Maďarská dusená tarhoňa podľa pána Gundela

pusta - fotkapusta, 16. apríla 2011
Maďarská dusená tarhoňa podľa pána Gundela
Foto: pusta

Tarhoňa je obľúbenou prílohou, ktorá sa najčastejšie podáva k mäsu na šťave, ale môže to byť aj samostatné jedlo, kedy sa pripravuje so zemiakmi. Zobraziť celý popisTarhoňa je obľúbenou prílohou, ktorá sa najčastejšie podáva k mäsu na šťave, ale môže to byť aj samostatné jedlo, kedy sa pripravuje so zemiakmi. Môžeme si ju pripraviť doma my sami alebo kúpiť už hotovú vpotravinárskych obchodoch. Priemyselne vyrobená tarhoňa má tvar malých guličiek a na jej prípravu stačí 4-5 minút. Vyberám recept na prípravu domácej tarhone z kuchárskej knihy pána Gundela.

4 -6
porcie
10 minút
príprava
15 minút
na 180 °C

Suroviny

300  g
2 ks
1 štipka
50  ml do cesta
na dusenú tarhoňu:
250 g
1 ks
100 g
podľa chuti
podľa chuti
12 dl
100 g




Postup

  1. 1

    Z múky, vajec, soli a vody zamiesime tuhé rezancové cesto, ktoré necháme odpočinúť. Cesto postrúhame na plech a necháme usušiť v mierne teplej trúbe.

  2. 2

    Na horúcej masti v hrnci orestujeme do zlatožlta cibuľu, pokrájanú na kocky aj s posekanou petržlenovou vňaťou. Do tohoto základu pridáme tarhoňu, zľahka ju orestujeme a zalejeme 12 dl vody, osolíme, zamiešame, prikryjeme pokrievkou a pomaly dusíme v trúbe na 180 stupňoch cca 15 minút, podobne ako ryžu.

  3. 3

    Ked je už tarhoňa úplne mäkká, vyberieme z trúby, pridáme na maličké kocky pokrájané očistené zemiaky a dusíme dalej v trúbe, kým zemiaky nezmäknú. Podávame horúce a tesne pred podávaním ešte do hotového pokrmu zamiešame trocha horúcej masti. Povrch ešte posypeme na jemno pokrájanou petržlenovou vňaťou.

Diskusia k receptu

2010
To nie je podla pana Gundela, ten jasne pise vo svojej kucharskej knihe cesto sa pokraja nozom na drobno a potom sa pretlaca cez vacsie sito, a znova sa pretlaca co ostalo pokial sa vsetko nespotrebuje.
Na ktorej strane to pise ze sa stuha ? nemozem to nikde najst.
pusta
@2010v názve receptu je, dusená podľa pána Károlya Gundela a nie strúhaná podľa pána Gundela - ak si si to nevšimol, a jej dusenie je na strane č. 14, píšem snád, že ju pán Gundel strúha? a to rezancové cesto, ktoré popisujem v bode 1., je na strane 15 v kuchárskej knihe pána Gundela. nehľadaj sústavne chyby na mne, potom ti taký dôležitý detail neunikne.
2010
Nazov tvojho receptu je tarhona a potom
@pusta , v prvom bode pises :
"Z múky, vajec, soli a vody zamiesime tuhé rezancové cesto, ktoré necháme odpočinúť. Cesto postrúhame na plech a necháme usušiť v mierne teplej trúbe."
Ja som sa nepytal o duseni ale ze tarhona sa robi pretlacanim cez sito a nie struhanim, aby ti vysli male gulky nie struhance ,kde je to napisane v jeho kucharskej knihe? Lebo to je ten podstatny detail v priprave "tarhonya" ktory ti unikol .
alexdidi
Dusenú tarhoňu robievam často a takmer rovnako, ale tarhoňu opekám súčasne s cibuľkou, lebo podľa mňa, ak ju budem ešte opekať už na opečenej, tak cibuľka už "zhorí", vody dávam 1 1/2 krát, viac ako tarhone, varím 8 minút....pripravujem tiež granadír z tarhone, ale ak by som dala už do úplne mäkkej tarhone ešte dusiť surové zemiaky, tak už bude asi z nej úplná "džaba", alebo sa mýlim? Nechcem ale spochybňovať kuchárske umenie pána Gundela. Tvoje foto je podľa tohto receptu? Ak áno, tak poraď prosím, ako nastrúhať tak pekné guličky....
frezia68
Tiež opečiem cibuľku,pridám kúpenú tarhoňu,opekám do zlatohneda,podlejem a po piatich min. dusenia pridám na drobné kocky pokrájané zemiaky,osolím,ak treba ešte trocha podlejem a prikryté dusím asi 15 min.Potom odkryjem a dodusím,aby nebola"džaba",ale sa tarhoňa,aj zemiačky celé usmievali na nás.Na záver pridám pažítku,vňať petržlenu......
dajanca
tak so zemiakmi som ešte neskúšala a priznám sa, že ani cibuľu som nedávala... na ryžu áno, ale na tarhoňu nie a dávam dvojnásobné množstvo vody... musím to skúsiť s tou cibuľkou...tarhoňu máme radi, zatiaľ len kúpenú na domácu si netrúfam...:-)
dajanca
tak so zemiakmi som ešte neskúšala a priznám sa, že ani cibuľu som nedávala... na ryžu áno, ale na tarhoňu nie a dávam dvojnásobné množstvo vody... musím to skúsiť s tou cibuľkou...tarhoňu máme radi, zatiaľ len kúpenú na domácu si netrúfam...:-)
kamk
Dakujem, viem si predstavit tu chut, este raz vdaka.
pusta
@2010 , ty nemáš túto kuchársku knihu, pretože by si sa ma pýtal, ako je to v preklade do slovenčiny, teda ani uvedené strany ti nemôžu súhlasiť. okrem toho už som ti odpovedala, že len dusenie. dávaj troška pozor na to, čo čítaš.
2010
@pusta , Ty sa opovazujes daco komentovat, tu si pouzila kupenu tarhonu zo sacku ktoru volas ze je od zakladu spravena podla Gundela a pritom cely postup pripravy struhanim je na hlavu postaveny,
ze sa nehanbis same klamstva uz sa necudujem ze ta vyhodili s Top receptov.
viera1
@2010 ,vzdaj to,niekto si tu žije svoj sen.Tipujem,že v živote nebola v reštaurácii,lebo niečo tak negustiózne upravené,by nedala na verejnosť.Škoda perfektného materiálu.
enerrgizer
@pusta a Chuck Norris majú vždy pravdu...vzdajte to :-) ...tarhoňa patrí k mojim najobľúbenejším prílohám a keď obedujem v reštaurácii (min.4x týždenne) vždy si dám jedlo s tarhoňou, ak je v ponuke, neraz som ju pripravoval aj doma a súhlasím s @alexdidi ...
hamana
Hovorí sa , že každy má svojú pravdu. Bude to aj v tomto prípade. Nerobila som tarhoňu ani s cibuľkou ani so zemiakmi . Určite vyskúšam celkom sa mi páči.
jody
Nemám vôbec nič proti takémuto tarhoňovému granatíru, ale uvádzať v postupe, že sa vymiesi a nastrúha cesto, ale v skutočnosti sa použije kupovaná tarhoňa, je podvod! A pán Gundel sa vrtí v hrobe ako ventilátor.
korbacik
... aj u nás sa toto volá mrvenička - a je to závarka do polievky. Tarhoňa sa nemôže strúhať, lebo vám nikdy nevzniknú guľky. Chcela by som vidieť také strúhadlo, čo vám tie guľky urobí. Ak ho niekto má, poraďte, ale toto je naozaj podľa postupu mrvenička:)
lucylee
tak toto je sila, kúpenú tarhoňu vydávať za svoju robotu, teraz čo povieš? Keď tu varecháči dali dôkaz, že strúhaná tarhoňa nemôže v nijakom prípade vyzerať ako tá tvoja na obrázku, že sa nehanbíš!
janazjarku
Deti nehádajte sa :-) najlepšiu tarhoňu som jedávala od svojej nebohej mamky a tá cesto (asi 0,5 cm) jednoducho nasekala špeci nožom na maličké kocôčky a hotovo žiadne sitko ! Odporúčam vyskúšať s pečenou kačkou mňam :-) Inak strúhanú tahoňu dostať bežne v obchode vyrába ju nejaký súkromník z dolniakov sa mi vidí :-)
pusta
@janazjarku , správne máš úplnú pravdu. Nikde som nepísala, že som si vyrobila tarhoňu sama, už v úvode píšem o možnostach, že si ju môžeme kúpiť, alebo vyrobiť sami. Názov receptu je Dusená podľa pána Gundela, a nie strúhaná, či vyrobená...stačí len pozorne čítať.
jody
V postupe receptu bod 1 je napísané - "Z múky, vajec, soli a vody zamiesime tuhé rezancové cesto, ktoré necháme odpočinúť. Cesto postrúhame na plech a necháme usušiť v mierne teplej trúbe." Toto je klamstvo!
pusta
@lucylee , nezostáva ti nič iné, len to napísať priamo pánovi gundelovi, že to v tej svojej kuchárskej knihe nenapísal podľa teba správne. ja mu však verím, lebo som to podľa jeho rp odskúšala.
pusta
@jody , odpoviem ti, ak odpovieš ty mne, ku ktorej skupine užívateľov vaechy patríš? zatiaľ si pomlčala...asi prečo?
jody
@Pusta , pominúc to, že ja sa ťa tu nič nepýtam, ak ti za tým srdce piští, odpoviem ti. V inom recepte píšeš toto: "sú tri skupiny užívateľov Varechy.sk - 1. podľa receptu uvaria a potom ho pochvália 2. podľa receptu uvaria, potom ho pohania 3. podľa receptu neuvaria a pohania. Otvorene sa ťa spýtam, ku ktorej skupine patríš ty? alebo to je úplne jedno, lebo ty potrebuješ za každú cenu pohaniť mňa?"
Otvorene ti odpovedám, že nepatrím do žiadnej skupiny, ja sa škatuľkujem zásadne sama, takže mňa si ulož osobitne ako skupina jody. A keďže účelovo čítaš čo len chceš, nedá sa ti ani odpovedať tak, aby si bola spokojná. Ale, predsa sa pokúsim. Nemám nič proti tomu ako varíš, aké používaš suroviny, ani že to nie je fotografiami odprezentované ako v 5-hviezdičkovej reštaurácii. Nehaním recepty, nehaním jedlá, haním len slovnú prezentáciu, ktorá má ostatných presvedčiť, že práve toto jedlo je pravejšie ako pravé, lepšie ako najlepšie a originálnejšie ako originál. Lebo toto je tvoj piesoček a tvoj kýblik, dup, dup. Naozaj nechápeš, že akonáhle stiahneš zo svojej slovnej prezentácie tú strašnú nabubrelosť a absolútnu neomylnosť, tak prestaneme skákať do kultu osobnosti a zasa nás budú zaujímať len jedlá? Rozčuľujem ťa? To znamená, že sa máš zamyslieť... A ak mieniš mať aj naďalej pravdu pravdivejšiu ako je pravda, tak si z toho budem robiť posmech naďalej aj ja... A nemysli si, že ťa urážam, ešte sa stále krotím, lebo ma doma učili mať úctu k veku.
pusta
@jody ,neurazila si ma. nie som vonkoncom nabubrelá, nepovažujem sa ani za neomylnú. ale ak rp niekde objavím, alebo niečo o ňom viem, o čom si myslím, že to stojí za zmienku, tak to jednoducho aj napíšem. a to nemusí tebe, či inému byť práve po jeho chuti. to je celé.
jody
och!!!! tak nič. tak zas nabudúce, keď budem mať na to trpezlivosť...alebo keď ťa zasa tak parádne vytočím...
pusta
@jody , ty ma nemôžeš vytočiť, voči tebe som dosť zhovievá, ok
jody
Isteeeeeeeeeeeee, isteeeeeeeeeeeee!!!! :-DDDDDDDDDDDDDDDDDd
Chúďa pusta, zaťala som? :-DDDDDDDDDDDDDDD
remcula
@pusta , nezlob se, ale tobě opravdu nestačí, že jsi dělala zle na Topreceptech, ty musíš i tady rýpat do lidí. Já nevím, jsou tady opravdu fajn holky, není to škoda? Copak musíš mít za každou cenu pravdu? Nezlob se, ale vůbec se mi to nelíbí. Nemůžeš si vaření užívat bez hádek?
2010
@pusta , mozes si tie nezmysli co si popisala zmenit su tu mlade kucharky ktore veria tetkam ako si ty ale si neuvedomuje ze taras.
Tu mas preklad Googla z madarciny , a preklada presne ako madar do slovenciny ale JASNE pan Gundel hovori , CEZ SITO. ! Rozumies cez sito .Vies co je sito? nie struhat ale cez sito tak sa robi tarhona podla Gundela.A neodpovedaj o Maklabe a kralovnej a vsetkom moznom inom , sustred sa a prepis struhanie na pretlacanie cez sito.
"Metóda:
"Prosejte múku a hniesť ho v miske s piatimi vajciami (šesť, keď sú malé)," píše Gundel. "Keď je cesto zhruba vlepila, zverte ho z misy a pokračovať hniesť to na pečenie palube až dokonale hladký. Rozdeľte sa do niekoľkých málo kusov a nechajte uschnúť málo. Chop Potom to celkom dobre s nožom. Pri dostatočne malé, aby drôt sito s širokými okami, a stlačiť cesto cez to s rukou. Čo nemôže byť vyžmýkaný prostredníctvom musí byť nasekané znova a potom stisol cez sitko. opakujte dokiaľ všetky cesto prešla.
Pusta , rozumies s i t o... nie struhadlo vies potom su take gulky nie struhance. Dakujem
2010
@ jody, prave som dokoncil tarhonu zajtra asi prilozim ale budem to musiet nazvat podla alexdidi alebo frezia 68 ? to je skoda lebo Gundel to myslel dobre...
vica77
keby som nebola na diete, tak ich mozem cely den ;)) ale my z nich robime aj nieco ako rizoto, s maskom, bez zemiakov hlavne... prip. este sme ich papali s kur.pecenou spravene ako rizoto. mnamnamnam ;)
jarunka
Tarhonu mam rada ci je doma robena alebo kupovana . So zemiakmi som nerobila, robim ako @alexdidi. Raz vyskusam aj takto.
cucka
@jody , v komentári 18. apríla 2011 o 14:06 ste to výstižnejšie napísať nemohla. Veľmi trefná psychologická analýza. Až ma mráz prešiel po chrbte. Doslova a do písmena pravda. Tento Váš komentár by mal miesto ,,upozornenia" redakcie byť pod každým receptom tejto autorky receptov.
elixir
@pusta veru, situácie sú stále tie isté... Možno by si sa ale mohla skúsiť zamyslieť nad tým, čo Ti vtedy @jody napísala, lebo ostatným používateľom sa takto javíš... jedni to len dokážu tolerovať, iní nie... ale niekedy je na mieste trochu viac skromnosti, veď práca sa pochváli sama. Netreba nikomu nič dokazovať, ani nikoho presviedčať mnohými prívlastkami, ak si si aspoň trošku istá sama sebou - veď ľudia si všimnú i sami a zhodnotia kvality receptov. Pekný večer aj Tebe.
zolik
z celej diskusie je najkrajsi komentar od @jody 18.4.2011 o 07:32 citujem:
"A pan Gundel sa vrti v hrobe ako ventilator."
uz vtedy si trieskala pekne "mudrosti". a ano nezmenilo sa za tie 4 roky nic, cize prognoza do buducna = nulova
redakcia
Niektoré komentáre k tomuto receptu boli pre slovné invektívy vymazané.
pusta1
@elixir , ja nikomu nevnucujem svoje recepty, ani sprievodné slovo.
niekomu sa páči, ak nie, v pohode, má možnosť si vybrať to svoje.
nikomu nebránim, ani tebe.
pusta1
@zolik , ty si tiež môžeš vybrať iný recept podľa tvojho gusta, ani tebe nebránim.
pusta1
@frezia68 , ak ju nerobím na tento spôsob, tak ju robím takto so zeleninou a mám tu aj recept zo 7.9.2012.



pusta1
tiež v tomto recepte, v dalšom a v iných:









frezia68
@pusta :prepáč,že som neodpovedala,nechodím tu často.Pridala som link len preto,že kto chce uvariť tarhoňu so zemiakmi,môže porovnať spôsob varenia.V bode 3 píšeš,že ak je tarhoňa úplne mäkká,pridám pokrájané zemiaky a dusím ďalej v trúbe,kým zemiaky nezmäknú.Podľa mňa je príloha potom mazľavá a to nie je rizoto. Varecháči si môžu vybrať spôsob prípravy podľa svojej chuti.Ide len o spôsob prípravy tarhone so zemiakmi,priložené obrázky sú pekné :-),určite aj chutné.
pusta1
@frezia68 , v poriadku. prepáč, ale v prvom momente som pochopila tak, že asi neviem variť tarhoňu, preto tie fotky z mojich receptov. pokiaľ ide o tento recept, ten som varila presne ako je v Gundelovej kuchárskej knihe, nič som na ňom nezmenila.
dakujem, ti za vysvetlenie a pochvalu obrázkov.




SÚŤAŽ: Takto využívajú Maresi mliečko naši čitatelia