Talianska kuchyňa:
Ako to, že sa Taliani počas dňa nehrabú v chladničke?

Autor hlavného textu: Bonvivanka, spracovala: Andrea Červenková, 23. októbra 2016     9 minút čítania

Naša Varecháčka Bonvivanka píše o talianskej gastronómii. Počas svojho pobytu v Taliansku schudla až 8 kíl. Čítajte viac a dozviete sa ako.

Doteraz ste si mohli prečítať:

Pravidlá talianskej kuchyne

Foto: Bonvivanka

Crostata alla frutta - koláč nenáročný na prípravu a lahodný pre oko.

Stredomorská diéta je založená okrem zdravých surovín aj na určitých nepísaných princípoch. Hlavným pravidlom v ich stravovaní je pravidelnosť a nevyjedanie chladničky mimo hlavných chodov.

Raňajky sú ľahké a veľa Talianov ich konzumuje v bare. Spočívajú v kapučíne, alebo káve na sto spôsobov a sladkých brioškách, ktoré majú v každom regióne iný názov ako cornetto, brioche, pasta, croissant alebo zjedia kus koláčiku zvaného ciambella. Je to vlastne bábovka v tvare kolesa s dierou v strede. Veľmi chutná je aj crostata - koláč z lineckého cesta plnené džemom alebo Nutellou a typickou mriežkou cesta na vrchu. Čas obeda dodržiavajú všetci a jedlo sa podáva medzi 13. a 15. hodinou. Márne sa budete dobíjať do nejakej reštaurácie pred alebo po, kuchyňa je jednoducho zatvorená. Pracujúci Taliani obedujú v baroch alebo v „tavola calda“, čo sú teplé pulty. Niečo podobné ako naše lahôdky. Taktiež reštaurácie znovu otvárajú o 19. hodine a kuchyňa zatvára o 22. hodine. Čas na jedlo je presne vymedzený. V atraktívnych turistických lokalitách a v lete sa čas prevádzky predlžuje.

Fast food na taliansky spôsob

Foto: Bonvivanka

Piada - naplnená chlebová placka a zapečená na grile.

Ak vás ako turistov pochytí hlad behom dňa môžete sa občerstviť v takzvaných „Pizza a taglio“, kde nájdete rôzne druhy pizze pečenej na veľkých plechoch a môžete si dať odkrojiť z každej kúsok. Prípadne sa môžete najesť aj v baroch, kde vždy nájdete panini (obložené pečivo), tramezzini (toastový chlieb bez kôrky v tvare trojuholníka plnený šunkou, syrom, tuniakom, rajčinami, mozzarellou a podobne) a často nájdete v baroch aj rôzne druhy šalátov. Závisí to aj od regiónu. V regióne Emilia Romagna nájdete všade stánky s piadinou, ktorá je podobná wrapu. Je to naplnená chlebová placka a zapečená na grile. V Neapole zas nájdete pizzu v kornútku, vyprážanú pizzu a podobne.

Chladničku nevyjedajú

Frisella puglia.

V talianskych domácnostiach nenájdete chladničky plné hrncov s navareným jedlom. Jedlo sa skonzumuje čerstvé, žiadne ohrievanie na druhý deň. Výnimkou sú niektoré zapekané jedlá ako lasagne, ktoré sú lepšie na druhý deň. Medzi jedlami nezvyknú pojedať, maximálne si dajú zmrzlinu a kávu. Vraj preto, aby si nenarušili trávenie. Prvý rok som bola z ich spôsobu stravovania nešťastná a schudla som 8 kíl. Čas medzi obedom a večerou sa mi zdal byť nekonečný, ale keď som chcela večerať v spoločnosti môjho priateľa, musela som vydržať až do večera. Nechať človeka jesť pri stole samého sa považuje za neslušnosť. Keď som večer robila svoje obvyklé nájazdy do chladničky, vyčítavo na mňa zazeral a dohováral mi, že je to nezdravé pred spaním. Napriek tomu, keď sa Taliani zídu v reštaurácii na večeru, hodovanie nemá konca kraja. Vtedy zvládajú pokojne aj štvorchodové menu a na svadbách dokonca osem chodové menu. Všetka zábava sa vždy začína pri jedle.

Cestoviny, syr, šaláty

Foto: Bonvivanka

Cestoviny s paradajkovou omáčkou.

Vieme, že Taliani sú chronickí pojedači cestovín. Je to naozaj pravda, bez nich by asi neprežili. Pozor! Cestoviny sa nikdy neoplachujú a neohrievajú na druhý deň. Uvarí sa vždy len toľko, koľko sa zje. Nesmú chýbať v dennom jedálničku, aspoň raz za deň a pokojne aj dva razy. Napriek mnohým receptom, majú najradšej obyčajné cestoviny s rajčinovou omáčkou a bazalkou. K cestovinám patrí neodmysliteľne aj strúhaný syr. Najčastejšie používajú parmezán (kravský vyzretý syr), pecorino (ovčí vyzretý syr) a ricotta salata (slaný vyzretý tvaroh). Doma sa Taliani nezvyknú prejedať s výnimkou južanských regiónov. Tam nájdete na stole vždy lukulské hody. V podstate doma iba večerajú a večera je najbohatším chodom dňa v okruhu rodiny, aj keď zvyčajne býva zložená maximálne z dvoch chodov. Predjedlo a cestoviny (primi) alebo predjedlo a hlavný chod (secondi). Na obed jedávajú ľahké jedlá (cestoviny, šaláty, panini), aby neklesol ich pracovný výkon a na večeru je to predjedlo a skôr mäso, ryby a zeleninové prílohy. Na stole nikdy nechýba čerstvé ovocie a čerstvý chlieb. Ich spôsob stravovania nápadne pripomína princíp delenej stravy. Majú aj výborné rizotá, ale nekonzumujú ich tak často ako cestoviny. Keď videli, že my jedávame ryžu ako prílohu, nechápavo vyvaľovali oči.

Typické talianske predjedlo.

Chlieb taliansky každodenný

Chlieb je ich príloha ku každému jedlu, občas pečené zemiaky alebo hranolčeky a potom len veľa veľa zeleniny. Chlieb zvyknú roztrúsiť po celom stole, preto sa všade v Taliansku používajú obrusy, ktoré sa menia pri každom hosťovi, aby si mohli naň položiť chlieb. Je to aj hygienickejšie. Vždy sa ma u nás spytovali, prečo my jeme na dreve a nie na obruse :D. V zahraničí sú talianski hodovníci vždy postrachom reštaurácii, lebo zanechávajú po sebe na stole doslovne spúšť. Oni sa pre jedlo narodili a pre jedlo sú ochotní sa aj pobiť. Neraz sme do hotela museli volať aj políciu a raz nám dokonca vyvalili aj dvere do reštaurácie. Našťastie tieto úkazy sa dejú najmä v turistických rezortoch, keď dovolenkujú. Na dovolenke sa z Talianov stávajú pažravé kobylky, ktoré vyplienia aj trávu okolo hotela. To preto, lebo pred letnou dovolenkou zvyknú držať diétu, aby sa potom najedli.

Viete prečo v Taliansku hydina "neletí"? Čítajte náš Magazín a dozviete sa už zajtra.

Viac o rôznych svetových kuchyniach si môžete prečítať tu:

Inšpirujte sa Talianskymi receptami:

Diskusia k článku

tinca
@bonvivanka nevedela som, že žiješ v Taliansku. Ja keď som bola na Sicílii, vtedy ešte neleteli švédske stoly, takže nás obsluhovali pri stole. Každý deň obed-večera bolo predjedlo cestoviny. Keď som sa vrátila, rok som sa nemohla na ne ani pozrieť. Inak skvelý článok.
bonvivanka
Ahahah....no v rekreačných komplexoch fungujú našťastie už švédske stoly, inak by sme nenakŕmili 1000 hladných krkov. To už nájdeš všade dnes. Ale keď som tam ako dievča praxovala, máš pravdu, tak sme klientov obsluhovali pri stole. Personál je dnes drahý, aj to je jeden z dôvodov. A ja keď som tam prišla, cestoviny mi vôbec nechutili :). Trvalo mi rok, kým som sa ich naučila jesť... a teraz som závislá na nich.
lilyre
V Taliansku som bola viackrát , vrátane Sicílie a Sardínie a mne veľmi chutia cestoviny s paradajkovou omáčkou a parmezánom. Varím ich aj doma, len neviem, prečo v Talianku chutia vždy lepšie ako doma .
zolik
naozaj pozoruhodny clanok. uz sa tesim na dalsi :-)