Kváskový chlieb
Kváskový chlieb

Moj prvý kváskový chlieb z môjho kvásku fotorecept

sonulienka - fotkasonulienka, 11. februára 2018

Strašne som si chcela urobiť a vyskúšať si vlastný kvások, z ktorého by som piekla chlieb. Či sa mi to podarilo neviem, ale skúsila Zobraziť celý popisStrašne som si chcela urobiť a vyskúšať si vlastný kvások, z ktorého by som piekla chlieb. Či sa mi to podarilo neviem, ale skúsila som. Tento chlebík je z kvásku, ktorý sa mal akože vyhodiť po 4 dňoch, no mne to nedalo a upiekla som chlebík. Viem, že nevypadá prvotriedne, ale bol výborný a potešil ma. Určite si poviete, načo to sem dala, veď tu sú ukážkové kváskové chlebíky, ale som rada, že som si ho urobila ja a chcem sa o to s Vami podeliť.

40-45 minút
na 250-180 °C

Suroviny

280 g
120 g
300 ml
300 g
1 PL




Postup

  1. 1

    Najprv si odoberieme z kvásku, do ktorého pridáme 150 ml vody a 150 g múky. Necháme 12 až 16 hodín pri izbovej teplote. Ešte vám chcem ukázať môj kvások, ktorý som si urobila z pšenično ražnej múky, nakoľko som nemala ražnú múku.

    Moj prvý kváskový chlieb z môjho kvásku (fotorecept) - obrázok 1
  2. 2

    Po asi 13 hodinách som si zamiesila cesto, ktoré som nechala tri hodiny kysnúť. Ale cesto som počas kysnutia 2x premiesila. Asi po troch hodinách som cesto ešte raz premiesila a vložila do ošatky. Takto mi kyslo ešte 1 hodinu. Rúru som si predhriala na 250 stupňov a asi 15 minút pred tým, ako som dala chlebík piecť, som vložila plech, na ktorom som piekla chlebík do rúry, aby sa aj ten rozohrial. Do menšieho plechu som dala asi 2 dcl vody a dala na spodok do rúry. Keď bola rúra dobre rozohriata, som si cesto z ošatky rýchlo preklopila na papier na pečenie a šup na rozohriaty plech a do rúry. Piekla som 20 minút na 250 stupňov a potom ešte ďalších asi 20 - 25 minút pri 180 stupňoch. No a tu je chlebík upečený. Nič viac som nefotila, nevedela som, ako to dopadne. No ale som spokojná, tak som si receptík naň sem uložila. A tu už je upečený.

    Moj prvý kváskový chlieb z môjho kvásku (fotorecept) - obrázok 2
  3. 3

    Rozkrojený.

    Moj prvý kváskový chlieb z môjho kvásku (fotorecept) - obrázok 3
  4. 4

    No a už sa teším na ďalší.

Diskusia k receptu

farbuska
Chlebík vyzerá lákavo - gratulujem k vydarenému začiatku. Držím palce na ďalšej kváskovej púti.
1x haji
haji
Oh, milá @Sonulienka , ty jsi šikulka! Povedený kváskový chlebík, foto jako ze žurnálu! A už jsi podala kvásku ruku a máš diagnózu kváskovú!! Kvásku zdar a kváskování obzvlášť!! Požehnanou neděli přeji všem!
monty469
Chlebik sa ti pekne vydaril. Vitaj medzi nami, kvaskovymi varechacmi. Tak a mas diagnozu na cely zivot. Aspon u mna je to tak;-) A na prvy kvaskovy chlebik, klobuk dole. Ak si na fb tak si pozri skupinu pecempecen.cz mas tam plno receptov a ludi, ktori ochotne pomozu a poradia. Mne tu skupinu poradila@Havino , ked som zacinala. Prajem ti pekny den
haji
@Afataga (11.2.2018 11:18)
No to máš tak. Jde udělat jakýkoliv - tmavý jako černokněžník /mně se podařilo nedávno!/ - světlý /také nedávno/ téměř nedopečený. OH, jeden se pořád učí. Mám zaběhaný postup, včetně teplot a doby pečení. A přišla kvásková pýcha - že ho nemohu nikdy spálit, připálit - že to nejde. Aha! Jde. Otevřu troubu a hledím na tmavého jedince. Mohlo mě trefit. Nic jinak, ani doba, ani teplota. Tak jo, okolnosti - když Pán Bůh dopustí, aj motyka spustí. V dalším týdnu jsem udělala opatření - ubrala stupně ve třetí fázi. A máš ho, světlouše! Mělo to tak být. Při ochutnání jsem musela přiznat, že je sice světlý, ale chválabohu dopečený a chutný jako nikdy... Vyber si. Krásnou neděli, Afoušku! P.S. Poslední pečení bylo opět OK, stará dobrá klasika středu. I trouba žije svým životem.
sonulienka
Všetkým Vám srdečne ďakujem za podporu. @Afataga viem, že je bledší ale ja nemôžem veľmi tmavé chlebíky nerobí mi to dobre a tak preto som zvolila tento pomer múky. @Monty469 si zlatá určite si tú stránku mrknem. Mám ešte čo doháňať ale snáď raz to bude lepšie. Tak držte mi palce.
1x haji
siisa
Na to že je to tvoj prvý kváskový chlebík, je naozaj veľmi vydarený. Teším sa každému ďalšiemu, kto sa tomu začne venovať. Verím, že keby si každý doma piekol kváskový chlieb, nebolo by toľko alergikov na lepok. Škoda, že pekárne pečú len z kvasníc. Prajem veľa trpezlivosti pri ďalšom kváskovaní.
2x haji a jack
motyka
Obdivujem Ťa, že si to dokázala. Uvažujem......
Ale upísať sa na celý život? NEVIEM, NEVIEM.
Siisa - v Bille začali predávať aj kváskový. Nieje domáci, ale kváskový je. Aj dobrý. Skús kúpiť.
2x haji a siisa
paploska
Blahozelam k prvemu kvaskovemu chlebiku :-). Ja som kvasku uz prepadla.
1x haji
siisa
@Motyka (11.2.2018 14:59)

Ďakujem za info. Určite sa pôjdem pozrieť, čo to je zač.
1x haji
jack
Waaau.Na prvý krát super.Teším sa s tebou.Vitaj medzi nami kváskovými závislákmi :D.
U nás doma sa už nehovorí"mami kúp toustový chlebík(alebo iné pečivo),ale "mami upečieš mi toustový-)))
NECH ŽIJE KVÁSOK.
evanaaa
Tak mne sa chlebík celkom páči a na to, že je prvý....ani nehovorím. A chlieb sa mi ani nezdá bledý, skôr mám dojem, akoby bol vrch viac zamúčený, že by ho bolo treba oprášiť kefkou alebo potrieť slanou vodou. Ale nie som odborník na chlebíky......
haji
@Motyka (11.2.2018 14:59)
Dostala jsem asi před půl rokem do daru kus kváskového chlebíka od soukromého pekaře někde od Mladé Boleslavi. Byl jedlý. Ale jiný než peču já. Tuhý, málo hydratovaný, těžký. Vůbec se mladé paní nedivím, že kváskový chlebík ode mě ona a její rodina vychvalují a tetelí se blahem, když pro ně chlebík upeču. Mám i další odezvu, manžel mé kamarádky má najeto xkilometrů nejen Českem a tvrdí, že lepší kváskový chlebík nejedl. Mohla bych pokračovat, například kamarádka sousedky si před Vánoci přinesla domů půlku mého kváskového. Manžel jí nevěřil, že je upečený doma. haha
@Sonulienka ty na co jezdíš?! Na Gastrol?
2x jack a siisa
farbuska
@Siisa (11.2.2018 14:47)

Neviem, odkiaľ si, ale v Bratislave sú tri potravinárske predajne Yeme, kde pečú nielen kváskový chlieb, ale aj všakovaké iné kváskové dobroty. Nikdy sa neviem dojesť, také sú chutné. Chlebík - rôzne druhy - úplne senzačný.
1x siisa
sonulienka
Som rada dievčence za všetky komentáre ktoré sme tu rozprúdili okolo kvásku.
Pridávam foto dnešného môjho druhého kváskového chlebíka. Práve vybratý z rúry ešte som ho ani nestihla oprášiť od múky.


siisa
@Farbuska (11.2.2018 20:51)

Nie, nie som z BA, ale teší ma, že sa to začína rozbiehať s tými kváskovými dobrotami. Ďakujem za skvelé info a ak pôjdem do BA, budem aspoň vedieť kde zájsť na koštovku, veľmi ma to zaujíma akú to má chuť.
dogagador
Peknucky chlebik, prvy, aj druhy. Nech sa vzdy dari, ved je to “chlieb nas kazdodenny”..,,
afataga
@Siisa (11.2.2018 14:47)

Ja tomu asi nerozumiem, ale v kvaskovom chlebe nie je muka s lepkom? Ak ma niekto alergiu na lepok, tak je asi jedno, ci tam je kvasok, alebo kvasnice, ci sa mylim?
marienka44
Krásny a iste aj chutný chlebík.
Vyklopiť cesto z ošatky znamená, že vrch cesta príde na spodok do plechu? Alebo sa prenáša tak, ako nakysol v ošatke? To len kvôli technológii sa pýtam. :-)
sonulienka
Ďakujem krásne všetkým na reakcie, som rada, že sa otvorila táto diskusia aj sa poučím.
@Marienka44 áno tak ako píšeš keď už ideš piecť cesto si vyklopím z ošatky tak, že čo je vrch v ošatke ten príde na papier na pečenie na spodok, vyberiem si rýchle plech z rúry ktorý som si dala rozohriať a rýchlo premiestnim papier na pečenie s cestom na plech a šup do rúry. A tu je už môj druhý kváskový chlebík prekrojený teším sa.....


haji
Včera přesně o tom mluvila léčitelka v telce - současný způsob přípravy a pečení pečiva je celá znetvořená, urychlená - vše pro větší a rychlejší zisk. A to způsobuje celiakii, vůbec střevní a trávící obtíže. Rozdíl kvasnice/kvásek je i o pracnosti, délce procesu. Prostě rychlý prachy. Mohla bych pokračovat, co všechno se do pečiva sype. Tady když do receptu přijde vegeta, mohou se někteří zbláznit. Ale co konzumují v chlebu, rohlících apod. netuší. Krásný den přeji všem!
sonulienka
Ďakujem Vám za veľmi dobré rady. Hlavne článok ktorý si odporučila @Siisa som si prečítala a aj video som si pozrela. Prepošlem to dcére práve ona je celiatička.
afataga
@Siisa (12.2.2018 20:20)

Citala som. Ono s tou stravou to nie je take jednoznacne, citala som vselico na nete aj knihu Přirozená strava našich předků. Napisala ju vyzivova poradkyna, ktora to uz robi 25 rokov a ona tvrdi, ze nasi praprapra...predkovia boli lovci a zberaci a teda jedli maso, tuk, hmyz, bobule, orechy, seminka a pod. a ze boli vysoki a zdravi, vratane kosti a zubov. A to je udajne nasa prirodzena strava. Tiez tam podrobne popisuje co sa deje v tele pri traveni toho-ktoreho jedla a pod. a aj to, ake vselijake choroby pomohla ludom vyliecit len vylucenim obilia a sacharidov zo stravy, ako napr. alergie, tlak, cholesterol, diabetes, oblicky, migreny atd. Odkedy zacali ludia jest obilniny, hlavne psenicu, ide to dolu vodou, aj kosti - osteoporoza, zuby, deformacie chrbtice a pod. Ja samozrejme neviem, ci je to naozaj tak, ale v poslednej dobe poznam okolo seba coraz viac ludi, ktori nejedia ziadne obilniny. Ja nejem obilie skoro rok a mozem povedat, ze okrem toho, ze som schudla, nepoznam co je palenie zahy a ine problemy spojene s travenim, ktore nejdem podrobne rozpisovat. Zaujimave je, ze mi vobec chlieb nechyba. Ono vela ludi ma alergiu na lepok a celiakia je len jedna z tych alergii, takze vela ludi o tom ani nevie, ze nejaky inu druh alergie na lepok maju. Dnes uz bohuzial aj vela psenice GMO. Ale zas ked chlieb, tak asi ten kvaskovy bude predsa len o cosi lepsia alternativa.
katka78
"Badatel" je asi najznámejší dezinformačný web v našich končinách. Články, ktoré publikuje nie sú podložené serióznymi štúdiami a výskumami, prípadne výsledky skutočných štúdií nesprávne, alebo tendenčne interpretuje, informácie zámerne vytŕha z kontextu, zavádza. Výnimkou žiaľ nie je ani článok o kváskovom chlebe.
siisa
@Katka78 , @Afataga

Milá @Afataga , tieto témy sú na veľmi dlhé a rozsiahle diskusie a nakoniec nevedú aj tak k jednoznačnému záveru. Každý jeden človek je jedinečný, neporovnateľný s nikým na tomto svete a preto aj stravovanie si určuje podľa toho čo mu evidentne prospieva a neubližuje jeho telu. Jednému chuti to a druhému je z toho ťažko a má tráviace problémy. Vidíš a ty si jeden z dôkazov toho, že si našla to čo ti vyhovuje a prospieva tvojmu telu :) Gratulujem ! V dnešnej dobe sa nedá jednoznačne povedať či tá alebo iná kniha je tá najsprávnejšia. To isté platí aj o internete. Ten je tak zaplavený dezinformáciami, že človek už naozaj nevie čo je pravda. Či je to "Badateľ " a či iná navonok sa múdro tváriaca stránka, kde si autor môže napísať o sebe také referencie, aké mu vyhovujú. Žiaľ, žijeme v dobe, kedy nevieme čo je skutočná pravda. Žijeme a riadime sa odporúčaniami iných formou pokus - omyl. Veď čo nám iné zostáva. Každý národ si po stáročia predáva z pokolenia na pokolenie svoje skúsenosti a múdrosti, len my sme si ich niekde zapatrošili. Prestali sme počúvať svojich starých rodičov, prarodičov, mali sme vždy svoju havu a smiali sme sa , že to sú len také nevedecké báchorky, načo budem liečiť rany skorocelom, veď nám lekár niečo predpíše...
Každý, kto sa chce o kváskovom chlebe dozvedieť viac, môže si na nete nájsť informácie na viacerých weboch a prečítať si o ňom všade, nie len na tomto webe, môže si kúpiť knihu a prečítať si ju. Ale o žiadnom z webov ani knihe, sa nedá povedať, že práve tam dostaneme 100% pravdivé informácie. A výsledky výskumov a štúdií ? Veľa z nich neuzrie nikdy svetlo sveta....Nepíšem to tu preto, že sa chcem s niekým hádať....ešte to ! Je to len jeden názor.....každý máme nejaký a možno aj zlý.....máme na to právo, veď človek sa učí celý život !


haji
Když to zkrátím, kváskový chléb si peču sama, protože mi chutná a protože mě to baví. Co víc si přát?!
haji
@Katka78 (13.2.2018 17:07)
Promiň. Největším dezinformačním činitelem je každý lidský systém sám. Zvlášť ten poplatný neviditelné ruce trhu a době. Tu nám oficiální místa oplouvají vejce, tu cukr, tu tuk, tu pšenici a jiné. Je velmi zajímavé, že zpravidla jsou to základní suroviny, laciné, variabilní a léty prověřené.
Teď začala frčet kampaň na propagaci konzumu zdravého hmyzu - cvrčků, červů apod. Doporučují to zejména důchodcům, bo je to plné bílkovin, výživných látek a táák laciné...
Pamatuju toho hodně. Také to, když začali hospodářskému dobytku podávat granule obsaující podíl trusu, peří a odešlých těl jiných hospodářských zvířat. Děje se to dodnes a všichni jsme spokojení. A studie oficielně mlčí. Nevzpomínám si, že by sedlák něco podobného kdy dělal. Zdravý selský rozum by nám bohatě stačil.
Nechala jsem se unést. Promiň.
obor123
@Haji (13.2.2018 21:08)

Milá@Haji , máš 100% pravdu. Keď človek niečo tvorí s láskou a pritom to má aj záľubu , jeho práca má zmysel.
afataga
@Siisa (13.2.2018 18:27)

Suhlasim s tebou v tom, ze teraz je vsade strasne moc informacii a dezinformacii, ale ine je napisat nieco od stola a ine je, ked knihu napise pani, co sa tym zaobera 25 rokov a pise z vlastnej praxe. Ja samozrejme nikomu nevnucujem, co ma jest, ved to sa ani neda. Poznam dost ludi, co nejedia ziadne sacharidy, jeden si takto vyliecil cholesterol, kamaratka kazdomesacne mykozy, dalsia svrbenie celeho tela, jeden znamy takto schudol 45 kg, ale on uz bol fakt tucny a dalsi znamy s tym zacal nedavno kvoli silnym migrenam, zatial nema, tak som zvedava ako to dopadne. To je len par prikladov z mojho okolia na ilustraciu. Ale ak nasi predkovia jedli co som pisala, min. to stoji za zamyslenie a kazdy sa rozhodne sam, co bude jest a co nie. Aj ked to dodrzujem tak na 95%, vyhovuje mi to, no ale nadaj si obcas sniclu obalenu v struhanke :-), alebo raz za cas nieco take na zhresenie.
1x frezia
siisa
@Afataga (14.2.2018 13:48)

Viem o čom píšeš, úplne s tebou súhlasím. Ak všetci títo ľudia na vlastnej koži zažili zlepšenie svojho zdravotného stavu a pomohlo im to zbaviť sa svojich ťažkostí, tak ako aj tebe.....je to správna cesta. Len je otázne, či telo nášho prapredka je zrovnateľné s telom človeka žijúceho v 21. storočí . Tak isto mäso kedysi a dnes :)) A čo sa týka toho zhrešenia....pri jedle nikdy nemaj zlé pocity, vždy len dobré, takže nezrešila si, ale si si dopriala :)
1x frezia
afataga
@Siisa (14.2.2018 14:25)

A to som este zabudla na dobru kamaratku, co mala hnusny ekzem na rukach asi 10 rokov, kozna uz z nej bola zufala, vyskusala 300 masticiek a nic a ked prestala jest sacharidy, do mesiaca bolo po nom a dr. sa zmohla len na slovo zazrak :-). No neviem s tym telom, ak je pravda, ze to mame tak zakodovane v DNA, tak ta sa asi nezmenila, no a jasne, ze maso isto nie je ako bol bio mamut :-), ale keby sme boli az taki fanatici, nemohli by sme zjest ani cibulu, jablko...a ani vody sa napit. Zle pocity nemam, neboj sa, viem ako si to myslela.
mitzy
@Afi (14.2.2018 18:57)
...A preto pribúda bretariánov ;-D
sonulienka
No tak dievčence nech si každý varí pečie čo chce je to na každom. Ja tiež napríklad skúšam kváskový chlebík ale knedlik a kysnuté koláče budem určite robiť tradične. Tak nechajme už túto tému témou a pridávajme nové receptíky. Ja sa napríklad chystám upiecť zas nový recept a bude to tradičný kysnutý ak sa podarí pridám.
Prajem Vám všetkým krásny deň usmievajme sa vykuklo nám slniečko.




SÚŤAŽ: Takto využívajú Maresi mliečko naši čitatelia