala som preto, že je "grécky", pretože keby som napísala, že je slovenský, tak by tu ľudia v komentároch mali reči, že "ako toto môže byť slovenský šalát". Zmeniť názov receptu už bohužiaľ neviem, takže je pozde to riešiť. Každopádne sa nehnevám, ja to beriem, že originál grécky šalát je v niečom iný ale mne chutí tento a rada som sa oň podelila :) Mne je v podstate jedno skadiaľ recept je, alebo či je to originál, hlavne nech chutí :) Ale ďakujem za každú Vašu radu a nápad, vážim si to. Stále lepšie ako keby si môj recept nikto ani nevšimol :)
kukulienka71
Už nerada vstupujem do takýchto diskusií, ale si mi sympatická vo vyjadrovaní, @michaela4 , preto reagujem. Myslím, že ešte existuje možnosť autora istý čas od zverejnenia upraviť recept (potom upravuje už len Redakcia), asi by som ho nazvala "poslovenčený grécky šalát", a to v dobrom slova zmysle. Veľa ľudí u nás si robí doma šaláty podobného zloženia, lebo im tak chutia. Tým pádom by ale zmizla opodstatnenosť mnohých komentárov pod ním. Je to na tebe:-)
elka333
Vyhod cukor, biely ocot, zlty syr....a slovo grecky :) Proste salat na teple dni !
ivan14
Podobný recept jsem kdysi našel pod názvem "choriatiki". Dělám ho rád a není to věda: oběhnu zahrádku a v libovolném poměru nakrájím ulovené papriky, rajčata, cibuli, okurky, pokud jsou po ruce, tak přidám olivy (ty mi na zahrádce nerostou, bohužel). Sýr feta, nebo přes noc vylouhovaný balkán (jinak je moc slaný). Olej, ocet, sůl. Cukr si odpustím (v originále ani nebyl). Vychladit. V létě se hodí ke všemu, i samostatně s čerstvým chlebem.
bejkaz
Je pravda že v Grécku je tento recept len z 6 surovín a to paradajky
uhorky
olivy čierne
červená cibuľa
kozí syr
olivový olej
podávaný s ich chlebom mňam. Aspoň v každej taverne ho tak robili. Ale ani tento recept co vám dala známa nie je zlý možno si ho už ona upravila a pridala papriku ale nikdy v Grécku som ju v šaláte nemala.




SÚŤAŽ: Takto využívajú Maresi mliečko naši čitatelia