Segedínsky guláš

Segedínsky guláš
Foto: matus113
matus113Matus113, recept pridal: 15. apríla 2010 19:02Ďalšie jeho recepty

Tradičné jedlo našich mám


Suroviny

4
porcie
80
minút
príprava
60
minút
tepelná úprava

Postup prípravy receptu

Nakrájame si bravčové mäso. Najlepšie je to zo stehna. Do hrnca dáme nakrájanú cibuľku, ktorú smažíme na oleji.

Keď je cibuľka do zlatista osmažená pridáme nakrájané mäso. Necháme ho trošku obsmažiť. Ďalej pridáme trošku soli, rasce, červenej papriky, čierneho korenia a to celé podlejeme 200 ml vody. Necháme dusiť cca 10 minút.

Do hrnca potom pridáme kyslú kapustu a dusíme kým nie je mäso mäkké. Počas dusenia pravidelne podlievame vodou a vždy premiešame.

Približne po hodine dusenia je mäso mäkké a vtedy prilejeme aj smotanu na varenie, ktorú rozmiešame a prevaríme. Podávame s knedľou.



Páči sa ti tento recept?
Fejsbukni
Z technických príčin je momentálne hviezdičkovanie receptov nedostupné. Pokiaľ chcete vyjadriť, že sa vám recept páči, lajknite ho zatiaľ na facebooku, alebo napíšte komentár do diskusie. Vaša Varecha.sk



Staňte sa fanúšikom našej stránky Varecha.sk:

39 komentárov k receptuMožnosť mazania komentárov autorom receptu bola zrušená na základe diskusie s používateľmi. Nech nie je diskusia na Vareche o cenzúre názorov, ktoré sa nám nepáčia, ale o receptoch, varení a jedení. Každému chutí niečo iné, koľko ľudí toľko chutí. Tak sa nehádajme, a radšej vylepšujme recepty.
  • evas13, 16. apríla 2010 o 09:06
    Bravčové stehno je dobré, ale vyskúšajte pripaviť segedín z morčacieho horného stehna. Je to ľahôdka.


  • veronka8, 16. apríla 2010 o 10:31
    no už aj idem do obchodu a dnes bude segedín
    dávno sme nemali a kyslá kapusta sa hodí............ide jar tak c vitamím
    padne vhod aj m - mäso vitamín tiež


  • evusik, 16. apríla 2010 o 11:28
    segedín zo stehna mi pripadá ako zbytočné plýtvanie. Ja by som použila plecko, niekto dáva polovicu br. plecka a polovicu prerasteného bôčika a keďže je to tradičné jedlo našich starých mám tak tie to robili určite z bôčika - dôvod je jasný
    inak pekný recept a pekne spracovaný


  • satin22, 7. mája 2010 o 05:27
    Súhlasím evusik......stehno je moc chudé .......


  • janozmyjavy, 7. mája 2010 o 08:45
    V každom prípade používam pliecko. Nepoškodí ak do smotany zamixujeme malú lyžičku hladkej múky.


  • retig, 7. mája 2010 o 08:50
    Stehno na segedín je "suché"! Prečo cibuľka a nie cibuľa, prečo do zlatista a nie iba do sklovita? Skúste pripraviť zvlášť mäso a zvlášť kapustu. Príprava 80 minút - tipujem, že v tom je aj príprava vlastnej knedle. Ja iba preto, že všetkým čo jedli náš segedín chutilo. Pravdaže dôležitá je kapusta, ale ak v prípade núdze kúpime obchodnú, premyjeme ju, pokrájame a pri varení pridáme tak akurát rasce, bobkový list a strúčik či dva cesnaku.
    (Z kapusty C vitamín áno, ale surovej, veď ten sa varením temer vyničí!)


  • dobryhrncekvar, 7. mája 2010 o 09:06
    retiq, plne súhlasím s tebou, oceňujem tiež korenie ako rasca, bobkový list a cesnak, ktoré vzdy pridávam do jedál z kyslej kapusty.


  • rumba, 7. mája 2010 o 10:49
    ahoj, tiež robím segedín z pliecka, skúšala som aj z morčacieho stehna, a je fantastický, a robím oddelene tak ako retig, z korenia pridávam okrem rasce a rozdrveného bobkového listu aj mletý zázvor a štipku muškátového orecha. Cesnak pridávam do mäsa počas dusenia.
    A propos, retig, z kapusty sa vitamín c varením neničí, hovorila mi to moja priateľka chemička - sú potraviny, v ktorých sa ničí varom a sú v ktorých sa neničí - medzi tie patrí koreňová zelenina, cibuľa, kapusta, šalát. Varením sa ničí v citrusoch a v mede, už pri 40°C. Pekný deň!


  • retig, 7. mája 2010 o 11:21
    Rumba, nerád oponujem mladým dámam, ale
    Vitamín C je dobre rozpustný vo vode, ale ničí ho kuchynská úprava a nešetrná konzervácia. Na zachovanie čo najväčšieho množstva vitamínu C vo varených, prípadne konzervovaných potravinách treba dodržiavať tieto zásady: - vyberať zdravé a bezchybné suroviny -
    - suroviny umývať v celku, rýchlo pod prúdom tečúcej vody, nesmú sa dlho máčať, aby sa vitamín C nevylúhoval - suroviny krájať nožom z nehrdzavejúcej ocele - - variť pod pokrývkou v malom množstve vody a len dovtedy, kým surovina nezmäkne - - používané nádoby majú byť z nehrdzavejúcej ocele, kvalitného hliníka, smaltované, prípadne hlinené - - vodu, v ktorej sa varila zelenina alebo nevyklíčené zemiaky, nevylievať, ale použiť na prípravu omáčok a polievok- pri kuchynskej úprave začať variť pri vysokej teplote a dovárať pri nízkej
    - šaláty pripravovať tesne pred podávaním na stôl, aby nevznikli straty pôsobením vzdušného kyslíka - jedlo podávať vždy čerstvo pripravené, až tesne pred servírovaním na stôl pridať do hotového pokrmu nadrobno posekanú pažítku, čerstvú zelerovú alebo petržlenovú vňať -
    - pokrmy sa nesmú prihrievať a udržiavať na teplom mieste


  • tinca, 7. mája 2010 o 12:06
    Ako chemička plne súhlasím s odborným výkladom ohľadom vitamínu C,ktorý podal retig. No a ja segedín robím zvlášť mäso / v kuchte/ s tým, že pridám aj 2-3 strúčky cesnaku a zvlášť kapustu. Potom zmiešam a pridám smotanu aj s jemnou zátrepkou. Mäsko mám tiež rada chudšie, neznášam masné, ale mamina tiež robievala výlučne z pliecka.


  • vcelka, 7. mája 2010 o 12:37
    Tak pridám môj postup - vždy sme robili segedín z polovice pliecka (alebo bôčika) a polovice peknej hovädzinky a tie chute sa v kapuste nádherne pokombinovali. Keď pridám kapustu, tak to potom varím nie dlhšie než 10 minút. Mám radšej, keď to nie je také "rozbredlé", ale skôr chrumkavé. No a čuduj sa svete, nikdy do toho nedávame smotanu...
    Tesne po otvorení hraníc sme si vyšli s kamoškou Češkou do Viedne. Mali sme klasické socialistické obložené chlebíky, všade boli kolóny áut a cestou späť sme sa cez hranice presúvali krokom. Celý čas som básnila o segedíne, čo má moja mama určite na sporáku; potom som ju pozvala k našim. Keď zjedla prvé tri lyžice, tak ostala paf: "Kdyby jsem byla vědela, že to je tak hrozně dobrý, tak by jsem tu cestu taky nebyla téměř vydržela..."
    Recept si vzala domov, rozdala ho v rodine a odvtedy (však je to 20 rokov) ho tam takto pripravujú. No a ako zarytí segedínogulášnici by možno práve tu na Vareche tvrdili a do krvi sa bili, že pravý segedín sa robí bez smotany...
    Čo som tým chcela povedať? Že takto je to so všetkými "pravými" a "ľavými" receptami. Koľko ľudí, toľko zvykov, a preto sa @matus113 drž svojho stehna (teda bravčového) a ty @evas13 zase svojho (morčacieho)... :-))


  • evanaaa, 7. mája 2010 o 17:50
    Aj ja tvrdím,že pravý segedín je so smotanou a bez cesnaku,neviem,prečo by sa tam mal pridávať,kedˇtam ide smotana.Tú dávam so zátrepkou,niekedy zmiešam sladkú a kyslú smotanu dokopy.Ináč to už je (bez smotany) obyčajná dusená kapusta.


  • satin22, 8. mája 2010 o 16:15
    Vyskúšajte segedín bez mäsa!Do dusenej sudovej kapusty pridajte
    na 1/4 nakrajané mladé bedle,rompy(much.červenkastá)plávky
    (plávka olivová,modrastá).....nou koment.....


  • stefanus191, 9. mája 2010 o 14:56
    vsetky recepty si clovek vytvara podla svojej chuti a ja zase viem, ze gulas so smotanou je Sikulsky, no a ten bez smotany je Segedin, ( Madari do gulasa nepridavaju smotanu)...


  • hildunka, 20. mája 2010 o 17:10
    ja na konci pridávam horčicu, asi PL. Veľmi sa mi to osvedčilo. Skúste.


  • beszedes, 22. augusta 2010 o 10:59
    Stefanus191: Segedinsky gulas je so smotanou, akurat, ze u nas sa tomu hovori segedinsky gulas a v Madarsku tento recept poznaju ako sedmihradska kapusta. A urcite je s kyslou smotanou!!! Ale suhlasim, ze kolko ludi tolko chuti, takze kazdy nech si svoj recept prisposoby tak, ako mu viac chuti :-)


  • mkreki, 28. augusta 2010 o 15:33
    obycajny segedinsky je z bocika a bez smotany,segedinsky gulas special je z pliecka alebo stehna a so smotanou...ja pouzivam zasadne kyslu smotanu,bobkovy list a cesnak ten tam musi byt...vela zalezi na kapuste,lebo skoro kazdy iny druh ma inu chut,ale kazdy podla seba...dobru chut..


  • tetuska, 26. septembra 2010 o 22:46
    naše obľúbené, varievam na 2 dni...


  • hanyzhanus, 27. septembra 2010 o 07:40
    Segedínsky guláš robím z pliecka aj zo stehna. Cenové sa tieto druhy mäsa od seba nejako zvlášť nelíšia. V poslednom období ho vylepšujem tým, že do uduseného ravčového mäsa pridám nakrájanú hlivu ustricovú, tým nastavím mäso. Trošku celú zmes podusím a dodusí sa to po pridaní kyslej kapusty. Na zjemnenie kyslej chuti v segedíne, pridávam na jemno nakrájanú čerstvú kapustu, ktorú pridám cca 20 min pred ukončením varenia a ešte podusím spolu so všetkými ingredienciami . Pomer kyslej k sladkej kapuste je zhruba 3:1. K tomu som pristúpila kvôli tomu, že jedlá z kyslej kapusty máme veľmi radi, ale pre nás znamená po ich zjedení okamžitú reakciu v tráviacom trakte .....
    Dobrú chuť želám ...


  • emporia, 27. septembra 2010 o 13:47
    Varila som v sobotu , a ja robím segedín radšej z pliecka a môže byť aj prerastený bôčik..


  • Reklama (za ňou pokračuje ešte 19 komentárov)
  • hildunka, 27. septembra 2010 o 14:51
    ja po skončení dám ešte 1 polievkovú lyžicu horčice. Je to super. Skúste.


  • evanaaa, 27. septembra 2010 o 17:41
    Pozrela som do dvoch starých kuchárskych kníh, všade je smotana a dusí sa mäso s kapustou, aby nasiakla chuťou mäsa.A žiadny cesnak, ani bobkový list, to už je niečo iné. Hildunka, horčicu občas do smotanových jedál pridávam aj aj, najmä do sviečkovej.


  • evanaaa, 27. septembra 2010 o 20:28
    Matus113, pozrela som si video, smotanu si dal, ale na tanieri akoby sa oddelila od kapusty. Asi preto, že si ju nezahustil, ja robím zátrepku a dávam obe smotany, kyslú aj sladkú , chuť je lahodnejšia.


  • delma, 5. decembra 2010 o 11:36
    Keď sa robí z bôčika, je to segedínsky guľáš, keď z pliecka tak je to segedínsky guľáš špeciál. Zo stehna? Nie je to moc suché? Súhlasím. z morčacieho mäsa je výborný.


  • rado1977, 19. februára 2011 o 11:12
    To na konci ból Segedín hahaha ,, to nemyslíte vážne ...


  • luciasl, 25. marca 2011 o 13:18
    Ja robím z pliecka, pridávam tam ešte bobkový list, trošičku majoránky.
    Kyslú kapustu preplachujem trikrát a na koniec radšej pridám kyslú smotanu, smotanu na varenie a do málička mlieka solamyl alebo hladkú múku. Podľa obrázku mi to pripadá, ako by tam ani smotana nebola, mäska tam vidno pár kúskov, kapusta je celá, akoby bola surová.
    Ja mám rada, keď nie je až tak vidno kapustu a keď je to viac smotanové.
    Knedľu robím doma, väčšinou zemiakovú, no keď sa mi nechce, tak kupujem.
    A môj muž miluje, keď tam pridám sušené trikrát prevarené hríby, aby nezačiernili celý segedín.
    A súhlasím, že bôčik je dobrý do toho, pol bôčika, pol pliecka, skúšala som už aj z krkovičky.
    Kamarát mi hovoril, že mal už aj kurací segedín, no bŕŕŕŕ, nikdy by som nechcela. Blé


  • luciasl, 25. marca 2011 o 13:18
    A ozaj hlavne cesnak!


  • luciasl, 25. marca 2011 o 13:25
    @evanaaa zaujímavé, ževraj smotana s cesnakom nejdú do hromady:-)
    Nič nie je lepšie ako smotana a cesnak pri sebe.
    Napríklad taký dobrý domáci langoš si bez smotany s cesnakom, veeela cesnaku si neviem a ani nechcem predstavit. A mäsu dodá cesnak lepšiu chuť a obzvlášť v segedíne


  • luciasl, 25. marca 2011 o 13:37
    @matus113 obdivujem, ze je k tomuto receptu aj video, mne by sa to určite nechcelo natáčať a komentovať čo a ako. Ale na chlapa je to veľmi dobré, akurát, že tá ,,cibuľka´´ bola na strašne veľké kusy a kúsok zhorený a kúsok biely sa mi zdalo akoby bola.
    Ale pekné video a závidím tu odvahu. Ja kebyže som chlap a nie som zabehnutý kuchár, tak ťažko by som svoj receptík niekde vystavila:-) Klobúk dole.
    A do vriaceho segedínu vlievať smotanu, aj to je zaujímavé. Vtedy sa strašne zrazí a bez múky si to neviem ani predstaviť. Potom mi to taká polievka pripadá, ked to nie je zahustené
    :-)


  • sestricka126, 26. marca 2011 o 11:43
    tak ten idem dnes varit :D akurat ze nemam bravcove mäsko tak som dala hovädzie,kedze obchod mam az 50km daleko a cez sobotu je v Norsku skratena doba otvorenych obchodov :D tak uvidim co to spravi a vodu do mäska vylucne nedavam necham nech pusti vlastnu stavu :DD ale kazdy vari inak a ma dlhsie skusenosti s varenim ako ja :DDD


  • zsuzsu, 19. júna 2011 o 13:55
    zaujímavé komenty... :) áno v Madarsku majú Székely káposzta,čo sa pripravuje podobne,ako náš "Segedín" ,ale so Szegedom nemá nič spoločné :)) beszedes,tebe ho Martinka ako pripravuje? :D Inak ja som tiež experimentovala,občas pridám trochu plnotučnej horčice,občas trochu bieleho vína,tým zjemním mäsko,občas kečup...vždy je môj segedín trochu iný a predsa je skvelý :)))


  • neboferus, 1. júla 2011 o 22:00
    pre mna ako zaciatocnika hotova bomba.vdaka


  • hanach, 6. novembra 2011 o 08:19
    dnes by som chcela uvariť na dva dni ale to sa mi nepodarí. varím z pliecka a osobitne mäsko a kapustu. je dobrý aj bez smotany a nie je to len dusená kapusta ved chute sa spoja. niekedy si dieta vyžaduje aj takúto obeť. ale ja dám všetko čo tam patrí aj smotanu a bez cesnaku ani na krok....


  • 248, 15. decembra 2011 o 21:13
    ja do segedínskeho gulášu pridávam okrem morčacieho mäsa a kyslej kapusty hlavne cesnak , kyslú smotanu , trocha kečupu , alebo parad.pretlaku a miesto múky zahusťujem postrúhaným surovým zemiakom - je jemnejší a menej kalorický


  • pomytok, 21. februára 2012 o 15:13
    žiadne stehno,či pliecko ale bôčik:)


  • 2010, 9. júla 2012 o 15:51
    Dnes som dostal lacne stehno -cele aj s kozou a kostou a tak pri mojom amaterskou deleni ostali zvysky tak som isiel zo zvedavosti na tuto klasiku ale podla madarskeho stareho receptu- Székelykáposzta -je to podobne ako tu ma @matus 113, jasne ze je to na masti a zahustuju smotanu a na koniec daju este kopor , dakedy pridam vyborne.


  • julanda, 16. decembra 2012 o 17:00
    Ja robím zásadne zbravč. pleca, nepodlievam , veď si pustí šťavu, dávam šľahačku a nezahusťujem.


  • zipaj, 3. mája 2013 o 01:13
    Segedínsky guláš sa samozrejme robí z bôčiku alebo pliecka, ale vyskúšajte si ho z krkovičky, krkovička mu dodá veľmi zaujímavú a príjemnú chuť, je to jednoducho úplne iné mäso ako pliecko alebo bôčik a samozrejme musí v ňom byť bobkový list a cesnak, inak mu niečo chýba, cesnak pridám spolu s mäsom, opražený ma ínú chuť ako rozvarený.


  • jillsun, 28. mája 2013 o 22:58
    milujeme segedin... varim ho zasadne v kuchte a smotanu-slahackovu s troskou hladkej muky pridavam nakoniec... a prirodzene najlepsie chuti s domacou knedlou, kt.moze byt aj zemlova. je to dobrota



Pridaj komentár:

Prihlás sa prezývkou z Varecha.sk alebo Nápady.Pravda.sk:



Nemáš registráciu na Varecha.sk alebo Nápady.Pravda.sk? Registrácia

Tento recept VytlačiťDaj na FacebookPošli mailomDo mobiluDo mobiluUpozorni admina
QRCode - ak máte v telefóne čítačku QR kódovRecept do mobilu:
Skrátená linka do SMS-ky alebo na diktovanie do telefónu:

Aktuálne súťaže

Vyhodnotenie súťaže o najkrajšiu kraslicu
Prezrite si TOP 10 kraslíc, ktoré sa vám najviac páčili.

SÚŤAŽ: Nie je želatína ako želatína! + VÝSLEDKY SÚŤAŽE
Veľká noc je náročným obdobím pre každú gazdinku. Dr.Oetker má teraz pre vás dvoch pomocníkov, s ktorými budú vaše jedlá ozdobou sviatočného stola.

TOP 15 - Najlepšie recepty mesiaca marec 2014
Najlepšie recepty mesiaca marec. Pozrite si TOP 15 receptov, ktoré sa vám najviac páčili.


Magazín

Veľkonočný jazyk
Hovädzí jazyk, údený i neúdený, je veľká pochúťka. Môžete ho konzumovať „len tak“, uvarený a nakrájaný, s cviklou, čerstvým chrenom, duseným medvedím cesnakom alebo červenou kapustou.

Veľká noc v Egypte
Zahraniční Varecháči píšu o tom, ako sa oslavujú veľkonočné sviatky v ich krajine. Náš seriál uzatvára Janaalizibolenova z Egypta.

Veľká noc v Nemecku
Zahraniční Varecháči píšu o tom, ako sa oslavujú veľkonočné sviatky v ich krajine. Dnes Elixir z Nemecka.


Inzercia

Časopis Varecha
Varecha 17/2014: Morka na tanieri Morka na tanieri
Časopis Varecha vo piatok 25. apríla 2014 v denníku Pravda.


TOPlist